Denk jij ook wel eens: ‘ik weet niet wat ik moet posten’? Vergeet je soms iets op de juiste tijd online te zetten of komen er zó veel dingen tussendoor dat je het overzicht af en toe helemaal kwijt bent? Een handig hulpmiddel om overzicht van jouw online contentstrategie voor aankomend jaar te krijgen, is de contentkalender 2025.
Als bedrijf ben je vaak op één of meerdere social media actief, heb je wellicht een nieuwsbrief en daarnaast moet je de website ook nog regelmatig van nieuwe content voorzien. Met een contentkalender weet je precies wat je wil plaatsen, wanneer je dit online moet zetten en ook op welke kanalen de content geplaatst moet worden. Dit maakt de contentkalender een handig hulpmiddel om je on- en offline content kanalen aan elkaar te verbinden.
Zo zorg je er ook voor dat content op verschillende kanalen elkaar kan versterken. Hoe je jouw perfecte contentkalender 2025 maakt? Dat leggen we je uit met ons gratis contentkalender voorbeeld. Met dit handige template, heb jij je contentkalender voor 2025 zó klaar staan!
Je contentkalender 2025 voorbereiden
We gaan er vanuit dat je bepaalde stappen al hebt gezet. De contentstrategie en digitale/content doelstellingen zijn bekend. Je weet op welke social media kanalen je je doelgroep kunt bereiken en welke kanalen je allemaal in gaat zetten. Je weet dus al waarom je content gaat plaatsen, voor wie je het gaat plaatsen en waar je dat gaat plaatsen. Daar gaan we in dit artikel verder niet op in. Heb je dit nog niet klaarstaan? Dan kunnen wij je daar natuurlijk ook bij helpen, neem in dat geval vooral contact met ons op! Dan kijken we samen hoe we tot de beste contentstrategie kunnen komen.
Dit blog richt zich op wat voor content je gaat plaatsen en wanneer. Dus het daadwerkelijk vullen en gebruiken van de content kalender 2025. Zo kun je het maximale uit je contentstrategie halen en breng je structuur aan in je contentplanning. Je kunt taken verdelen en vooruit gaan plannen. Kortom, je krijgt een goed overzicht van jouw online content in een handige kalender.
Gratis voorbeeld contentkalender 2025
Download hieronder ons gratis contentkalender 2025 voorbeeld, met deze contentkalender krijg je een duidelijke structuur in je contentplanning. Zo raak je nooit meer het overzicht kwijt en ontwikkel je het gehele jaar 2025 lang relevante content, én weet je ook waar en wanneer je het gaat plaatsen.
Tekst gaat verder onder het formulier.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzichtsdocument waarin je alle momenten zet wanneer jij content wilt gaan plaatsen of uitsturen. Dus bijvoorbeeld een post op Facebook of wanneer je de nieuwsbrief uit wilt gaan sturen. Je zet hierbij over welk onderwerp de content gaat en het desbetreffende kanaal dat je in gaat zetten. Het liefst bepaal je ook de boodschap en het doel van je content voordat je deze plaatst. Het is ook handig om iemand verantwoordelijk te maken voor de content. Je neemt dus minstens het volgend op:
- Wat wil je bereiken met de content?
- Voor wie plaats je deze content?
- Via welk kanaal?
- In welke vorm?
- Wie is verantwoordelijk? (optioneel)
Wij werken met twee verschillende contentkalenders. Een globale contentkalender voor het hele jaar en een gedetailleerde contentkalender voor de korte termijn, bijvoorbeeld een maand of 2 weken. De globale contentkalender kun je indelen in maanden, weken, dagen en/of weeknummers in bijvoorbeeld Excel. Maak vooral een indeling die voor jouw content kalender werkt.
Naast de globale contentkalender, kun je een gedetailleerder bestand maken in bijvoorbeeld PowerPoint of Google docs. Dit is namelijk ook handig als je de contentkalender wilt delen met anderen voor feedback en goedkeuring. In een diavoorstelling kun je tekst goed combineren met afbeeldingen. Zo kun je bijvoorbeeld de tekst van je social media posts combineren met de afbeeldingen die je bij de post wilt plaatsen. Zo heb je alles van te voren al klaar staan!
Wat is het verschil tussen een contentkalender, inhaakkalender en social media kalender?
In principe zit er weinig verschil tussen de verschillende soorten contentkalenders. Een contentkalender is vaak één overkoepelend document voor je gehele contentstrategie. In deze contentkalender kun je specifieke content toewijzen aan verschillende kanalen. Wil je jouw campagne bijvoorbeeld verspreiden via social media, een nieuwsbrief en je eigen website? Dan kun je per kanaal bepalen welke boodschap je over wilt brengen en hoe je dat gaat doen.
