Het is niet meer mogelijk om jongeren onder de 18 jaar te targeten via Instagram- of Facebookcampagnes. De huidige campagnes met een jongerendoelgroep die live staan, worden tijdelijk gepauzeerd.
De nieuwe regels rondom jongerenmarketing
Dat jongeren in bescherming genomen worden op social media was al duidelijk toen het Europese parlement in juli 2022 de Digital Service Act heeft aangenomen. Daardoor was het op Meta al niet meer mogelijk om jongeren onder de 18 gedetailleerd te targeten op geslacht, interesses, postcode of buitenstedelijke locaties. Lees meer over de Digital Service Act in onze vorige Partout Paper.
Afgelopen week werd daar nog een schepje bovenop gedaan door de keuze tot targeting van deze jongeren onder de 18 jaar volledig te schrappen én alle lopende jongerencampagnes te pauzeren. En dit allemaal vanaf 6 november. Meta heeft, op moment van schrijven, alleen informatie verstrekt aan de Wall Street Journal. Verder is er nog weinig informatie beschikbaar over de genomen beslissingen en over eventuele alternatieven om toch passende advertenties te blijven tonen aan jongeren. Ook is het onduidelijk hoe lang de pauze van de huidige campagnes gaat duren.
Niet alleen veranderingen bij jongeren..
Ook voor mensen boven de 18 jaar worden de regels aangescherpt. Adverteerder kunnen binnenkort ook (tijdelijk) geen gebruik meer maken van interesse-targeting, de profieldata gebaseerd op het individuele gebruikersgedrag op Meta.
Veranderende abonnementsvormen
Maar er verandert nog meer de komende periode bij Meta; ze gaan gebruikers in Europa een abonnement aanbieden op het gebruik van Facebook en Instagram zonder advertenties om te voldoen aan de regelgeving van de Europese Unie.
De maandelijkse abonnementen voor gebruikers in de EU kosten € 9,99 voor webgebruikers, en €12,99 per maand voor iOS- en Android-gebruikers. Jongeren onder de 18 kunnen geen abonnement afsluiten. Het is op dit moment nog onbekend wat Meta met de jongeren doelgroep gaat doen. Dit wordt later door Meta bekend gemaakt.
Heb je vragen over deze ontwikkeling en wat dit betekent voor jullie campagnes? Neem gerust contact met ons op.
Hoe ziet de toekomst van jongerenmarketing er dan uit?
Dat is een vraag waar we momenteel nog geen antwoord op kunnen geven. De afgelopen jaren hebben wij ons als online bureau ontwikkeld en gespecialiseerd op het gebied van jongerenmarketing voor klanten zoals De Kindertelefoon, SOMA en CBR. Een groot onderdeel van de online successen van deze campagnes waren (onder andere) Meta-campagnes. We zullen daarom goed moeten kijken naar de nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Welke kanalen zijn nog wel geschikt voor jongerentargeting (Snapchat, TikTok etc.) en hoe kunnen we jongeren bijvoorbeeld op een organische manier bereiken?
Verandering is niet altijd negatief en we zien het daarom ook als een uitdaging. Een manier om weer tot nieuwe, innovatieve ideeën te komen voor jongerenmarketing. Deze nieuwe inzichten delen we graag met jullie. We houden jullie op de hoogte van nieuwe trends, mooie alternatieven en natuurlijk het laatste nieuws rondom deze aangepaste advertentieregels van Meta.
Laten we deze jongerencampagnes van de toekomst samen bedenken!
Neem contact met ons op en we gaan samen aan de slag.