Het optimale YouTube kanaal
Met meer dan 2 miljard gebruikers per maand (122 miljoen per dag), die samen één miljard uur aan YouTube video’s per dag kijken kijken, is YouTube het grootste video platform ter wereld. Er worden maandelijks meer zoekopdrachten op YouTube gedaan dan er mensen zijn op de wereld. Een marketingkanaal waar je als bedrijf dus eigenlijk niet meer omheen kunt. Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat jouw video’s goed vindbaar zijn tussen deze overvloed aan video content?
Het optimaliseren van je YouTube account begint bij het creëeren van je account. Een goed YouTube kanaal met een heldere opbouw van afspeellijsten, in combinatie met de juiste video content, is de eerste stap naar een voor SEO geoptimaliseerd YouTube kanaal. In dit blog nemen we je mee door de verschillende stappen die leiden naar verbeterde vindbaarheid van je video’s en meer online interactie met je doelgroep.
YouTube account
Heb je nog geen YouTube account? Dan is het aanmaken van een YouTube account de eerste stap. Meteen ook de makkelijkste stap! Zo maak je een YouTube account aan:
- Ga naar youtube.com en klik op 'inloggen'
- Klik vervolgens op 'Account maken' - 'Voor het beheren van mijn bedrijf'
- Je komt dan uit bij een Google inlogformulier waar je een nieuw account kunt creëeren
YouTube kanaal inrichting
Nu je een YouTube account hebt, kun je je YouTube kanaal gaan inrichten. Waar moet je op letten bij het aanmaken van een YouTube kanaal? Houd de volgende punten goed in de gaten:
- Gebruik een merkaccount om je kanaal een eigen merknaam te geven en om meerdere medewerkers toegang te geven via hun eigen Google-accounts
- Voeg een kanaalbeschrijving toe waarin zowel het merk als de content van het YouTube kanaal goed naar voren komen
- Stel links in naar je website(s) en social media kanalen zodat bezoekers makkelijk de weg kunnen vinden naar al je online kanalen
- Stel een kanaaltrailer in, voor zowel nieuwe bezoekers als terugkerende abonnees, en kies welke andere video’s op de kanaalpagina worden weergegeven. Vraag jezelf daarbij altijd af in hoeverre de video’s toegevoegde waarde hebben voor de bezoekers van je kanaal
Wanneer je meerdere video’s op je kanaal hebt geplaatst die onder hetzelfde onderwerp vallen kun je gaan starten met het aanmaken van afspeellijsten.
YouTube afspeellijsten
Afspeellijsten in YouTube zijn lijsten van video’s die zijn samengevoegd op basis van specifieke onderwerpen. Naast dat video’s hierbinnen automatisch na elkaar worden afgespeeld biedt het nog meer voordelen. Zo creëer je door middel van afspeellijsten een heldere accountstructuur en een makkelijke navigatie voor kanaalbezoekers. Daarnaast kan de volgorde van video’s en de miniatuur van de lijst worden aangepast, zodat iedere lijst het juiste publiek aanspreekt. Bezoekers kunnen afspeellijsten ook opslaan en gemakkelijk delen via social media.
Bij het aanmaken van je afspeellijsten is het belangrijk om in te spelen op het zoekgedrag van je doelgroep en de titel en beschrijving hierop af te stemmen. Om inzicht te krijgen in het zoekgedrag voer je eerst een zoekwoordanalyse uit, maar hoe doe je dat voor YouTube?
YouTube SEO
Misschien denk je "huh, SEO, dat is toch alleen voor Google?". SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel optimaliseren voor een zoekmachine. En laat YouTube nou de grootste video zoekmachine ter wereld zijn, en zelfs de grootste zoekmachine ná Google! Dus ja, ook voor YouTube kun je SEO toepassen. Sterker nog: wil je een succesvol YouTube kanaal runnen, dan kun je niet om YouTube SEO heen.