Een inhaakkalender is vaak een kleiner onderdeel van een contentkalender. In een inhaakkalender geef je bepaalde (inter)nationale themadagen aan waar je een leuke inhaker voor kunt bedenken, die natuurlijk relevant voor jouw bedrijf en branche is. Om het makkelijk en overzichtelijk te maken, raden wij je aan om je inhaakkalender gewoon in je algemene contentkalender te verwerken. Zo heb je namelijk alles in één overzicht.
Dan is er ook nog de term social media kalender. Een social media kalender is een contentkalender specifiek voor je social media kanalen. Dit kan inderdaad een losstaande kalender zijn, maar het kan ook onderdeel van je contentkalender zijn. Voor social media specialisten is het vaak fijn om een 'eigen' contentkalender te hebben, in dat geval is het dus handig om inderdaad een aparte social media kalender te maken. Maar werk je in een groter content team, dan is het aan te raden om een algemene contentkalender te gebruiken, in plaats van een losse inhaakkalender of social media kalender. Je hebt dan namelijk het gehele overzicht van al je content in één document. Waar alle specialisten in kunnen werken.
Hoe maak je jouw contentkalender 2025?
Een contentkalender kun je op verschillende manieren maken. De makkelijkste manier is een contentkalender template in excel, maar je kunt je contentkalender 2025 bijvoorbeeld ook in een planningstool zoals Trello maken. Het belangrijkste is dat je je content vooruit kunt plannen om zo een basisplanning voor het jaar vast te leggen. Het liefst neem je hier al je kanalen en geplande campagnes in mee zodat je een compleet overzicht hebt. Natuurlijk is het wel belangrijk dat er ook ruimte blijft voor leuke inhakers of andere trending topics. Maar waar moet je zo'n contentkalender dan mee vullen en hoet begin je er überhaupt aan? Wij geven je graag een aantal handvatten om te kunnen starten!
Voorbeelden om je contentkalender 2025 mee te vullen
Het creëren van relevante content kan op verschillende manieren. Allereerst is het slim om te kijken naar het Hero Hub Hygiene model als je content gaat verzamelen. Met dit model maak je onderscheid in diverse typen content en breng je structuur in je content aan.
Verder kun je 1) een contentscrum houden, 2) kijken naar themakalenders en 3) naar bedrijf- of branche gerelateerde momenten.
1) Contentscrum
Een manier van werken die wij bij Partout gebruiken om content voor een bepaalde periode, thema of campagne te bepalen, is een contentscrum. Dit is een creatieve brainstormsessie waarbij verschillende disciplines worden aangehaakt, wat zorgt voor verschillende invalshoeken. De output van een contentscrum is vaak een contentstrategie, goedgevulde contentkalender en input voor één of meerdere campagnes voor het hele jaar. Van tevoren worden relevante insights verzameld die vervolgens worden gebruikt bij het vullen van de contentkalender 2025.
2) Inhaakkalender 2025
Verder zijn er online verschillende overzichten van nationale of internationale themadagen beschikbaar. Bekijk bijvoorbeeld eens deze uitgebreide lijst van themadagen voor wat inspiratie! Dit soort dagen lenen zich perfect om leuke inhakers te bedenken. Verwerk deze dan ook zeker in een aparte inhaakkalender of natuurlijk, zoals wij het bij Partout doen, als onderdeel van je contentkalender 2025.
Door de meest relevante themadagen voor jouw bedrijf in je inhaakkalender of contentkalender te verwerken, kun je leuke inhakers verzinnen. Iedereen weet wanneer het moederdag is, maar wist je ook dat het op 1 maart Nationale Complimentendag is? Zie bijvoorbeeld deze leuke inhaker van Autodrop die ook opgemerkt is door ‘de beste social media’. Wie weet ga je ineens viral met je creatieve inhaker!
1 maart Nationale Complimentendag
3) Bedrijf- of branche gerelateerde content
Naast de leuke momenten waar je op wilt inhaken, zijn bedrijf- of branche gerelateerde momenten ook belangrijk om in je contentkalender te verwerken. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld:
- Productintroducties
- Marketingactiviteiten
- Trends in de branche
- Events
- Etc.
De lancering van een nieuw product is een voorbeeld van een productintroductie. Probeer dit op een leuke en creatieve manier te vertellen aan je fans en zo min mogelijk als reclame. Zo heeft dit foodmerk vlak voor de introductie van een nieuw product een ‘hint’ post geplaatst. De fans kregen een tip over het nieuwe product met daarbij de vraag of ze wisten wat het was. Dit is een leuke manier om een product te introduceren en tegelijkertijd interactie uit te lokken (zoals je ziet in onderstaande afbeelding) en je creëert nieuwsgierigheid bij je fans.
