Blog

2 berekeningen voor jouw 2025 B2B-marketingstrategie die je niet wil missen

Lars van Rijn thumbnail

Lars van Rijn

Digital marketeer

Publicatie

26 juni 2025

Leestijd

3 min leestijd

Een succesvolle B2B-strategie begint met inzicht in je Total Addressable Market (TAM). Dit helpt je om je marktpotentieel en de impact van je campagnes in kaart te brengen.

Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie moet je weten hoe groot je markt is, waar je ideale klant zich bevindt, en welk percentage van de markt op dit moment actief zoekt naar de oplossing die jij biedt.

Toch stellen organisaties groeiambities vaak vast zonder deze data. En dat is jammer, want het kan zijn dat je groeiplafond sneller in zicht komt dan je denkt.

Bovendien kunnen interne verwachtingen richting management en directie zonder inzicht in de actieve kopers per kwartaal moeilijk worden geborgd. Een onbeperkte markt is een illusie, maar ook een misvatting die nog vaak leeft bij CEO's, Sales en Marketing.

Wist je dat in B2B-markten gemiddeld slechts 5% van je TAM op dit moment actief aan het kopen is? De overige 95% is dat niet.

Hoe bereken je het aandeel actieve kopers in jouw markt?

1. Bepaal je marktgrootte: Stel de kenmerken van je ideale klant op en gebruik bijvoorbeeld LinkedIn Sales Navigator om een lijst van bedrijven te maken. (Wil je andere tools leren kennen? Stuur me een DM!)

2. Begrijp de koopfrequentie: Hoe vaak wordt jouw product of dienst gemiddeld gekocht? Als voorbeeld: Wij bij Partout Digital weten dat onze ideale klanten gemiddeld elke 3 jaar (12 kwartalen) wisselen van marketingbureau.

Wij hebben bij Partout Digital 1.000 bedrijven in ons ideale klantprofiel. Dan delen we 1.000 door 12 kwartalen, wat neerkomt op 83 bedrijven die elk kwartaal actief zoeken – oftewel zo'n 8%.

Hoe bereken je de potentiele waarde van jouw markt?

In ons werkgebied weten we dat er 1.000 bedrijven bestaan met behoefte aan de dienstverlening van Partout Digital, met een waarde van €25.000 per jaar. Als 8% daarvan actief is, heeft onze markt elk kwartaal een potentiële waarde van +/- €2.000.000.


Elk jaar dit sommetje maken en het onderbouwen met data en onderzoek geeft je strategisch houvast. Hulp nodig? Ik denk graag met je mee!

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3