Social Shopping: verschillende platformen op een rij

Floor Beenen
Floor Beenen
Floor Beenen | Blog | 12 april 2022
Blog | 12 april 2022

Social Shopping is het proces waarbij producten rechtstreeks op sociale media worden gekocht. Sinds het ontstaan van deze nieuwe vorm van social e-commerce, blijft de populariteit van Social Shopping groeien. Maar wat is social shopping en waarom is het belangrijk voor jouw bedrijf?

Wat is Social Shopping?

De volledige winkelervaring – van productontdekking tot het afrekenproces – vindt rechtstreeks plaats op een social media platform. Omdat consumenten niet worden weggedreven naar een externe website, maar de aankoop voltooid op het social media platform, is er minder kans dat de koper gaandeweg afhaakt. De kans op conversie is dus hoger. Voorbeelden van social media platformen die gebruik maken van social shopping zijn bijvoorbeeld TikTok, Facebook, Pinterest en Instagram.

Instagram Shopping

Op Instagram is er ‘Instagram Shopping’. Dit is een verzamelnaam van functies waarmee mensen eenvoudig op Instagram kunnen shoppen via de foto’s en video’s van een merk. Instagram biedt een ruime mogelijkheid aan opties om online te winkelen:

  • Instagram producttags: je product ‘taggen’ in binnen een foto op het feed, zodat mensen erop kunnen klikken en direct het product kunnen kopen.
  • Instagram advertenties: een product taggen in een van je advertenties.
  • Instagram story: in de story van je bedrijf een aankondiging maken wanneer er een release van een nieuw product is.

Facebook Shopping

Facebook Shopping lijkt heel erg op Instagram Shopping. Bij beiden social platformen kan je een online winkel aanmaken. Mensen die je Facebook-pagina bezoeken kunnen door producten scrollen, aankopen doen en je merk leren kennen. Zo’n digitale winkel is het uithangbordje van je bedrijf, dus het is belangrijk dat het een goede weerspiegeling is van jouw merk.

TikTok Shopping

Op TikTok Shopping kunnen makers een winkeltabblad aan hun profiel toevoegen waarop een productcatalogus wordt weergegeven. De producten zijn gesynchroniseerd met hun winkelwebsite. Met dit winkeltabblad kunnen TikTok-gebruikers direct door de producten bladeren zonder de app te verlaten. Pas bij het afrekenen worden kopers doorgestuurd naar je online winkel. Maar, dat is nog niet alles! Je kunt op TikTok ook nog gebruik maken van:

  • TikTok-producttags: een of meerdere producten taggen in een organische post, zodat gebruikers rechtstreeks naar de productdetailpagina's van uw TikTok-video kunnen gaan door op de tags te klikken.
  • TikTok live winkelen: verkopers kunnen producten integreren in een live-sessie.
  • TikTok Shopping-advertenties: TikTok geeft de mogelijkheid om te adverteren met je winkeladvertentie. Meer weten over de advertentiemogelijkheden van TikTok? Lees onze TikTok-expertisepagina. 

Pinterest Shopping

Op Pinterest kun je gebruik maken van productpins als Social Shopping middel. Het is makkelijk gemaakt om producten te vinden die je kunt kopen. Wanneer je Pinterest-bord pins bevatten met producten, zie je bovenaan het bord een tabblad ‘winkelen’ staan. Wanneer je hier op klikt, verschijnen de pins van producten, pins die hierop lijken en die je kunt kopen.

Een andere mogelijkheid om de winkelsectie zichtbaar te krijgen, is via de zoekfunctie. In de zoekfunctie is er nu een optie om te filteren op ‘productpins’. Wanneer gebruikers zoeken op bijvoorbeeld ‘zomerjurk’ en de filter ‘productpins’ aanklikken, krijgen ze alleen producten te zien die te koop zijn.

Tips om te beginnen met Social Shopping

  • Gebruik één catalogus voor al je artikelen. Dit maakt het eenvoudiger om je voorraad te beheren en helpt bij het opbouwen van een doelgroep voor de advertenties.
  • Houd je catalogus goed bij. Op die manier worden prijzen en voorraden actueel gehouden.
  • Zorg voor nauwkeurige titels en beschrijvingen van het product. Zo weten consumenten wat ze kopen en wat ze kunnen verwachten.
  • Kies afbeeldingen van hoge kwaliteit en gebruik een representatieve foto van het product. Dat zorgt ervoor dat je serieus wordt genomen en dat je kopers niet voor verassingen komen te staan.

Hoe wordt Social Shopping onderdeel van jouw bedrijf?

Iedereen heeft baat bij social shopping. Het strekt zich uit over elke consumentencategorie, over producten én diensten en zullen van invloed zijn op elk platform, merk en elke retailer. Dit komt omdat social commerce drie keer sneller zal groeien dan traditionele e-commerce op jaarbasis.

Partout is jouw Social Shopping bureau

Ben je van plan Social Shopping toe te passen in jouw bedrijf, maar weet je niet hoe? Wij zijn helpen je graag! Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital