Hoe zorg je voor waardevolle, aantrekkelijke content die gedurende het jaar bezoekers trekt én aanzet tot interactie op al je online kanalen? Dat is een uitdaging waar veel marketeers mee te maken hebben. Het Hero, Hub, Hygiëne model (3H-model) is een contentstrategie die je als basis kunt gebruiken. Door in alle lagen content te creëren, zorgen ze voor een consistente contentstrategie die houvast biedt en je doelgroep blij maakt!
Jaren geleden kwam Google met het Hero Hub Hygiene model voor contentmakers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden de kanalen ontzettend snel. Al snel ontdekten deze content creators dat het 3H model breder toe te passen is dan alleen op YouTube. Inmiddels zetten veel merken het model voor hun gehele contentstrategie in. En met succes!
In het onderstaande model zie je hoe de contentplanning er op basis van het Hero Hub Hygiëne model uit ziet.
Hero content bestaat vaak uit grootschalige campagnes, getarget op (potentiële) consumenten van het merk. Het doel van de Hero content is het creëren van awareness voor het merk of een specifiek product van het merk. Dit type content is omni-channel opgezet waarmee je de consument via meerdere kanalen probeert te bereiken. Dit soort Hero content wordt onder andere ingezet bij productlanceringen en seizoenscampagnes. Daarbij speelt Hero content vaak in op de emoties van mensen om ze te raken en te overtuigen.
Hero content ontwikkel je als onderdeel van de campagnes in je marketingplan en zijn dus eigenlijk je jaarlijkse campagnes met media ondersteuning. Iedereen moet deze Hero content willen zien. Hero content moet ook geschikt zijn om mogelijk viral te kunnen gaan.
Een goed voorbeeld van Hero content is bijvoorbeeld de ‘Epic split’ van Jean-Claude Van Damme voor Volvo en de reclame van Old Spice. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op iets verrassends of op humor, maar Hero content kan ook uit emotionele content bestaan, die je echt raakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Samen Eten’-reclame van PLUS. Bekijk de voorbeeld hero content video's hieronder.
Vaak leren consumenten via Hero content een product of merk kennen. Hierna worden ze met Hub content verleid om het merk te gaan volgen. Het doel van deze content, is een relatie opbouwen tussen het merk en de consument.
Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor de bestaande consumenten van een merk; je speelt met deze content in op gedeelde passies. De content is boeiend en waardevol, waardoor consumenten er op reageren en de content willen delen.
Hub content kan op veel manieren worden ingezet: denk bijvoorbeeld aan:
Succesverhalen van productgebruikers;
Evenementen;
Proefcampagnes;
Pop-up stores;
Een kijkje achter de schermen.
Hub content wordt regelmatig ingezet: als je kijkt naar een jaarplanning zie je ook duidelijk terugkerende piekmomenten in Hub content. Een goed voorbeeld van het juiste gebruik van Hub content is KLM: zij delen regelmatig leuke content via YouTube. KLM heeft heel diverse afspeellijsten op YouTube waar ze regelmatig Hub video's aan toevoegen; van een kijkje in de cockpit tot verhalen van crewleden of mooie bestemmingen. Dát is de content die je doelgroep wil zien.
Hero en Hub content bestaat uit content die de consument aangeboden krijgt. Maar consumenten gaan ook vaak zelf op zoek naar content en informatie. Als ze bijvoorbeeld hulp of informatie nodig hebben. Dit wordt de Hygiene content of Hulp content genoemd: content die bestaat om de bezoeker te helpen.
Om met de hygiene content goed aan te kunnen sluiten op de vragen van je klanten, helpt een goed zoekwoordonderzoek. Door middel van een zoekwoordonderzoek kom je er achter waar je doelgroep naar zoekt en waarover je ze dus hulp en informatie wil bieden. Daarnaast kun je met social listening tools ontdekken waar consumenten over praten. Door deze input te verwerken in je Hygiene content, weet je zeker dat je er het meeste uithaalt.
Advies;
Online tests;
FAQ’s;
Blogs
How-to-video’s.
Hygiene content wordt het gehele jaar door gepubliceerd en verdwijnt ook niet. Denk bijvoorbeeld aan de vraag ‘Hoe bak ik een appeltaart?’. Als je deze vraag intypt in Google, wil je natuurlijk het beste antwoord hierop hebben. Dit doe je door bijvoorbeeld een video te maken waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een lekkere appeltaart maakt of een recept waarin puntsgewijs uitgelegd wordt hoe je het bereidt, zoals YAMglutenvrij dit doet met haar met belegtips in korte video’s. Op deze manier ben je relevant en behulpzaam voor je doelgroep.
Wil jij aan de slag met Hero Hub Hygiene content, maar wil je eerst nog even sparren? Dat kan, bij Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, openen we samen de contentmogelijkheden. Neem contact met ons op en wie weet brainstormen we binnenkort samen over de beste Hero Hub Hygiene- contentideëen.
Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar ons beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken?
Klaar voor een open gesprek?
Plan een gratis afspraakNeem contact op
Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.
Kom op bezoek in Eindhoven
Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl
Loop voorop, volg ons
Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.
Volg ons op LinkedIn