Het belang van ROAS voor jouw bedrijf

Mees Roelofs
Mees Roelofs
Mees Roelofs | Blog | 5 min leestijd | 31 maart 2022
Blog | 5 min leestijd | 31 maart 2022

Wat is ROAS?

ROAS is een afkorting en staat voor Return On Ad Spend. ROAS geeft antwoord op de vraag ‘als ik één euro investeer, hoeveel krijg ik ervoor terug?’. De ROAS wordt weergegeven als een percentage en geeft dus de verhouding tussen de conversiewaarde en advertentiekosten aan.

Voorbeeld: Wanneer de ROAS 3 is, betekent het dat elke geïnvesteerde euro 3 euro oplevert. Soms wordt ROAS ook in een percentage weergegeven. In het bovenstaande geval zou dat 300% zijn.

Waarom is ROAS belangrijk?

ROAS geeft inzicht in hoe rendabel je advertenties zijn. Wanneer je een campagne stuurt op ROAS kun je advertenties dus beter beoordelen op hoe winstgevend je campagne is. Daarnaast kunnen campagnes worden geoptimaliseerd op deze metric, zodat iedere euro zo efficiënt mogelijk wordt geïnvesteerd.

Conversiewaarde

De conversiewaarde geeft de waarde van een conversie aan. Dit kan door de online-marketeer per conversie worden ingesteld. Als de conversie ‘jas kopen’ een verkoopprijs van 100 euro betreft, is de conversiewaarde dus 100 euro. De conversiewaarde is dus geen winst, maar omzet. Soms is het makkelijk om de conversiewaarde vast te stellen, denk aan de verkoopprijs van een product. Maar vaak is het lastig. Bijvoorbeeld bij een leadgeneratie campagne, omdat het vaak lastig is om te bepalen wat de waarde is van bijvoorbeeld een offerteaanvraag of contactformulier inzending. Het is dus van belang dat de conversiewaarde zorgvuldig wordt bepaald.

Hoe bereken je ROAS?

Zodra je de conversiewaarde hebt vastgesteld is het berekenen van de ROAS gemakkelijk. Deel de conversiewaarde door de advertentiekosten en je hebt de ROAS berekend.

Voorbeeld: wanneer je 10.000 euro besteedt aan een Google Ads campagne en die campagne heeft een conversiewaarde van 40.000 euro, is de ROAS dus 40.000 / 10.000 = 4. Iedere euro levert dus vier euro op. 

Wat is een goede ROAS?

Een goede ROAS is verschillend per product/dienst en afhankelijk van de winstmarge. Wanneer de winstmarge heel klein is, moet de ROAS erg hoog zijn om quitte te spelen. Maar wanneer de winstmarge groot is, speel je met een lagere ROAS al quitte.

Voorbeeld: Stel, je verkoopt een jas met een winstmarge van 10% waarvan de verkoopprijs 100 euro is. Er geldt dus 10 euro winst per jas. Bij een ROAS van 2 zijn 50 euro aan advertentiekosten nodig om een jas van 100 euro te verkopen (1 euro levert 2 euro conversiewaarde op). Echter door de winstmarge van 10% levert deze jas je maar 10 euro winst op. Je maakt dus 40 euro verlies per jas en je advertenties zijn dus niet rendabel. Maar wanneer de winstmarge 50% is, maak je dus per jas van 100 euro, 50 euro winst. Dit weegt op tegen de advertentiekosten van 50 euro. In dit geval speel je dus wél quitte en dus rendabel.

Het is dus van belang dat de winstmarge in kaart wordt gebracht, zodat er een doel-ROAS kan worden bepaald.

Resultaat van ROAS

ROAS zegt iets over het resultaat van een investering op korte termijn. Echter wordt er bij ROAS dus geen rekening gehouden met de langere termijn, ofwel de lifetime value van een klant. Laat dus niet alles afhangen van ROAS, maar gebruik het bij het managen van campagnes op Google Ads of andere kanalen. Het belangrijkste resultaat van ROAS is dus het bepalen of de advertenties winstgevend zijn.

Campagne sturen op ROAS

Als je een campagne live wilt zetten en daarbij wilt sturen op ROAS, zijn er verschillende elementen waar je rekening mee moet houden. Allereerst dient de conversiemeting correct te zijn ingesteld. Dit kan door middel van Google Tag Manager, maar ook via Google Analytics. Zorg dat de juiste conversiewaarde wordt bepaald en wordt meegestuurd bij de conversieactie. Let hierbij op het goed instellen van de Cookie Consent, conform de AVG. 

Ook aan de slag met het sturen op ROAS?

We hopen dat je na het lezen van dit blog iets meer kennis hebt over ROAS en hoe je het in kunt zetten voor jouw campagnes. Heb je nog wat extra ondersteuning nodig bij het inzetten van ROAS voor jouw onderneming? Dat kan! Op het gebied van ROAS kunnen wij je op veel vlakken ondersteunen: van strategie tot uitvoering.

Hulp nodig met het opzetten van een campagne en sturen op ROAS? Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven denkt graag met je mee!

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital