SEO trends 2022: Wat kunnen we in 2022 verwachten?

Evie van Rooij
Evie van Rooij
Evie van Rooij | Blog | 10 min leestijd | 21 december 2021
Blog | 10 min leestijd | 21 december 2021

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Een goed moment om te kijken wat er in 2022 op SEO gebied staat te gebeuren. Met welke nieuwe SEO trends krijgen we in 2022 te maken en welke SEO ranking factors worden in 2022 nóg belangrijker dan ze nu al zijn? In dit blog zetten we de belangrijkste SEO trends voor 2022 op een rijtje. Wil je de concurrent in 2022 voorblijven? Houd deze SEO trends dan goed in de gaten.

1. Search intent wordt nog belangrijker in 2022

Waar zijn mensen écht naar op zoek? Anders dan vroeger, begrijpt Google steeds beter wat de intentie achter een zoekopdracht is en past daar de zoekresultaten ook op aan. Bijvoorbeeld; merkt Google dat mensen die een zorgverzekering zoeken, eerder op een vergelijker klikken dan op een aanbieder? Dan heeft Google er geen moeite mee om de zoekresultaten daarop aan te passen en een lijst van vergelijkers te tonen en de aanbieders lager te ranken.

Ook komt Google met steeds meer slimme oplossingen om de zoekvraag middels een rich result op te lossen. Klikken mensen bijvoorbeeld vaker op een shopping-resultaat als ze naar een product op zoek zijn? Prima, dan breidt Google het shopping-carrousel uit.

Dit geldt natuurlijk voor alle vormen van content. Bedenk dus goed waar je bezoeker naar op zoek is en pas het type content daarop aan. De basis van alle contenttypen blijft natuurlijk wel een gedegen zoekwoordonderzoek, waarbij rekening is gehouden met de zoekintentie en fase in de customer journey.

2. Sitewide content kwaliteit en E-A-T

Niet alleen de kwaliteit van de content op je toppagina's is van belang. Ook de overall kwaliteit van je website telt mee. Krijg je bijvoorbeeld veel 'discovered, currently not indexed' meldingen in Google Search Console? Dan zegt dit iets over de algemene kwaliteit van je website. Google focust zich in alle recente core-updates niet voor niets op kwaliteit. Hoe hoger de kwaliteit van je pagina's, hoe groter de kans dat deze geïndexeerd worden.

Met MUM is het overigens helemaal belangrijk om sitewide rekening te houden met kwalitatieve content. MUM begrijpt namelijk steeds meer en kan op basis van kwalitatieve content op je website, de zoeker een heel genuanceerd antwoord voorschotelen. Heb jij veel kwalitatieve pagina's op je website met écht goede content? Dan is de kans groot dat je dankzij MUM ook op de meest complexe vraagstellingen getoond wordt.

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Volgens Google is E-A-T geen ranking factor, maar toch kun je er als SEO specialist niet meer omheen. Google beoordeelt pagina's namelijk wel op basis van E-A-T. Daardoor is E-A-T een mooie basis om je pagina's op te beoordelen. Houd dan niet alleen rekening met je on-page content, maar denk ook aan alles rondom de pagina (of je website). Zijn je inkomende links wel E-A-T, zit je website technisch gezien wel E-A-T in elkaar. Stel jezelf bij alles de vraag: 'Geloof ik dit, vertrouw ik dit en snap ik het?'

3. Fake news krijgt minder ruimte in de Google SERP

Van E-A-T naar bijna het tegenovergestelde: fake news. Sinds het Trump- en Corona tijdperk, is fake news een steeds groter probleem geworden. Als je ernaar zoekt, krijg je ook in Google berichten te zien die niet kloppen en onder de noemer 'fake news' vallen. En dat is niet volgens hun eigen E-A-T guidelines.

Oftewel, Google moet hier iets mee. En dat weten ze zelf ook. In 2021 heeft Google zelf al aangekaart dat fake news een probleem is en dat het doel van Google blijft om de SERP zo kwalitatief en correct mogelijk te houden. Het Google algoritme wordt dus geoptimaliseerd om content en data beter te kunnen beoordelen op feiten. Google verzamelt informatie over de betrouwbaarheid van een bron en toont dit ook in de zoekresultaten aan de zoeker.

4. Authenticiteit is een must in 2022

Mensen vinden naast kwaliteit, ook steeds vaker de echtheid en authenticiteit van je content belangrijk. De nieuwe generatie is namelijk opgegroeid met Influencers en hecht daardoor meer waarde aan échte beelden, verhalen en ervaringen. En ze prikken er tegenwoordig zo doorheen als content 'gestaged' of niet authentiek is. Speel daar op in door ook de content op je website uniek en authentiek te houden.

