Nederlandse techbedrijven gaan een belangrijke slag slaan in de strijd om schaars techtalent. Nu de Verenigde Staten de corona-epidemie niet onder controle lijken te krijgen en de grens tot zeker eind dit jaar op slot gaat voor internationale kenniswerkers, zien Nederlandse techbedrijven hun kans schoon. Met een speciale campagne proberen ze talenten die anders een baan in de VS zouden zoeken, naar Nederland te krijgen.
Brainport Eindhoven vroeg Partout om na te denken over het concept en de mediatactiek van de campagne.
‘Stop waiting for the American dream’, luidt het motto van de campagne die Brainport Eindhoven, een samenwerkingsverband van hightechbedrijven uit die regio, die we deze week in universiteitssteden in de Verenigde Staten lanceerden: ‘Come to where the magic happens’.
Via sociale media krijgen mensen die op zoek zijn naar een baan in de techindustrie een beeld voorgeschoteld van Eindhoven als het Europese alternatief voor Silicon Valley.
Brainport Eindhoven over de campagne
“We kijken altijd naar waar in de wereld zich kansen voordoen. Door de veranderde regels daar is dat nu in de Verenigde Staten”, zegt marketing manager Emiel Kuijpers. “Er zijn immigranten die daar een baan hebben of zoeken, maar van wie het visum nu afloopt. Zij zullen zich afvragen of ze naar huis moeten gaan, of dat er elders in de wereld mooie kansen voor ze liggen. Daar springen we op in.”