Blog
De beste tijd om een nieuwsbrief te versturen

Lars van Rijn
Digital marketeer
Publicatie
2 juli 2025
Leestijd
5 min leestijd
Klanten vragen ons vaak naar het beste moment om een nieuwsbrief te versturen, en dat is begrijpelijk. Het doel is immers om zoveel mogelijk ontvangers te bereiken, zodat ze je nieuwsbrief openen en doorklikken naar je website. Het tijdstip en de dag van verzending spelen hierbij een belangrijke rol. Door je nieuwsbrief op het juiste moment te versturen, vergroot je de kans dat je bericht niet ongeopend blijft, maar daadwerkelijk de aandacht trekt en verkeer naar je website genereert.
Wanneer kun je het beste je nieuwsbrief versturen?
Laten we meteen eerlijk zijn: er is niet één ideaal moment om een nieuwsbrief te versturen. Als zo'n moment bestond, zouden veel bedrijven het tegelijk kiezen, waardoor het 'perfecte tijdstip' al snel niet meer zo ideaal zou zijn. Het juiste moment om je nieuwsbrief te versturen hangt af van verschillende factoren. Wij hebben wij een aantal handige tips die je helpen om het optimale moment voor jouw nieuwsbrief te bepalen.
Tips voor het beste verzendmoment van je nieuwsbrief
Wat het beste verzendmoment voor jouw nieuwsbrief is, is afhankelijk van je doelgroep en het type nieuwsbrief dat je wilt versturen. Je wil je nieuwsbriefabonnees namelijk bereiken op het moment dat zij tijd en zin hebben om de mail te lezen. Welke momenten goed werken, hoef je niet helemaal zelf uit te zoeken. Om je een beetje op weg te helpen, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet om te bepalen wat het geschikte tijdstip is om je nieuwsbrief te versturen:
1. Bedenk goed welke boodschap je overbrengt
Door na te gaan welke boodschap je wil overbrengen, weet je ook wat het doel is van je nieuwsbrief en welke doelgroep daarbij hoort. Zo voorkom je dat je nieuwsbriefabonnees afhaken.
2. Ga na wanneer je de doelgroep het beste kunt bereiken
Als je weet naar welke doelgroep je de nieuwsbrief verstuurt, is het belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep. Is jouw doelgroep beter in de ochtend te bereiken of is de avond een geschikter moment? Is het belangrijk om jouw doelgroep doordeweeks te benaderen of wil je jouw boodschap liever in het weekend overbrengen? Dit weegt mee in de keuze voor het beste verzendmoment voor jouw nieuwsbrief.
3. Test en experimenteer met het verzendmoment van je nieuwsbrief
Er is niet één ideaal moment voor het versturen van een nieuwsbrief. Het beste tijdstip varieert per doelgroep en is afhankelijk van hun gedragingen. Daarom adviseren we A/B-testen: verstuur je nieuwsbrief op twee geselecteerde tijdstippen, meet de open- en klikratio's en herhaal de test om toevalligheden uit te sluiten. Door dit proces strategisch in te zetten, optimaliseren we de zichtbaarheid van jouw boodschap.
Tip: Houd er rekening mee dat je slechts één variabele per keer kunt testen. Je stuurt dus exact dezelfde mail met exact dezelfde onderwerpregel uit wanneer je een A/B-test op verzendmoment uitvoert. Zo voorkom je dat de data niet meer zuiver is.
Timing is niet alles. Wees niet teleurgesteld als je weinig verschil ziet in de open- en klikratio’s, bijvoorbeeld omdat de tijden nauwelijks invloed lijken te hebben. Dit betekent dat het verzendtijdstip voor jouw doelgroep mogelijk minder belangrijk is. In dat geval ligt de focus beter op andere variabelen, zoals een herkenbare afzendernaam, een aansprekende onderwerpregel en interessante content. Door te testen met deze elementen kun je de prestaties van je nieuwsbrief verder verbeteren.
4. Raadpleeg een e-mailmarketing benchmarkrapport
In een benchmarkrapport kun je onder andere per branche zien op welke dagen er veel nieuwsbrieven verstuurd worden en op welke momenten mailings goed geopend worden. Let wel op dat veel bedrijven dit raadplegen en er dus ook veel mails op deze momenten verstuurd worden.
Het bepalen van het juiste verzendmoment voor je nieuwsbrief is belangrijik voor het bereiken van je ideale klant (ICP) en het vullen van je sales pipeline. Op basis van de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2024/2025 hebben we waardevolle inzichten verzameld die je helpen bij het optimaliseren van je e-mailcampagnes.
Wat is de perfecte dag en het beste tijdstip?
Uit onderzoek blijkt dat maandag verrassend goed presteert als verzenddag, met hogere open- en klikratio's dan de traditioneel populaire dagen zoals dinsdag en donderdag. Dit suggereert dat veel B2B-beslissers hun werkweek beginnen met het doornemen van e-mails, wat kansen biedt voor jouw communicatie.
Daarnaast zien we dat 9:00 uur 's ochtends een piek in openratio's vertoont voor B2B-campagnes. Ook blijkt dat er een stijging in openratio's rond 20:00 uur is, wat aangeeft dat ontvangers zowel ‘s ochtends al 's avonds actief hun e-mail controleren.
Op welk tijdstip wordt het meest doorgeklikt in een nieuwsbrief?
Volgens de E-mail Benchmark 2024/2025 is het tijdstip waarop de meeste kliks plaatsvinden in een nieuwsbrief voor B2B-ontvangers vaak in de vroege ochtend, rond 06:00 uur. Dit komt omdat veel mensen hun e-mail checken zodra ze hun werkdag beginnen, vaak voordat ze aan hun eerste taken starten.
Let wel: staar je niet blind op een benchmark. Het is algemene info, niet gespecificeerd naar branche of doelgroep. Het kan handige inzichten bieden maar uiteindelijk moet je met je eigen data aan de slag om te testen wat voor jouw doelgroep werkt.
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