En het zou geen SEO trend zijn als deze unieke content niet iets bijdraagt aan jouw vindbaarheid. Authentieke content wordt namelijk beloond! Google heeft het wel gehad met websites die allemaal dezelfde informatie bieden. Bied jij met jouw content een unieke invalshoek op het onderwerp én voeg jij echt iets toe aan de informatie die online al te vinden is? Grote kans dat Google je hiervoor beloont.

Vergeet daarbij niet dat er meer voor Google is dan geschreven content. Afbeeldingen en video's worden steeds vaker direct in de zoekresultaten getoond, zo kun je tussen al je concurrenten nog beter opvallen. En ook in image search vallen jouw unieke en authentieke beelden veel meer op tussen de overload aan stockbeelden.

5. Meer visuele SERP

Visuele content wordt namelijk ook in de zoekresultaten steeds belangrijker. Google heeft in 2021 al aangekondigd dat ze zoekers meer visuele mogelijkheden in de SERP willen bieden. Concreet betekent dit (waarschijnlijk) meer images, video's, carousels, maps en direct answers. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tot instant-shoppen met Google Lens. Zie je iets in real life of op een foto? Via Google Lens op je telefoon of in de Chrome browser, kun je het product direct online shoppen. Een goed voorbeeld van een visuele manier waarop Google de zoeker nog beter wil bedienen.

Dat betekent dat afbeeldingen en video's een grotere rol gaan spelen. Waarbij we waarschijnlijk ook voor een groot deel afscheid nemen van stockbeelden. We hebben immers al gezien dat mensen meer behoefte hebben aan authentieke beelden en dat is precies het tegenovergestelde van stockfotografie.

Naar verwachting zullen websites met unieke afbeeldingen en video's een boost krijgen in de zoekresultaten en dan met name in image search. Dat is namelijk ook voor Google beter. Hoe meer unieke beelden gebruikt worden, hoe slimmer Google Lens kan worden.

Een andere leuke en nieuwe functionaliteit om de SERP visueler te maken, is het tonen van bepaalde video-hoofdstukken in de zoekresultaten. Door het gebruik van SeekToAction structured data kun je Google laten weten waar bepaalde stukken in een video over gaan. Google kan vervolgens direct naar dit stuk springen in de zoekresultaten. Gaat het bijvoorbeeld om een video over persoonlijke hygiëne, met een klein stukje over je handen wassen. Dan kan Google dit stuk uit de video laten zien voor zoekoprdachten die over handen wassen gaan.

6. Local search krijgt meer aandacht

Local is natuurlijk al heel erg belangrijk, maar in de toekomst worden zoekresultaten waarschijnlijk nóg meer afgestemd op waar jij fysiek bent. Google gaat steeds meer zijn best doen om je zoekresultaten zoveel mogelijk te personaliseren. Naast fysieke locatie, gaat Google waarschijnlijk ook steeds meer naar jouw zoekgedrag, zoekverleden en interesses gaat kijken. Houd er dus rekening mee dat de SERP voor iedereen anders is en grijp lokale kansen waar mogelijk.

En heb je nog geen Google Business Profile? Dan is 2022 het jaar dat je er écht niet meer omheen kunt. Stel je regio in en omschrijf je diensten en producten. Zo word je niet alleen in lokale zoekresultaten getoond, maar worden ook je diensten en producten beter zichtbaar in de SERP.

7. Google Discover als nieuwe SEO kans in 2022?

Google Discover is natuurlijk niet nieuw. Maar hoeveel SEO specialisten zijn hier echt actief mee bezig? Vaak is het meer bijvangst dan dat het ook echt onderdeel is van de SEO strategie. Terwijl je met Google Discover heel veel extra verkeer kunt trekken. Kijk bijvoorbeeld eens in Google Search Console of je al verkeer krijgt via Google Discover en op wat voor pagina's dit dan binnen komt. Wellicht loont het om meer aandacht te besteden aan dat type pagina om op die manier meer verkeer uit Google Discover te halen.

Google geeft een voorkeur aan fresh content (nieuws) in Discover, maar ook evergreen content maakt kans om in Discover te verschijnen. Verrijk je artikelen waar mogelijk met video's en afbeeldingen, Discover is namelijk erg visueel ingestoken. En ook hier geldt dat kwalitatieve content meer kans heeft om te ranken, houd ook hier dus E-A-T in je achterhoofd.

8. Nóg meer rich results in 2022

Het zal geen verrassing zijn dat Google de zoekresultaten nog meer wil verbeteren door meer rich results in te zetten. Zo zien we sinds een paar maanden ook de indented search results: meerdere zoekresultaten van hetzelfde domein. Waarschijnlijk om hier ook weer de zoekintentie scherper te krijgen om op basis daarvan de zoekresultaten te kunnen verbeteren.

