Structured data voor een betere zichtbaarheid in de zoekmachine

Evie van Rooij
Evie van Rooij
Evie van Rooij | Blog | 10 min leestijd | 3 februari 2022
Blog | 10 min leestijd | 3 februari 2022

Structured data: Je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is het nou precies? Wat kun je er mee? En wat heeft het eigenlijk met SEO en de zoekmachine te maken? Op deze pagina leggen we je alle ins en outs uit over structured data en het gebruik ervan. Ook geven we je graag een aantal kant-en-klare voorbeelden waarmee je zelf aan de slag kunt!

Wat is Structured Data?

Structured data is een script dat je in de html (head of body) van de pagina zet, om bepaalde elementen op de pagina extra informatie mee te geven. Met deze extra informatie snapt Google beter waar de pagina over gaat en waar deze elementen voor dienen. Hierdoor kan Google een betere en meer volledige weergave van je antwoord in de zoekresultaten tonen. In de praktijk betekent dit dus dat jouw zoekresultaat meer ruimte inneemt in de zoekresultaten en in het meest gunstige geval, de concurrent minder ruimte geeft.

Een structured data script wordt idealiter opgemaakt in JSON-LD volgens de methode van Schema.org. Schema.org is een samenwerkingsproject van de grootste zoekmachines, met als doel een soort van uniforme taal ontwikkelen waar alle zoekmachines mee uit de voeten kunnen. Doordat Schema.org een open source project is, blijft het zich ontwikkelen en uitbreiden. Zoekmachines adopteren ook steeds weer nieuwe vormen van structured data. Het blijkt voor de zoekmachines namelijk een ideale manier te zijn om extra informatie over een webpagina te achterhalen.

Wat heb ik aan structured data?

Heel veel! Als je structured data namelijk op de juiste manier toepast, vallen jouw zoekresultaten visueel meer op in de zoekmachines. De zoekmachine kan dan namelijk rich results van je pagina tonen, waarbij er extra informatie aan het zoekresultaat toegevoegd kan worden, bijvoorbeeld in de vorm van reviewsterren, prijzen of voorraden.

Welke soorten rich results zijn er?

Wat zijn Rich Results? Rich results zijn extra toevoegingen aan de Google zoekresultaten pagina ook wel SERP (Search Engine Results Page) genoemd. Door het gebruik van structured data kun je heel veel verschillende soorten rich results triggeren. Afhankelijk van jouw website, diensten en producten zullen niet alle rich results relevant zijn voor jou. Implementeer dan ook alleen de sctructured data waar je ook echt wat aan hebt. Zo resulteert het extra werk ook direct in resultaat!

Carousel

Een carousel verschijnt altijd boven de eerste organische zoekresultaten. Een plek waar je dus zeker getoond wil worden! Carousels zie je bijvoorbeeld bij recepten, producten, lokale zoekresultaten en films. Door carousel structured data te implementeren, in combinatie met de juiste structured data voor het type content, zorg je ervoor dat jouw content ook in een carousel getoond kan worden. Waarbij je dus nog boven de eerste organische zoekresultaten wordt getoond. Een positie die je moet hebben!

Featured snippet

Ook een featured snippet wordt boven de eerste organische zoekresultaten getoond. Echter is het claimen van een featured snippet lastiger, en speelt structured data eigenlijk geen rol. Omdat het wel een rich result is, benoemen we het hier toch even. Hoe kun je dan wel in een featured snippet verschijnen? Zorgen dat je het beste antwoord hebt voor de zoekvraag. En dan hoeft je pagina niet eens de eerste organische positie te hebben. Door het beste antwoord te leveren kun je namelijk van een andere positie op de eerste pagina in de zoekresultaten zo naar de featured snippet, de 0-positie, springen.

 

Review sterren

Je bent ze vast al vaak tegengekomen. Waarschijnlijk bij bedrijfsresultaten of productresultaten. De beoordeling die mensen aan een dienst, bedrijf of product geven, uitgedrukt in gele sterren. Een mooie manier om je social proof te claimen en te laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is en je product of dienst goed beoordeeld wordt.

 

Veelgestelde vragen

Door veelgestelde vragen niet alleen op de pagina te beantwoorden, maar ook FAQ structured data voor te implementeren, kun je een grotere zichtbaarheid in de zoekresultaten claimen. De veelgestelde vragen én de antwoorden worden dan getoond onder het zoekresultaat op de resultatenpagina. Op die manier claim jij meer ruimte en druk je je concurrenten verder naar beneden. Een ideale feature om te hebben als je al in de top 3 staat.

 

Indented search results

Met indented search results krijg je eigenlijk 2 (of meer) zoekresultaten voor de prijs van 1. Als Google een query tegenkomt waarbij het antwoord tweeledig kan zijn én jij op jouw website beide antwoorden biedt, kun je in een indented search result getoond worden. Helaas is er geen manier om hier middels structured data voor te optimaliseren, je moet er gewoon voor zorgen dat je alle aspecten van een query of zoekvraag beantwoord.

Daarnaast kunnen door het gebruik van structured data de gewone zoekresultaten op verschillende manieren worden uitgebreid. Zo kan er extra informatie getoond worden. Of er kan een afbeelding of video bij de zoekresultaten getoond worden. Bij de verschillende structured data varianten leggen we precies uit wat het resultaat ervan in de zoekresultaten is!

Verschillende soorten structured data

Om verschillende rich results te triggeren, heb je dus verschillende soorten structured data nodig. Aangezien het aantal verschillende structured data toepassingen enorm groot is, lichten we graag de meest gebruikte structured data vormen wat uitgebreider toe.

Breadcrumbs

Breadcrumbs geven aan op welke plek in de website-hiërarchie de pagina, en dus de bezoeker, zich bevindt. Breadcrumbs zie je vooral op websites, maar middels sctructured data kun je er dus ook voor zorgen dat deze in de zoekresultaten getoond worden. Een breadcrumb pad kan anders zijn dan de URL-opbouw. In de breadcrumbs laat je idealiter de nietszeggende onderdelen van een URL achterwege. Bijvoorbeeld het hoofddomein of een nietszeggende tag in de URL.

Wat is het voordeel van breadcrumb structured data?

Aan de ene kant help je zoekmachines de structuur van je website te begrijpen, wat voordelig kan werken voor je belangrijke pagina's. Daarnaast neem je ook een groter gebied in de zoekresultaten in, waardoor het CTR (click-through-rate) kan verhogen. Door het gebruik van breadcrumbs op je website snappen bezoekers beter waar ze zich op de website bevinden én kunnen ze ook makkelijker door je pagina's navigeren, zonder de terug-knop te hoeven gebruiken. Je wilt bezoekers immers liever op je eigen website houden, dan ze weer terug naar Google sturen.

FAQ

Met FAQ structured data kun je de vragen en antwoorden markeren zodat Google goed snapt welk antwoord bij welke vraag hoort. Maar nog belangrijker, je kunt door het gebruik van FAQ structured data ook direct in de zoekresultaten getoond worden met enkele vragen en antwoorden.

Wat is het voordeel van FAQ structured data?

Het grootste voordeel is dat je een veel groter zoekresultaat krijgt dan de concurrenten die geen gebruik maken van FAQ structured data. Sta je in de top resultaten op de pagina, dan is dit een makkelijke manier om je concurrenten verder omlaag te duwen. Daarnaast kun je je de zoekers ook al teasen met je antwoorden, waardoor de doorklikkans groter is. Een goede mogelijkheid op meer bezoekers dus!

Daarnaast kan FAQ structured data ervoor zorgen dat je een action krijgt op de Google Home assistent. Als iemand een relevante vraag aan de Google Home assistent stelt, kan één van de antwoorden uit de FAQ structured data als antwoord worden voorgelezen.

Let op! Volgens Google hoort de FAQ Structured data enkel op FAQ pagina's. Gebruik je deze vorm van structured data op ander soort pagina's, dan kan Google dit als spam beschouwen. In de praktijk wordt FAQ structured data echter ook veel op 'normale' pagina's gebruikt om direct met de veelgestelde vragen over dat onderwerpen in de zoekresultaten te verschijnen. Dit kun je natuurlijk ook gewoon doen, houd er wel altijd rekening mee, dat Google op een gegeven moment kan beslissen dat je hun guidelines overtreedt en je dus niet meer als rich result in de zoekresultaten toont.

Logo

Met logo structured data kun je het logo van je bedrijf markeren. Door het gebruik van logo structured data snapt Google dat het om het logo van je bedrijf gaat en kan deze getoond worden in de knowledge panel samen met de overige gegevens over je organisatie. De overige details van je organisatie kun je opmaken middels organization structured data.

Wat is het voordeel van logo structured data?

Door het gebruik van logo structured data, associeert Google je logo met je merknaam. Doordat het logo daardoor in de zoekresultaten te zien is bij zoekopdrachten naar jouw bedrijf, wordt je logo herkenbaarder aan je merknaam gekoppeld. Logo markup draagt op die manier dus bij aan je online branding.

Product

Met product structured data kun je Google meer informatie geven over het product en alles daaromheen. Je kunt het product zelf omschrijven, maar je kunt bijvoorbeeld ook voorraden, prijzen, beoordelingen en afbeeldingen markeren. Alle informatie die je meegeeft in de structured data, kan Google vervolgens direct in de zoekresultaten tonen. Zo wordt je zoekresultaat verrijkt met bijvoorbeeld de prijs van je product, een sterren-beoordeling en of het product nog op voorraad is.

Wat is het voordeel van product structured data?

Met product structured data kun je mensen direct in de zoekresultaten alle belangrijkste data van jouw product laten zien. Ben je bijvoorbeeld één van de goedkoopste in de markt, dan kun je zoekers met je scherpe prijs direct naar jouw product trekken. Of krijgt het product erg goede beoordelingen op jouw website? Dan kun je deze 5-sterren beoordelingen direct in de zoekresultaten tonen. Onderzoek dus goed wat de USP's zijn van het product op jouw website, zodat je de beste positie hebt om uit te blinken ten opzichte van de concurrentie. Hoe meer je opvalt, hoe meer bezoekers je naar je website kunt trekken. En in deze fase van het koopproces zal je dat dus hoogstwaarschijnlijk ook extra conversies opleveren!

Organization

Met organization structured data kun je alle belangrijke bedrijfsgegevens van je organisatie markeren. Zodat Google deze gegevens vervolgens kan gebruiken om in de knowledge panel te laten zien. Gegevens die je mee kunt geven aan organization structured data zijn bijvoorbeeld je social media kanalen, het adres van je bedrijf, het telefoonnummer en overige contactgegevens.

Wat is het voordeel van organization structured data?

Door het gebruik van organization structured data kan Google de knowledge panel van je bedrijf voorzien van alle belangrijke bedrijfsgegevens. Op het moment dat iemand naar jouw bedrijfsnaam zoekt, krijgt de zoeker dus direct alle belangrijke gegevens te zien. Hierdoor wordt het makkelijker voor bezoekers om contact op te nemen met je bedrijf.

Sitelinks search box

Met de sitelink search box structured data kun je de zoekfunctie van je website markeren. Door dit te doen, zorg je ervoor dat deze markering direct in de zoekresultaten van de zoekmachine wordt opgenomen. Dit betekent dat mensen dus direct vanuit Google of Bing op jouw website kunnen zoeken, en dus meteen op de juiste pagina uitkomen.

Wat is het voordeel van de sitelink search box structured data?

De search box is met name handig voor grote webshops met een hoge naamsbekendheid. Zoeken mensen via de zoekmachine naar jouw merk, dan kunnen ze via de sitelink search box direct naar het gewenste product op jouw website zoeken. Het grootste voordeel is dat je met de search box bezoekers beter kunt sturen naar het gewenste resultaat.

Let op! Voor een site link search box heb je uiteraard wel een goed werkende interne zoekfunctie op je website nodig. Op het moment dat iemand een zoekodpracht intypt, wil je natuurlijk wel dat ze op de juiste pagina terechtkomen.

Video

Voor zoekmachines is het lastig om goed te kunnen achterhalen wat er in een video precies wordt afgespeeld. Met video structured data kun je dit probleem verhelpen. Door gedetailleerde informatie mee te geven aan de video, help je de zoekmachine de inhoud beter te begrijpen. Zo kun je bijvoorbeeld een omschrijving van de video, de duur van de video en de datum meegeven. Daarnaast kan je video door het gebruik van video markup ook in de gewone zoekresultaten, video en image zoekresultaten verschijnen.

Aanvullend kun je belangrijke punten in je video markeren als key moment. Deze kan Google vervolgens direct in de zoekresultaten tonen. Google probeert deze key moments ook automatisch te detecteren. Echter worden key moments in structured data voorgetrokken over de automatisch gedetecteerde key moments door Google. 

Wat is het voordeel van video structured data?

Door het gebruik van video structured data kan je video direct in de gewone zoekresultaten en in de video- en afbeelding zoekresultaten worden getoond. Voor zoekopdrachten waarbij een video een logisch en gewenst antwoord is, kun je dus op een erg visuele en aantrekkelijke manier (extra) getoond worden in de zoekresultaten.

Job posting

Ieder bedrijf krijgt ooit te maken met vacatures. Dan is het wel zo fijn als deze opvallen in de zoekresultaten. Daar is job posting structured data voor bedoeld. Sinds 2021 is Google jobs ook in Nederland live. Wat eigenlijk een soort aparte vacature zoekmachine is. Door job posting markup te gebruiken kun je in deze zoekresultaten getoond worden.

Wat is het voordeel van job posting structured data?

Door job posting markup te gebruiken kun je zichtbaar worden, precies op de plek waar potentieel nieuwe werknemers naar een nieuwe baan zoeken. Naast de gewone zoekresultaten, waar het vaak moeilijk is om er tussen te komen, kun je met job posting markup in een extra zoekmachine zichtbaar worden. Staan je vacatures daarnaast ook op andere vacatureplatformen uit? Grote kans dat zij deze structured data ook gebruiken. Waardoor jouw vacature meermaals voorkomt in Google jobs.

