We hebben de laatste tijd veel vragen gekregen over Google Analytics in combinatie met de aanstaande wetgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Echt veel… Want er is veel verwarring over wat er moet gebeuren, vooral met betrekking tot welke data we wel en niet mogen opslaan.
Dus gericht op de naleving van een website, zijn er een aantal regels en voorschriften waaraan moet worden voldaan, die elk in verschillende onderwerpen vallen:
- Toestemming. Ervoor zorgen dat personen zich kunnen aanmelden voor het verzamelen van gegevens;
- Verwerken. Het definiëren van regels over de verwerking van persoonsgegevens;
- Gegevens beveiligen. Ervoor zorgen dat organisaties de privacy van individuen beschermen;
- Melding van inbreuk. Informeren van personen (en de autoriteiten) over datalekken;
- Recht op toegang. Voldoen aan verzoeken om toegang tot persoonlijke informatie die wordt bewaard;
- Recht om verwijderd te worden. Ervoor zorgen dat data van de personen kan worden verwijderd;
- Gepast proces. Ervoor zorgen dat je gedefinieerde procedures hebt om te volgen en personen die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren hiervan.
Om een trackingcookie te gebruiken, moet je bezoekers expliciet vragen of je hen mag volgen. Je moet ook vastleggen wanneer de acceptatie is verkregen en de bezoeker de mogelijkheid bieden om de cookie-instellingen aan te laten passen en in te kunnen laten zien welke data er van hen is opgeslagen. Het is ook belangrijk dat de mogelijkheid wordt geboden om die data te laten verwijderen.
Is Google Analytics AVG?
Bijna iedereen gebruikt webanalysetools zoals Google Analytics (GA), PIWIK (nu Matomo), WebTrends enz., dus een belangrijke vraag is of je met deze analysetools in strijd bent met de AVG. Is het domein nog AVG als je gebruik maakt van GA? Of levert het compliance problemen op? Als we de richtlijnen van Google en hun pagina's over privacy bekijken, is het duidelijk dat:
- In standaard en algemeen gebruik GA geen individuele identificeerbare gegevens opslaat over sitebezoekers;
- Je de gebruiksvoorwaarden van GA schendt als je code toevoegt die individuele gebruikers en hun acties bijhoudt (dus niet doen);
In principe is Google Analytics prima te gebruiken omdat GA niet in strijd is met de AVG - zolang je het niet aanpast om geïndividualiseerde data over bezoekers te verzamelen. Voeg je extra tracking toe, zoals het bijhouden van gebruikers-ID's, demografische rapporten of remarketing, dan moet je toestemming van de bezoeker krijgen. Toch kiezen veel webmasters voor meer privacy voor de bezoeker en gaan kijken naar alternatieven, zoals Matomo.
De nadelen van Google Analytics
De Oostenrijkse privacytoezichthouder deed eerder een uitspraak over Google Analytics, waarin het werd verboden om persoonsgegevens door te geven naar de servers in de VS. Je moet dus goed benadrukken wat je allemaal opslaat als je Google Analytics gebruikt. Hieronder volgen enkele van de meest voorkomende redenen om het niet te gebruiken:
- Het is eigendom van Google, 's werelds grootste advertentietechnologiebedrijf;
- AVG, CCPA en andere privacywetgeving maken het een verplichting;
- Het gebruik ervan vereist een script dat je website trager maakt;
- Omdat het afhankelijk is van cookies, heb je toestemming nodig om deze cookies op te slaan
- Veel plug-ins en browsers voorkomen dit nu, dus data zijn niet zo nauwkeurig als het ooit was geweest.
Geen paniek over het gebruik van Google Analytics
Je hoeft je echter geen zorgen te maken als je Google Analytics gebruikt. Denk eraan om Google Analytics uitsluitend te gebruiken met toestemming van de gebruiker, wijzigingen in de gegevensverwerking te accepteren, IP-adressen te anonimiseren en Server Side Tagging toe te passen.
Matomo als alternatief voor Google Analytics
Matomo is de meest gebruikte open-source webanalysesoftware, met meer dan een miljoen websites in 200 landen die Matomo gebruiken. Maar waarom zou je Matomo gebruiken in plaats van Google Analytics? Het antwoord is simpel. Je hebt volledige controle over de data als je Matomo gebruikt. Een ander belangrijk voordeel is dat Matomo geen data samplet. Matomo zal altijd al jouw data rapporteren, zonder uitzonderingen. Met Matomo zijn er geen datalimieten!
Met Matomo On-Premise bepaal je wat er met de data gebeurt en waar deze worden bewaard. De beveiligde servers van Matomo Cloud bevinden zich in Duitsland en Frankrijk, waar websites zich moeten houden aan de AVG, een van de strengste privacywetten ter wereld.