Bepaal wanneer je content publiceert
Als je contentkalender gevuld is en je bent zover dat je content op social media gaat plaatsen of je nieuwsbrief wilt gaan uitsturen, is het belangrijk om te kijken naar wanneer je doelgroep online is. Je wilt natuurlijk dat je content zo veel mogelijk gelezen en bekeken wordt. Als je kijkt naar statistieken, weet je wanneer je jouw content het beste kunt publiceren. Kijk bijvoorbeeld naar:
- De statistieken van de kanalen die je gebruikt
- Algemene statistieken van het desbetreffende kanaal
- De beste publicatietijden- en dagen voor jouw volgers
Dit soort informatie kun je ook goed kwijt in je contentkalender. Plan in je contentkalender, naast de inhoud, ook alvast de specifieke tijd en dag per uiting. Zo weet je zeker dat je het meeste uit je content haalt én je de juiste doelgroep op het juiste moment bereikt.
Maak nu ook jouw contentkalender
Met de contentkalender maak je je contentplanning overzichtelijk en denk je goed na over de content zelf. Daardoor zal de content beter aansluiten op jouw doelgroep. Maak dus gebruik van een contentkalender voor het beste resultaat.
Nog enkele tips:
- Blijf actualiteiten in de gaten houden om leuke inhakers te kunnen bedenken. Er blijft namelijk altijd content komen die je niet van tevoren kunt vastleggen in je contentkalender, maar waar je wel mee aan de slag wilt.
- Een contentkalender is een fijne richtlijn, maar staar je vooral niet blind op wat er in de contentkalender staat. Komt er iets tussen, of valt er juist iets weg? Zorg ervoor dat je flexibel blijft en zie de contentkalender vooral als een mooie basisplanning voor je content.
- Ben kritisch in welke content je opneemt in je contentkalender. Zo kun je op alle themadagen wel een leuke inhaker bedenken, maar zijn deze wel allemaal relevant voor jouw bedrijf en met name voor jouw doelgroep?
- Bepaal vooraf je kernboodschap en waartoe je je doelgroep wilt aanzetten. Wil je bijvoorbeeld dat ze zich inschrijven voor een event, gewoon je merknaam voorbij zien komen of dat ze een gevoel krijgen bij een bepaald product? Bedenk dan van te voren goed hoe je dit wil gaan bereiken.
- Plan je content in. Facebook heeft zelf een tool (Business Suite) waarmee je posts kunt inplannen. Dit is handig zodat je maar 1 x per week of per maand, afhankelijk van de hoeveelheid, je posts in Facebook hoeft te zetten. Voor Twitter is bijvoorbeeld Hootsuite een handige tool om tweets in te plannen. Let op: in geval van een vervelende gebeurtenis kan het respectvol zijn om de content die ingepland staat te cancellen.
- Meten is weten, dus blijf monitoren en analyseren. Zo kun je topics vermijden die eerder niet succesvol waren en juist inspelen op eerdere successen.
Hulp nodig bij het creëren van content? Wij denken graag met je mee over de invulling van jouw contentkalender of helpen je met een contentscrum. Kom vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder!
Meer weten over de contentkalender 2025?
Wat zet je in een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht voor een bepaalde periode, meestal is dit een jaar, waarin je bijhoudt wat je wanneer en op welk kanaal wil verspreiden en voor wie de content bedoeld is. Zo kun je alle content die je bijvoorbeeld via social media, je nieuwsbrief, je website en eventuele andere kanalen wilt plaatsen, in één overzicht bijhouden, inplannen en klaarzetten. Wel zo makkelijk.
Waarom zou je met een contentkalender werken?
Een contentkalender hebben, is op zich natuurlijk geen doel. Een contentkalender is namelijk bedoeld om jouw werk makkelijker te maken. Zo kun je bijvoorbeeld in één (of meerdere) brainstorm sessies je content voor een langere periode bepalen en inplannen. Dit verwerk je vervolgens in de contentkalender, met alle kenmerken die je vooraf bepaald hebt. Zo wil je bijvoorbeeld ook noteren via welk kanaal je de content gaat verspreiden, welke boodschap je wil overbrengen en wie je doelgroep is. En natuurlijk wanneer je de content gaat delen. Op deze manier maak je dus vooraf een plan voor een langere periode. En hoef je dus niet on the spot te bedenken wat je die dag zou kunnen delen.
Hoe maak je een contentkalender?
Daar zijn verschillende manieren voor. Wij vinden excel of Google spreadsheets handige tools om een contentkalender in op te stellen. Bedenk vooral een vorm die voor jou handig is. Noteer hier tenminste de datum, het type content, kanaal waarop je het wil verspreiden, de boodschap en je doelgroep in. Dit doe je het liefst al voor een heel jaar, maar je kunt dit natuurlijk ook maandelijks doen voor de daaropvolgende maand. Je kunt ook je content alvast klaarzetten. Gebruik hier bijvoorbeeld powerpoint of Google slides voor. Daarin kun je je visual met de bijbehorende tekst en links alvast klaarzetten.