Voordat je aan de slag gaat met het vullen van je YouTube kanaal, doe je een uitgebreid zoekwoordonderzoek. In principe kun je als basis het zoekwoordonderzoek aanhouden wat je voor je website hebt gedaan. Toch wil je het zoekwoordonderzoek zoveel mogelijk afstemmen op je YouTube bezoekers. Daarvoor kun je de auto-suggest tool van YouTube gebruiken. Dit geeft je helaas geen inzicht in zoekvolumes, maar wel in gerelateerde populaire zoekopdrachten, wat ook een heel goed inzicht is!
Bepaal op basis van de suggested zoekopdrachten welke video's relevant zijn voor jouw kanaal en welke je dus zou willen maken en plaatsen. Gebruik vervolgens de gevonden zoekopdrachten om deze video's te optimaliseren.
Het optimaliseren van je YouTube kanaal voor een goede zichtbaarheid in de zoekresultaten begint vervolgens bij het toevoegen van relevante video’s voor je doelgroep. Voor iedere video bepaal je de titel, beschrijving en tags. Daarnaast stel je per video ook een (aangepaste) thumbnail in.
Bestandsnaam
Het eerste onderdeel dat je kunt optimaliseren is de bestandsnaam van de video. Dit doe je dus nog vóórdat je de video upload naar YouTube. Het voordeel is dat YouTube de bestandsnamen van je video kan lezen en op die manier dus ook een goed idee heeft waar je video over gaat. Door de belangrijkste zoekwoorden in je bestandsnaam te verwerken, wordt je video dus beter vindbaar voor de juiste mensen.
Titel
Met een titel maak je duidelijk waar de video over gaat. Zorg dus dat je video titel een goede beschrijving van de video geeft en zet hierbij de belangrijkste zoekwoorden, die je hebt bepaald aan de hand van de zoekwoordanalyse, vooraan. Naast een goede beschrijving én de juiste zoekwoorden, is het ook belangrijk dat je titel aantrekkelijk is om op te klikken. Zoek hier dus naar een goede balans!
Closed Captions
Zelfs voor een video zoekmachine als YouTube is het nog lastig om volledig te begrijpen waar een video over gaat. Alles wat je dus kunt doen om dit duidelijker te maken, helpt je om beter zichtbaar te zijn. Closed Captions is de ondertiteling in een video die middels YouTube gegenereerd wordt. Deze kan een bezoeker zelf aan of uit zetten.
Het liefst schakel je Closed Captions in voor je video. Niet alleen zodat YouTube beter begrijpt waar je video over gaat, maar ook voor een verhoogd gebruikersgemak van je bezoekers. Voordat je Closed Captions aanzet is het wel handig om even te checken of ze ook daadwerkelijk kloppen. Helaas heeft YouTube hier af en toe nog moeite mee. Kloppen de ondertitelingen niet zo goed? Dan is vrij makkelijk deze aan te passen. Of upload je eigen ondertiteling.
Beschrijving
In de beschrijving ga je dieper in op de inhoud van de video. Deze bestaat uit maximaal 5.000 tekens.
Enkele tips bij het schrijven van een goede beschrijving:
- Gebruik ten minste 250 woorden
- Zet de belangrijkste zoekwoorden in de eerste 25 woorden van je tekst
- Laat zoekwoorden meerdere malen terugkomen in de rest van je beschrijving
- Gebruik een link naar je website (met http:// of https:// ervoor)
- Zet de link naar je website aan het begin van de beschrijving
Tags
YouTube gebruikt tags om te bepalen welke video’s worden getoond bij welke zoekopdracht. Tags spelen dus een belangrijke rol bij de vindbaarheid van je video. Er zit geen limiet aan het aantal tags per video, mits deze uit maximaal 30 tekens bestaan en het totale maximum van 500 tekens niet overschreden wordt.
Tips bij het toevoegen van tags aan je video’s:
- Voeg merk-gerelateerde tags toe
- Gebruik de auto-suggest functie van YouTube voor inspiratie
- Analyseer video’s van concurrenten (hiervoor zijn analyse tools als vidIQ beschikbaar)
- Gebruik de input vanuit je zoekwoordenanalyse
Thumbnails
Thumbnails zijn afbeeldingen die worden weergegeven bij je video op je kanaal of in de zoekresultaten. Met een aantrekkelijke thumbnail die aansluit op de content en titel van je video verhoog je het aantal kijkers. Na het uploaden van een video biedt YouTube 3 automatisch gegenereerde thumbnail waar je uit kunt kiezen, of je kunt zelf een aangepaste thumbnail uploaden.