In tegenstelling tot op afstand gehoste services zoals Google Analytics of Adobe Analytics, wordt Matomo op een eigen server geïnstalleerd en wordt data opgeslagen in een MySQL-database. En zo heb je volledige controle over de data aangezien Matomo op jouw server is geïnstalleerd. Bovendien maken de Matomo plug-ins en API’s het eenvoudig om de data op te halen.
Als gebruiker kun je geavanceerde rapporten maken met behulp van aangepaste dimensies, segmentatie of zelfs handmatig de database opvragen. Bovendien kan Matomo worden gebruikt om de prestaties van websites, mobiele apps en softwaretoepassingen, evenals intranetportals en intranetwebsites te volgen.
Het belangrijkste is dat de functies van Matomo ook de privacy van bezoekers beschermen. Je zorgt ervoor dat het gedrag van bezoekers op een website niet worden gedeeld met externe partijen, wanneer je Matomo gebruikt voor het analyseren van bezoekersgedrag.
En omdat Matomo een open platform is, kun je het aanpassen en uitbreiden met plug-ins. Momenteel heeft de Marketplace meer dan 70 plug-ins beschikbaar (zowel gratis plug-ins als betaalde premium plug-ins). Voor nog meer specificiteit voor de website, kun je jouw eigen Matomo-plug-in maken of professionele ontwikkelaars inhuren om het voor jou te doen.
Misschien wil je Matomo's volledige lijst met functies of de online demo bekijken om er zeker van te zijn dat deze geschikt voor jou zijn. Matomo bevat vrijwel alle mogelijkheden die andere tools hebben, evenals enkele unieke functies, waaronder realtime bezoekersinformatie, e-Commerce dashboard, bezoekersprofielen, realtime bezoekerskaarten en een geweldige mobiele app voor iOS en Android. Ten slotte is hun routekaart openbaar voor het publiek en kunnen leden van de community de voortgang volgen met de tracker voor openbare problemen.
Waarom zou je Matomo Analytics gebruiken?
Mocht je vanwege de AVG een alternatief nodig hebben, dan is Matomo wellicht de juiste oplossing.
Rapportages Matomo
Matomo registreert, net als Google Analytics, alle statistieken over websitebezoekers. Je kunt erachter komen welke pagina's ze het vaakst bezoeken, hoe ze door pagina’s navigeren, hoelang ze op elke pagina blijven, enzovoort.
Rapporten worden doorgaans gepresenteerd in tabellen en bevatten cijfers en zijn georganiseerd in verschillende dimensies. Laten we beginnen met afmetingen.
Dimensies Matomo
Dimensies zijn attributen die kunnen worden gebruikt om de data te classificeren. Net als Google Analytics biedt Matomo je een breed scala aan dimensies. Hier is een (onvolledige) lijst:
- De datum, het uur, de dag, de week, de maand, van het bezoek van de bezoeker.
- De URL van een bezochte pagina, entry- en exitpagina's.
- Verkeersacquisitiekanalen (organisch en betaald, verwijzing, direct, …).
- De zoekmachines die bezoekers genereren.
- De browsers die bezoekers gebruiken
- Geografisch: het land, de regio of de stad waarin de bezoeker zich bevindt
Cijfers
Alle afmetingen zijn gekwantificeerd met cijfers. Nogmaals, Matomo bied je dezelfde informatie als Google Analytics:
- Het aantal sessies;
- Het aantal pagina's per sessie;
- De sessieduur;
- Het bouncepercentage;
- Als je ze volgt via events, de ondernomen acties;
- Klikken en media tracking;
- Scroll tracking;
- Bezoek een specifieke webpagina;
Data segmentatie
Voor het analyseren van de data is het zinvol om zogenaamde segmenten aan te maken. Ze kunnen op elke gewenste manier worden gedefinieerd, maar het is logisch om gevestigde praktijken te volgen, bijvoorbeeld:
- Bezoekers die het X-doel hebben omgezet en afkomstig zijn van Google Ads
- Bezoekers die meer dan drie pagina's in één sessie bekijken
Doelgroepen bieden snelle toegang tot statistieken voor gebruikers met een bepaald gedrag. Maar, onthoud dat in Matomo data in segmenten alleen beschikbaar zijn vanaf het moment dat ze zijn gemaakt. Dit is het grote verschil met Google Analytics. Met Google Analytics kun je direct historische data over een segment ophalen. Als je segmenten kent die je gaat gebruiken, maak ze dan onmiddellijk aan. Dit zorgt ervoor dat je vanaf het begin toegang hebt tot data over deze segmenten.
Gebruikersstromen
Met Matomo kun je de meest voorkomende stappen van bezoekers op de website visualiseren. Maar het kan moeilijk zijn om deze tool te gebruiken om de reis van de gebruiker door de site te begrijpen. Hoewel het je een idee kan geven van wat er aan de hand is, is het vaak veel gemakkelijker om je op pagina's te concentreren en de vorige en volgende paden in meer gedetailleerde rapporten te analyseren.
