De beste tijd om een nieuwsbrief te versturen

Floor Beenen
Floor Beenen
Floor Beenen | Blog | 14 oktober 2022
Blog | 14 oktober 2022
Mobile e-mail verzenden

Regelmatig vragen klanten ons wat het beste moment is om een nieuwsbrief te versturen. Logisch, want je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk ontvangers je nieuwsbrief openen en in de mail doorklikken om meer websiteverkeer te genereren. Het tijdstip en de dag van verzending spelen daarin een belangrijke rol. Door je nieuwsbrief op het beste tijdstip te versturen, voorkom je dat je nieuwsbrief ongelezen verwijderd wordt.

Wanneer kun je het beste je nieuwsbrief versturen?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het beste verzendmoment voor het versturen van een nieuwsbrief bestaat niet. Als dit moment zou bestaan, dan zouden heel veel bedrijven op dat moment hun nieuwsbrief versturen. En logischerwijs zou hierdoor dit moment direct niet meer ‘het ideale moment’ zijn aangezien ontvangers dan een hele bulk mails tegelijk ontvangen. Wanneer je het beste je nieuwsbrief kunt versturen hangt dus af van verschillende factoren. Tijd voor tips!

Tips voor het beste verzendmoment van je nieuwsbrief

Wat het beste verzendmoment voor jouw nieuwbrief is, is afhankelijk van je doelgroep en het type nieuwsbrief dat je wilt versturen. Je wil je nieuwsbriefabonnees namelijk bereiken op het moment dat zij tijd en zin hebben om de mail te lezen. Welke momenten goed werken, hoef je gelukkig niet helemaal zelf uit te zoeken. Om je een beetje op weg te helpen, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet om te bepalen wat het geschikte tijdstip is om je nieuwsbrief te versturen:

1. Bedenk goed welke boodschap je overbrengt

Door na te gaan welke boodschap je wil overbrengen, weet je ook wat het doel is van je nieuwsbrief en welke doelgroep je daarvoor moet selecteren. Zo voorkom je dat je nieuwsbriefabonnees afhaken.

2. Ga na wanneer je de doelgroep het beste kunt bereiken

Als je weet naar welke doelgroep je de nieuwbrief wil versturen, is het belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld beter in de ochtend te bereiken of is de avond een geschikter moment? Is het belangrijk om jouw doelgroep doordeweeks te benaderen of wil je jouw boodschap liever in het weekend overbrengen? Al deze factoren wegen mee in de beslissing wat het beste verzendmoment voor jouw nieuwsbrief is.

3. Test en experimenteer met het verzendmoment van je nieuwsbrief

Heb je een idee welke momenten geschikt zijn om je doelgroep te mailen? Mooi! Dan is het tijd om te gaan A/B testen. Start met het kiezen van twee momenten waarop je verwacht dat jouw doelgroep open staat voor je nieuwsbrief. Stuur de nieuwsbrief 50/50 uit. Vergelijk de open- en klikratio’s: scoort het ene moment beter dan het andere moment? Herhaal de test met de gekozen momenten meerdere keren om ‘toevalligheden’ uit te kunnen sluiten. Door meerdere keren te testen ontdek je wat het beste verzendmoment van de nieuwsbrief is voor jouw doelgroep.

Tip: Houd er rekening mee dat je slechts één variabele per keer kunt testen. Je stuurt dus exact dezelfde mail met exact dezelfde onderwerpregel uit wanneer je een A/B-test op verzendmoment uitvoert. Zo voorkom je dat de data niet meer zuiver is.

Timing isn’t everything. Wees dus niet teleurgesteld als je weinig verschil kunt ontdekken omdat bijvoorbeeld de open- en klikratio’s nauwelijks verschillen. Dit betekent dat het tijdstip van verzenden voor jouw doelgroep gewoon niet zoveel invloed heeft. Een combinatie van een herkenbare afzendernaam, aansprekende onderwerpregel en interessante content kan ervoor zorgen dat ontvangers je mail toch openen. Je kunt dan beter gaan testen op andere variabelen zoals onderwerpregel, content of preheader om de ratio’s van jouw nieuwsbrief te verbeteren.

4. Raadpleeg een e-mailmarketing benchmarkrapport

In een benchmarkrapport kun je onder andere per branche zien op welke dagen er veel nieuwsbrieven verstuurd worden en op welke momenten mailings goed geopend worden. Let wel op dat veel bedrijven dit raadplegen en er dus ook veel mails op deze momenten verstuurd worden.

Om je verder te helpen, hebben we voor jou wat statistieken met betrekking tot het beste verzendmoment van je nieuwsbrief op een rij gezet uit de E-mail Benchmark 2022.

Wat is de perfecte dag en het beste tijdstip?

Al drie jaar op rij is gebleken dat donderdag de populairste dag is om je nieuwsbrief te verzenden, maar ook de zaterdag wordt steeds populairder. Dit geldt zowel voor de B2B- als voor de B2C-sector. Toch betekent dit niet dat op deze dagen e-mails ook het beste geopend worden.

Op welke dag worden nieuwsbrieven het best geopend?

Wil je weten op welke dag de meeste nieuwsbrieven geopend worden? Dan is dat voor consumenten vaak aan het begin van de week en voor bedrijven aan het einde van de week.

  • B2C: de hoogste openrate gedurende de week ligt op de dinsdag
  • B2B: opvallend is dat afgelopen jaar in de B2B-sector op zondag de hoogste openrate wordt gemeten. In het verleden was zondag altijd de slechts presterende dag. 

Op welk tijdstip worden de meeste nieuwsbrieven verstuurd?

Consumenten openen over het algemeen aan het begin van de middag de meeste nieuwsbrieven en werkgerelateerde nieuwsbrieven worden het vaakst 's ochtens of einde van de middag geopend.  

  • B2C: voor consumenten is verreweg om 12:00 uur het populairste moment om de nieuwsbrief te verzenden. Interessant is dat de beste resultaten, afhankelijk van de KPI's, behaald worden om 06:00 uur, 08:00 uur, en 15:00 uur.  
  • B2B: bedrijven laten een grote piek zien om 9:00 uur. Bij voorkeur dus echt rond kantoortijden en bijna niet meer daarbuiten.

Op welk tijdstip worden nieuwsbrieven het meest geopend?

Ligt je focus op de openratio? Vaak in de middag of aan het begin van de avond zijn de beste momenten voor een hoge openratio.

  • B2C: 15:00 uur is de perfecte tijd. Tot ongeveer 18:00 uur blijft deze KPI hoog.
  • B2B: voor bedrijven is dit net even anders. Daar wijst de data uit dat 20:00 uur het populairste moment is voor een hoge openratio.

Op welk tijdstip wordt het meest doorgeklikt in een nieuwsbrief?

Vaak voor of na een werkdag zijn de momenten waarop mensen graag even hun mail checken

  • B2C: 6:00 uur, 08:00 uur en 18:00 uur zijn de beste tijdstippen voor consumenten
  • B2B: voor bedrijven geldt dat om 06:00 uur het beste moment is. Ook de rest van de vroege ochtend scoort erg hoog.

Brondata: E-mail Benchmark 2022 

Let wel: staar je niet blind op een benchmark. Het is algemene info, niet gespecificeerd naar branche of doelgroep. Het kan handige inzichten bieden maar uiteindelijk moet je met je eigen data aan de slag om te testen wat voor jouw doelgroep werkt.

Aan de slag met e-mail marketing

Met deze tips kun je op zoek gaan naar het beste verzendmoment voor jouw nieuwsbrief. Kom je er niet uit of heb je een vraag? Wij helpen je graag bij het opzetten van een e-mail testplan of een e-mail marketingstrategie.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital