Dat inhakers leuk zijn bewijst 'The Best Social Media' met maar liefst 338.000 volgers op Instagram. Mensen vinden het leuk als merken inhaken op relevante gebeurtenissen. Dat is te zien aan de hoeveelheid comments en het hoge organische bereik. Maar wat maakt een inhaker nou zo leuk? Met deze 4 tips leggen we uit waar je op moet letten bij het maken van een gevatte inhaker voor jouw social media marketing, want voor je het weet kom je terecht op het Instagramaccount van 'De Gele Kaart'.
1. De inhaker moet passen bij de merkidentiteit.
Met inhakers kun je een merk opbouwen, maar ook afbreken. Daarom is het altijd belangrijk om dicht bij het merk te blijven, denk aan een tone of voice, de huisstijl en branding. Als serieus en betrouwbaar merk, zoals bijvoorbeeld een bank, kan het slecht voor het imago zijn om ineens rebels uit de hoek te komen. Dat ligt namelijk niet in de lijn der verwachting van de klant. Toch is het wel mogelijk om in te haken zonder je merkidentiteit te verloochenen. Wellicht past het bij jouw merk beter om informatieve content te delen met een knipoog.
Autodrop haakt op de juiste manier in en blijft bij zichzelf. Hieronder een Facebookpost die ze hebben geplaatst op de dag van de Gay Pride 2018;
2. Wacht met de inhaker op het juiste moment.
De kunst van een goede inhaker is de juiste timing. Veel inhakers zijn van te voren in te plannen. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag, Halloween of Kerst. Posts omtrent het weer kunnen ook al van te voren bedacht worden. Toch kan het soms anders uitpakken dan je denkt. Een post over sneeuw, terwijl het regent zal niet aanslaan. Dan is het handig om meerdere varianten te maken en live te zetten op het moment dat een van de scenario’s klopt. De meest sterke inhaker is wanneer deze écht actueel is. Door real time marketing toe te passen kun je verrassend zijn. Als je geluk hebt gaat je inhaker viraal. Veel merken hebben de kans gezien bij het niet doorgaan van de Elfstedentocht in 2018. Ieder merk weer op zijn eigen manier.
Leuk die real time inhakers, maar omdat ze juist maar op een kort moment relevant zijn is het lastig om in te haken. Voor je het weet heb je de boot gemist of sta je langs de kant te kijken hoe andere merken het moment wel gepakt hebben. Blijf goed op de hoogte van het laatste nieuws en bedenk hoe het haakje naar jouw merk gemaakt kan worden. Verder is het goed om op te hoogte te blijven van bepaalde actualiteiten. Je wilt niet dat je inhaker averechts werkt.
3. Kies je inhaakmomenten zorgvuldig: less is more
Om een goede balans te creëren in je contentkalender maken wij gebruik van het hero, hub, hygiene model en een inhaakkalender. In deze kalender staat precies wanneer, op welk kanaal en voor welke doelgroep we bepaalde content willen plaatsen. Het draait immers niet alleen om inhakers. Voor meer naamsbekendheid, een goed merkgevoel en een glimlach op het gezicht van je (potentiële) klant, is een inhaker zeer geschikt. Maar als merk wil je waarschijnlijk ook informeren, inspireren en converteren naar leads om uiteindelijk aankopen realiseren.
4. Kijk verder dan momenten
Sommige type posts blijven maar voorbij komen op je tijdlijn. Als het aansluit bij jouw merk blijft het natuurlijk niet voor niets voorbij komen, dus het kan leuk zijn om hier op in te haken. De hype van een paar jaar geleden was onder andere het gebruik van gifjes. Voor verschillende merken hebben we dit gedaan en we zagen dat dit goed werkte. Het zorgt voor een hoog organisch bereik en engagement.
En Autodrop heeft een paar jaar geleden, toen we er nog niet gek van werden, ingespeeld op de hype om iemand te taggen met een bepaalde letter in de voornaam.
Inhaakmomenten voor jouw merk in kaart brengen?
Wil je graag een keer vrijblijvend sparren over de beste inhaakmomenten van 2022 voor jouw merk of wil je graag hulp met de creatie? Wij van Partout, het online marketing bureau in Eindhoven, helpen je graag verder.