Heatmaps
Met heatmaps kun je het gedrag van gebruikers op de webpagina visualiseren. Hoewel er softwareleveranciers zijn zoals Crazyegg of Hotjar, is het zeker praktisch om een geïntegreerde oplossing als Matomo te hebben. Houd er rekening mee dat het gebruik van heatmaps kan leiden tot een enorme toename van het datavolume. Je moet vooruitplannen als je besluit jouw data zelf te hosten. Dit geldt ook voor sessie-opnames.
Matomo Analytics installeren
Matomo biedt twee opties, zelf gehost op jouw eigen locatie en een cloudoplossing.
Matomo zelf hosten
Aangezien Matomo open source is, kun je de broncode downloaden en op de server installeren. Je moet rekening houden met de grootte, omdat het veel data opslaat en een server nodig hebt die de data kan opslaan. Een zelf-gehoste oplossing biedt niet alle functies die Matomo kant-en-klaar biedt: je moet betaalde plug-ins toevoegen om alle functies te hebben die je nodig hebt.
Matomo Cloud
Matomo Cloud is de tweede optie. Het is een hostingoplossing die Matomo biedt. Met een paar klikken maak je een account aan. Met deze optie heb je toegang tot bijna alle plug-ins die nodig zijn voor analyse. Die plug-ins, in zelf-gehoste oplossingen, moeten afzonderlijk worden aangeschaft en elk jaar worden vernieuwd. Dit verhoogt snel de kosten van de oplossing.
Dataverzameling
Matomo ondersteunt verschillende soorten dataverzameling, client-side en server-side.
Cliënt-side
De meest klassieke installatie is degene die wordt voorgesteld door de meeste analytische tools: een Javascript-tag die ter plaatse aan de clientzijde (front-end) moet worden geïntegreerd.
Vervolgens krijg je twee oplossingen te zien:
- Integreer direct Javascript-code in de header van de website.
- Gebruik de Matomo Tag Manager. Het is het equivalent van Google Tag Manager. Je kunt niet alleen de Matomo Analytics-tag integreren, maar ook alle andere tags die je nodig hebt. Dit maakt het veel gemakkelijker voor geavanceerd gebruik.
Server-side
Hoewel deze installatie ingewikkelder is, geeft server-side tracking je een beter beeld van verkeer en interacties op de website. Tracking kan niet worden geblokkeerd door een advertentieblokker omdat ze alleen in clients werken. Je kunt bijvoorbeeld 100% van de e-commerceverkopen volgen. Hierdoor kun je betere beslissingen nemen en nauwkeuriger analyseren.
Matomo Rapportage API
Matomo's Reporting API is goed gedocumenteerd en is zeer eenvoudig te gebruiken. Met de API kun je alle analyserapporten programmatisch ophalen van Matomo. Je kunt selecteren of je de data voor een of meerdere websites wilt en datum-intervallen en -formaat opgeven (CSV, JSON, XML, enz.). Matomo biedt ook beheer-API's voor het maken, bijwerken en verwijderen van websites, gebruikers, gebruikersrechten, aangepaste dashboards, e-mailrapporten, doelen, trechters, aangepaste dimensies, waarschuwingen, video's, heatmaps, sessie-opnamen, aangepaste segmenten en meer.
Voordelen van Matomo
Matomo kan worden gebruikt in plaats van Google Analytics zonder in te boeten aan functionaliteit en datakwaliteit. Matomo werkt op dezelfde manier als Google Analytics, maar het vereist meer werk van jouw kant als je het gratis wilt gebruiken (zelf-gehost). Ook vereist de self-hosted oplossing dat je extra betaalt voor extra functies zoals heatmaps, enz. De cloudoplossing begint met € 19 per maand voor 50.000 hits en bevat de meeste extra functies (bijv. Heatmaps) die anders onderhevig zijn aan een jaarlijkse vergoeding in een door jezelf gehoste omgeving.
Het is uitdagender met Matomo en dat is oké. Het is niet moeilijk om veel dingen te maken (bijvoorbeeld een Google Data Studio-connector).
Aan de slag met Matomo?
Wat ons betreft zijn zowel Matomo als Google Analytics beide goede tools voor analyse. Echter, als je Google Analytics vanuit privacy oogpunt niet kunt of wilt gebruiken, is Matomo een goed alternatief. De rapportages zijn vergelijkbaar met die van Google Analytics, maar vergt een iets andere aanpak. Wil je hulp bij de overstap naar Matomo of wil je graag meer informatie over of Matomo geschikt is? Twijfel dan niet om contact op te nemen, wij helpen je graag verder!
Meer weten over Matomo en hoe jij het in kunt zetten?
Neem dan contact op met onze data-specialisten!