YouTube video content
Op het moment dat je je hele account op orde hebt en je doelgroep de weg weet te vinden naar je video’s heb je het eerste doel bereikt. Meer videoweergaven, meer kanaalbezoekers en dus meer naamsbekendheid binnen je doelgroep!
Maar hoe staat het met de inhoud van je video? Breng je in je video de juiste boodschap over en kijken mensen je video af?
Bij het creëren van video content is het belangrijk dat de video aansluit bij de behoeftes van de doelgroep. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van waar je doelgroep naar op zoek is, en speel hierop in met creatieve content. Daarbij is het essentieel om de juiste content op het juiste moment in de video te tonen. De eerste 5-10 seconden zijn hierbij cruciaal, aangezien mensen hierin bepalen of ze de video verder gaan kijken. Als je de juiste link weet te leggen tussen de video content en je doelgroep zal interactie vanzelf ontstaan. Mensen zullen de video’s bekijken, liken, reageren, delen en zich abonneren op je kanaal, waardoor YouTube een sterke toevoeging wordt op de online marketing activiteiten van je bedrijf.
Hieronder gaan we in op video functionaliteiten die aan video’s kunnen worden toegevoegd. Met deze functionaliteiten kun je de kijker richting een bepaald doel sturen, zoals het doorklikken naar je website, het bekijken van meer kanaalvideo’s of het abonneren op je kanaal.
Infokaarten
Infokaarten kunnen gebruikt worden om video’s of afspeellijsten te promoten, een ander kanaal te promoten, kijkers aan te zetten tot deelname aan een poll of te linken naar een goedgekeurde website. Er kunnen maximaal 5 infokaarten aan een video worden toegevoegd en je kunt zelf bepalen op welk moment in de video deze wordt weergegeven. Het voordeel van infokaarten is dat ze een bescheiden formaat hebben en niet gelijk de hele video bedekken, echter blijft de pop-up wel maar 5 seconden in beeld.
Eindschermen
Eindschermen hebben de oude annotaties vervangen. Bij eindschermen kunnen net als bij infokaarten video’s of afspeellijsten, een ander kanaal of een goedgekeurde website worden gepromoot. De positie hiervan kun je echter zelf bepalen en het heeft een andere weergave dan de infokaarten. In plaats van de poll functie kun je met eindschermen ook abonnementen op je kanaal promoten.
Er zijn echter wel een aantal vereisten aan het toevoegen van eindschermen:
- De video moet een minimale duur hebben van 25 seconden
- Eindscherm-elementen kunnen alleen in de laatste 20 seconden van een video getoond worden
- Eindscherm-elementen kunnen pas na 20 seconden getoond worden
- Het element moet minimaal 5 seconden in beeld zijn
- Hoe lang het element in beeld is kan zelf worden bepaald (met punt 2,3 en 4 als vereisten)
- Minimaal één element moet een video of afspeellijst zijn
Ondertiteling
Ondertiteling bij een video is een onderdeel dat vaak wordt overgeslagen, maar wat kan fungeren als een krachtige SEO tool. Ondertiteling wordt door Google geïndexeerd en geeft zo nog meer informatie over de video, waardoor je video’s vaker en op relevantere plekken worden vertoond binnen YouTube.
Zelf aan de slag met YouTube voor jouw merk?
Creëer een kanaal waar je doelgroep samen kan komen, relevante content kan vinden, ervaringen kan delen en een ambassadeur kan worden voor jouw merk! Kom je er niet helemaal uit en heb je na het lezen van dit blog nog vragen over YouTube SEO of wil je graag geholpen worden met SEO-werkzaamheden? Neem dan vrijblijvend contact op met Partout, hét SEO bureau in Eindhoven. Wij helpen je graag verder.