Naar verwachting zullen er in 2022 meer verschillende manieren komen om beter (of extra) zichtbaar te zijn in de SERP. Met of zonder ondersteuning van structured data. Sluit vooral niet uit dat er nieuwe vormen van structured data worden toegevoegd aan de lijst van door Google ondersteunde structured data. En probeer daar in dat geval ook snel op te anticiperen.

9. Automation van het SEO vak

Doe jij als SEO specialist nog alles handmatig? Dan is het in 2022 tijd om te gaan automatiseren! Verdiep je eens in Python om bijvoorbeeld technische audits voor een deel te automatiseren, te monitoren wat er allemaal verandert in Google autosuggest of om meldingen in te stellen als er iets cruciaals verandert in verkeer, rankings of in de SERP. Er is waarschijnlijk veel meer mogelijk dan je denkt. En het maakt je werk een stuk makkelijker én leuker. Zo heb je namelijk meer tijd voor de écht leuke dingen van het SEO vak.

10. IndexNow waait over naar Google 

IndexNow wordt al gebruikt door Yandex en Bing en de verwachting is dat ook Google dit gaat gebruiken. Met IndexNow wordt er automatisch een bericht naar de zoekmachines gestuurd als er een nieuwe pagina live gaat, een pagina verwijderd is of de content op een pagina aangepast is. Wat betekent dat je niet meer hoeft te wachten totdat de zoekresultaten aangepast zijn, of je pagina's niet meer handmatig in Search Console voor indexing hoeft in te dienen. Momenteel is de plugin van Bing al op WordPress beschikbaar. Naar verwachting zal Google snel volgen.

Welke SEO trends van 2021 bleken toch niet zo groot als verwacht?

Natuurlijk is het goed om jaarlijks te kijken naar de SEO trends van het volgende jaar. Helaas blijft het natuurlijk koffiedik kijken en hebben we het niet altijd bij het rechte eind. Daarom is het ook interessant om eens terug te kijken naar de trends waarvan we vorig jaar dachten dat ze groot zouden worden!

Voice Search

De afgelopen jaren werd keer op keer voorspeld dat voice search dit jaar écht zou doorbreken en groot zou worden. Maar dat is eigenlijk nog steeds niet echt gebeurd. Voice search wordt inderdaad vaker gebruikt, maar het is nog niet gebruiksvriendelijk genoeg om echt geadopteerd te worden door de massa. En zo groot als verwacht werd dat het zou worden, is het tot nu toe nog niet geworden.

Wat wel groot is geworden, door voice search, zijn de featured snippets. Het antwoord voor voice spraakgestuurde zoekopdrachten, maar vooral een fijne manier om direct een antwoord op een makkelijke vraag te krijgen in de SERP. Wie weet wordt voice search ooit nog zo groot als verwacht werd, momenteel lijkt het in ieder geval niet de belangrijkste trend te zijn om te volgen.

Core Web Vitals

Gebruiksvriendelijkheid van je website is natuurlijk hartstikke belangrijk. Daarom alleen al was de core web vitals update een goed idee van Google. Maar de impact bleek veel kleiner dan verwacht. Heb je voor deze update heel veel werk gestopt in het verbeteren van de core web vitals? Dan heb je daar waarschijnlijk maar weinig resultaat van teruggezien, wat betreft rankings. Zelfs websites die slecht scoren op de core web vitals, hebben geen of maar een heel lichte daling gezien. Wellicht wilde Google websites alleen voorbereiden en komt de impact nog bij een eventuele volgende update, maar voor nu is het uitgebleven.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat goede core web vitals belangrijk zijn voor je bezoekers. En wellicht zijn je conversies hierdoor wel door het dak geschoten!

Mobile first en mobile friendliness

Met het aandeel dat mobiel verkeer tegenwoordig heeft, is een mobiele website natuurlijk onmisbaar. De mobile first update is dan ook zeker noodzakelijk geweest. Maar door de enorm lange doorlooptijd heeft het uiteindelijk maar weinig effect gehad op de meeste websites. Vijf jaar na de aankondiging van mobile first kunnen we dan denk ik ook wel zeggen dat ongeveer alle websites mobielvriendelijk zijn en dat mobile first groter is gemaakt dan het uiteindelijk bleek te zijn.

Met deze SEO trends kun jij vast en zeker 2022 aan. Laten we over een jaar terugkijken of deze SEO trends echt zo groot zijn geworden als verwacht. Of misschien zijn er wel nieuwe trends bijgekomen die we totaal niet aan hadden zien komen! Dat is toch juist het mooie van de SEO-wereld? Niets is te voorspellen. Ook de SEO trends voor 2022 niet.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital