Een hoge productrangschikking op Amazon is de droom van iedere webshop eigenaar. Dit omdat je producten dan simpelweg prominenter in beeld zijn en sneller gevonden worden. Om succesvol te zijn op Amazon, is het belangrijk dat je begrijpt hoe het zoekalgoritme van Amazon (genaamd A9) werkt. In dit blog vertellen we je alles wat je wilt weten over de succesfactoren op Amazon, zodat je het meest uit jouw e-commerce strategie kunt halen.
Hoe werkt het A9 algoritme van Amazon?
Het algoritme van Amazon is compleet anders dan dat van Google. Wanneer een koper op Amazon naar een product zoekt, worden de resultaten gerealiseerd via een proces bestaande uit twee stappen. Ten eerste haalt het algoritme van Amazon de relevante resultaten uit hun catalogus en ten tweede worden deze resultaten gerangschikt op basis van relevantie.
Amazon wil de omzet per klant maximaliseren. Ze evalueren hun algoritmen voortdurend met behulp van menselijke oordelen, machine learning, bedrijfsstatistieken en prestatiestatistieken.
Wat zijn de kernpijlers van het A9-algoritme?
Amazon heeft drie belangrijke rankingsfactoren:
-
Conversieratio: Factoren die volgens Amazon van invloed zijn op de conversieratio's, waaronder recensies, beeldkwaliteit en prijzen. Het is essentieel voor verkopers om hun prijzen concurrerend te houden om een goede conversieratio te realiseren.
-
Relevantie: Wil je hoger scoren op relevantie? Dan moet je product relevant zijn. Iets verder in dit blog vertellen we je hoe je een product relevant kunt maken. Lees dus gerust verder!
-
Klanttevredenheid: Factoren die het behoud van klanten bevorderen, waaronder feedback van verkopers en het aantal defecte bestellingen (ODR). Hoe positiever de klantreviews, des te meer zichtbaarheid jouw producten genereren.
Wat zijn de 20 Amazon rankingsfactoren?
We hebben een lijst opgesteld met 20 factoren die het succes bepalen voor de verkoop op Amazon.
1. Amazon sales rank
Is een cijfer om aan te geven hoe goed een product verkoopt in vergelijking met andere producten in dezelfde categorie.
2. Klantrecensies
Het aantal productrecensies dat je ontvangt en de kwaliteit van deze recensies zijn belangrijke rankingsfactoren.
3. Beantwoorde vragen
Beantwoorde vragen staan bovenaan de productpagina en spelen een belangrijke rol op je conversieratio.
4. Beeldgrootte en kwaliteit
Verkopers moeten de beeldrichtlijnen van Amazon volgen om ervoor te zorgen dat hun vermeldingen niet worden onderdrukt. Door hoogwaardige afbeeldingen te gebruiken van minimaal 1.000 x 1.000 pixels, kun je de zoomfunctie inschakelen waarmee kopers jouw producten gedetailleerder kunnen bekijken.
5. Prijs van het product
De prijs van een product is een van de belangrijkste factoren om de 'Buy Box' te winnen, maar heeft ook veel invloed op het conversieratio en conversievolume.
6. Tijd op de pagina en bouncepercentage
De hoeveelheid tijd die een klant op de landingspagina besteedt, toont aan in hoeverre een koper geïnteresseerd is in het product.
7. Aantal productvermeldingen
Hoe completer een productvermelding, hoe sneller je gevonden wordt. Door bijvoorbeeld zoekfilters.
8. Titel van het product
Een goede producttitel verhoogt de conversieratio. Om de titel te verbeteren, moet deze de zoekwoorden bevatten, goed te lezen zijn en maximaal 200 tekens bevatten.
9. Functies en opsommingstekens
Het benoemen van de productkenmerken in gedetailleerde opsommingstekens met belangrijke zoekwoorden verhoogt de conversieratio en het conversievolume.
10. Productomschrijvingen
Gebruik zoekwoorden in je productomschrijving. Een goede productomschrijving werkt conversie verhogend. Het is belangrijk dat je in de productomschrijving aan de verwachting van de consument voldoet.
11. Merk opnemen in de titel
Neem altijd het merk op in de titel. Dit helpt kopers die op merknaam zoeken je producten te vinden.
12. Specificaties
Bij specificaties moet je de technische details van het product vermelden, inclusief verzendgewicht, kleur, enzovoort. Wanneer kopers gaan filteren word je product eerder gevonden.
13. Categorie en subcategorie
Zorg ervoor dat je bij het instellen van een productvermelding de meest relevante categorie voor het product selecteert.
14. Zoektermen
Amazon geeft je de mogelijkheid om zoektermen toe te voegen die je wilt koppelen aan jouw product. Je kunt ook de zoekwoordplanner van Google gebruiken.
15. Negatieve feedback van verkopers
Je feedbackscore is een belangrijke factor voor de buy-box.
16. Kom je afspraken na met betrekking tot verzendingen
Je orderverwerking moet goed zijn. Afspraken met betrekking tot levertijd is heel belangrijk.
17. Voorraad
Slecht voorraadbeheer kan ertoe leiden dat populaire producten niet op voorraad zijn. Amazon stimuleert verkopers die veel voorraad hebben om terugbetalingen en annuleringen vóór levering te minimaliseren.
18. Perfect Order Percentage (POP)
Verkopers die een hoge POP hebben, scoren beter dan verkopers die regelmatig bestelproblemen hebben.
19. Order Defect Rate (ODR)
Als een klant een claim indient tegen een bestelling, wordt dit beschouwd als een orderfout. Gebreken zijn onder meer negatieve feedback van kopers, A-tot-Z-garantieclaim, verzending problemen en terugvorderingen.
Let op: als de feedback later door de koper wordt verwijderd, telt dit niet mee voor de ODR. Het is dus de moeite waard om eventuele problemen op te lossen.
20. Uitstappercentage
Je uitstappercentage is het percentage keren dat een klant een productvermelding bekijkt en vervolgens Amazon verlaat. Producten met een laag uitstappercentage scoren hoger binnen Amazon.
Hulp nodig met jouw verkoop te vergroten via Amazon?
Om succesvol te worden op Amazon is het dus erg belangrijk om deze tips na te leven. Hiermee maak je namelijk een grotere kans om gevonden te worden op de zoekmachine van Google en op Amazon zelf. En, nog veel belangrijker; je verkoopcijfers zullen er behoorlijk op vooruit gaan. Weet je nog niet zeker of Amazon het juiste platform is om jouw producten te verkopen? Of vraag je jezelf af of er nog betere verkoopplatformen zijn? Neem vrijblijvend contact op met Partout, het online marketingbureau in Eindhoven. Wij helpen je graag verder.