Local business

Met local business structured data kun je verschillende lokale gegevens van je bedrijf markeren. Door dit te doen kunnen bijvoorbeeld je openingstijden en reviews direct in de Google (maps) zoekresultaten getoond worden. Dit is naast het vullen van je Google Business Profile een goede manier om je business goed zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Door ook gebruik te maken van structured data kun je namelijk ook in de carrousels in de zoekresultaten getoond worden met je lokaal bedrijf en de gemarkeerde gegevens.

Wat is het voordeel van local business structured data?

Door local business structured data te gebruiken ben je op het juiste moment met de juiste informatie zichtbaar. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een online marketing bureau in Eindhoven? Dan is het wel zo fijn als ze direct jouw openingstijden en contactgegevens bij de hand hebben.

Aggregated rating

Met aggregated rating kun je beoordelingen van een product of van je bedrijf markeren. Door dit te doen, zorg je ervoor dat de beoordeling direct, middels review-sterren, in de zoekresultaten wordt getoond. Je kunt aggregated rating in combinatie met organization- of product structured data gebruiken. Je kunt aggregated rating alleen gebruiken als je ook daadwerkelijk reviews verzamelt. Dit kun je middels een extern platform doen of op je eigen platform.

Wat is het voordeel van aggregated rating structured data?

De review-sterren in de zoekresultaten natuurlijk. Het is algemeen bekend dat het belangrijk is om social proof te zijn in de huidige maatschappij. Wil je een product aanschaffen of een dienst afnemen, grote kans dat je eerst gaat kijken wat de reviews van het bedrijf, het product of de dienst zijn. Met de review-sterren kun je de eerste drempel al wegnemen. Zeker als je erg goede reviews krijgt, kan dit een klant makkelijk over de streep trekken.

Let op! Aggregated rating is bedoeld als beoordeling van de organisatie óf een product. Let bij het implementeren van de structured data dus op dat je aggregated rating van de organisatie op de homepage plaatst. En de aggregated rating markup van de producten op de juiste productpagina. 

Hoe implementeer je structured data?

Google raadt aan om structured data in JSON-LD te implementeren. Dit is de meest recente methode en ook de makkelijkste manier om structured data aan je website toe te voegen. Structured data in JSON-LD kun je namelijk gewoon in de HTML van je website zetten. Het liefst implementeer je dit in de head-sectie van de website. Heb je daar geen toegang tot de broncode van de website of het CMS? Dan kun je structured data ook via Google Tag Manager implementeren.

Structured data script maken

Gelukkig hoef je niet helemaal zelf te bedenken hoe een structured data (schema.org) script er uit moet zien. Daar zijn namelijk voldoende voorbeelden van! En er zijn ook tooltjes die het je helemaal makkelijk maken. Daarbij hoef je alleen zelf nog maar de variabelen in te vullen, en die kun je prima van de pagina of de website zelf halen. Met deze schema generator kun je gemakkelijk de belangrijkste schema markup soorten opmaken. En dan hoef je alleen nog maar te checken of je code klopt.

Structured data testen

Je kunt ook heel gemakkelijk testen of je code klopt en nagaan of de pagina na implementatie de juiste markup heeft. Google heeft hier zelf een tool voor, maar je kunt ook de tool van schema.org gebruiken. De validator van schema.org heeft onze voorkeur, omdat je daar direct eventuele fouten in je code kunt ontdekken. Terwijl de tool van Google enkel teruggeeft of de markup is geïmplementeerd en dus in de SERP wordt weergegeven.

Naar verwachting wordt structured data in de toekomst alleen nog maar groter. Wellicht gaat Google meer bestaande vormen van structured data ondersteunen of komen er nieuwe soorten bij. Houd dus vooral in de gaten welke vormen structured data meerwaarde voor jouw website- en doelgroep kunnen bieden.

Wat heeft structured data met SEO te maken?

Eigenlijk niet zo veel. Structured data is namelijk geen ranking factor en door het gebruik ervan zul je ook niet ineens naar andere organische posities stijgen. En toch heeft structured data ook weer wel veel met SEO te maken. Het is namelijk een perfecte manier om invloed uit te oefenen op de visualisatie van jouw zoekresultaat in de SERP. En de SERP heeft natuurlijk alles met SEO te maken.

Structured data is de perfecte manier om zelf nog enigszins de controle te bewaken op de zoekresultaten van jouw domein, op meer plaatsen zichtbaar te zijn in de SERP en een grotere plek in de zoekresultaten in te nemen. Voldoende redenen dus om te investeren in structured data! 

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital