We zien het nog steeds regelmatig voorkomen dat bedrijven zich online beter voor willen doen dan ze daadwerkelijk zijn. Dit doen ze door op een oneerlijke manier positieve reviews te realiseren. Een oneerlijke manier om je als bedrijf mooier voor te doen dan je daadwerkelijk bent. Daar moet verandering in komen, vind ook de Europese Unie. Vanaf 28 mei 2022 is het namelijk verboden om in de Europese Unie valse consumentenbeoordelingen te plaatsen.
Reviews moeten vanaf dat moment door handelaren worden gecontroleerd op echtheid, voordat ze geplaatst mogen worden. Daarnaast worden bedrijven verantwoordelijkheid gehouden de consument te informeren over het beoordelingsproces van reviews Ook het tegen betaling laten plaatsen van een nepreview mag niet meer.
Ben jij benieuwd hoe je meer reviews kunt realiseren op bijvoorbeeld jouw Google bedrijfsprofiel? Lees dan snel verder, want in dit blog maken we de drempel tot het schrijven van een review zo laag mogelijk.
Waarom zijn Google reviews belangrijk?
Om je een beter idee te geven waarom Google reviews belangrijk zijn, quoten we graag een onafhankelijk onderzoeksbureau:
“Google-reviews zijn ongelooflijk belangrijk: 88 procent van de consumenten vertrouwt online reviews net zo goed als persoonlijke aanbevelingen. Daarnaast zoekt 90 procent van de consumenten eerst online reviews voordat ze een bedrijf bezoeken of product kopen. Ze zijn niet alleen vaak de doorslaggevende factor, maar ze dragen ook positief bij aan de vindbaarheid in het huidige zoekalgoritme.”
Google reviews zorgen daarnaast ook voor:
- Social proof: mensen zijn eerder geneigd om tot aankoop over te gaan als we zien dat anderen, bekenden of onbekenden, het product ook hebben gekocht en er tevreden over zijn.
- Beter vindbaar in zoekmachines: zoekmachines hechten waarde aan goede content waardoor een zoekmachine eerder een pagina met hoge recesensies zal tonen dan een met lage.
- De betrouwbaarheid gaat omhoog: positieve reviews verbeteren het vertrouwen van consumenten in jouw site. Hierdoor zullen mensen de content van jouw website sneller geloven.
- Doorslaggevende factor: tweederde van de shoppers zal eerder voor een product gaan met goede reviews dan voor zijn of haar eigen keuze.
- Verhogen van de omzet: bovenstaande factoren resulteren in meer omzet.
Waar kun je Google reviews vinden?
Google-reviews worden op twee prominente plaatsen weergegeven, namelijk:
1. Binnen de zoekresultaten van Google
Als je op een bedrijfsnaam zoekt en het bedrijf heeft een Google bedrijfsprofiel-vermelding, dan zie je direct eventuele reviews in de zoekresultaten. Als je Googled naar 'Partout', dan ziet de Google bedrijfsprofiel-melding van Partout er als volgt uit:
Daarnaast kun je de reviews ook op een andere plek binnen de zoekresultaten vinden, namelijk in de zogenoemde kaartvermelding. Wanneer je bijvoorbeeld in Eindhoven op zoek bent naar een digital design bureau, dan komen de volgende zoekresultaten naar voren:
Ook hier vallen de reviews direct op. Daarnaast hebben de reviews ook een erg belangrijke rol in Google Maps, daarover meer in het volgende stuk.
2. In de Google Maps app
Google reviews zijn ook direct te zien in de Google Maps app. Dit komt doordat Google al haar diensten met elkaar verbonden heeft. Stel je staat in Eindhoven, en voert Digital Agency in op Google Maps, dan krijg je onderstaande resultaten te zien. Wat valt je op?
Wat opvalt is dat Partout het eerste resultaat is, maar het is niet het digitale bureau dat het dichtst bij de persoon is die de zoekopdracht uitvoert. De reden waarom Partout toch bovenaan staat, heeft te maken met de hoogte van de Google-reviews, maar ook met diverse andere SEO-factoren. Wil je hier meer over te weten komen, bekijk dan eens onze SEO-expertise pagina of neem contact met ons op.
Hoe krijg ik meer Google bedrijfsprofiel reviews?
Voordat we gaan uitleggen hoe je meer reviews kunt realiseren is er iets dat je moet weten; 85 procent van de consumenten vertrouwt geen reviews van meer dan drie maanden oud en 40 procent kijkt alleen naar reviews van de afgelopen twee weken.
Dat betekent dat het niet genoeg is om 100x 5-sterren reviews te krijgen en het dan voor gezien te houden. Je moet er voortdurend mee bezig zijn, zodat jouw reviewprofiel altijd up to date is.
Je kunt dit gemakkelijk doen door de drempel tot het schrijven van een review zo laag mogelijk te houden. Men is namelijk vaak wel bereid een review te schrijven, maar het moet hen zo min mogelijk moeite kosten. Een goed voorbeeld van een oplossing die weinig inspanning kost, is een QR code. Een QR-code kan personen bijvoorbeeld direct naar het review-element in Google linken. Scan onderstaande QR-code maar eens.
Een QR-code kun je gemakkelijk op verschillende plekken verwerken en sinds 2020 weet iedereen wel hoe je een QR-code scant. In de volgende stappen leggen we uit hoe je een link kunt maken die je (eventueel zelf om kan zetten tot QR-code) direct naar het review-element van jouw bedrijf in Google brengt, zodat je deze stappen alvast voor jouw klant gedaan hebt en de drempel tot het schrijven van een review een stuk lager is.
- 1. Allereerst is het dus noodzakelijk dat het bedrijf of de site over een Google bedrijfsprofiel account beschikt. Realiseer een Google bedrijfsprofiel account hier.
Heeft het bedrijf al een Google bedrijfsprofiel account maar heb je hier geen toegang tot? Ga dan naar het hoofdstuk "Ik heb geen toegang tot het GMB account maar wil wel reviews realiseren"
- 2. Google je bedrijfsnaam, (wanneer jouw GMB account goed ingesteld staat wordt deze nu getoond zoals hieronder) en druk vervolgens op "meer reviews ontvangen".
- 3. Het onderstaande scherm zal openen, waarna je gemakkelijk de URL die naar jouw reviews element verwijst kunt kopiëren.
Sla het onderstaande hoofdstuk over wanneer je jouw URL al hebt maar meer wilt weten over de URL inkorten, URL meten en omzetten naar een QR-code.
Ik heb geen toegang tot het GMB account maar wil wel reviews realiseren
Ook zonder toegang tot het Google bedrijfsprofiel account is het mogelijk om reviews te realiseren. Dit gaat via een andere methode, maar zeker net zo snel en gemakkelijk.
- 2. Plak het ID achter de volgende URL "https://search.google.com/local/writereview?placeid=" de link die dan tot stand komt verwijst direct naar jouw GMB review element.
Verkort je link of maak er een QR code van
Je hebt nu jouw directe link naar het review-element gerealiseerd. Zoals je wellicht is opgevallen is het een erg lange url. Deze kun je aantrekkelijker maken op de volgende 2 manieren:
- 1. Maak er een bit.ly link van. Die van ons is: https://bit.ly/3jetVUo zoals je ziet is dit al een stuk korter. Daarnaast kun je in je bit.ly account terugzien hoe vaak de link al is gebruikt, ook handig!
- 2. Maak een QR-code van de url. Dit kan gemakkelijk via sites zoals https://www.qr-genereren.nl/url.php
Google reviews inladen op je site
Heb je naar jouw mening voldoende reviews om hier trots op te zijn, twijfel dan niet om deze aan je (potentiele) klanten te tonen. Het is namelijk mogelijk om deze reviews in te laden op je eigen site en deze als testimonial te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat de meeste bezoekers al bekend en vertrouwd zijn met het Google review platform en hier dus meer waarde aan zullen hechten dan een eigen onbekend review systeem. Door de reviews in te laden kan de kracht van social proof een conversie verhogende invloed hebben op de site. Daarnaast hoeft de bezoeker niet via een andere platvorm ervaringen op te zoeken en blijft deze op de site. Hiermee verlaag je de kans dat de bezoeker de site verlaat om zijn aankoop op een andere plek te doen waar hij zich vertrouwder voelde.
Heb je een Wordpress site, dan het is relatief gemakkelijk om de reviews in te laden. Installeer de volgende Google review widget in jouw Wordpress site en na het invullen van jouw Google ID (die je eerder in dit blog hebt achterhaald) kun je de reviews inladen op je pagina. Heb je geen Wordpress site, dan moet je hiervoor een API koppeling laten maken. Bekijk hieronder de video voor een visuele uitleg van hoe je de Wordpress widget instelt op jouw site.
Hulp nodig bij het realiseren van meer reviews en conversies?
Wil jij door middel van meer én betere reviews meer conversies genereren? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw online marketing strategie? Onze online marketing specialisten helpen je graag! Met onze kennis en ervaring geven we je gericht advies. Dat doen we in een open samenwerking. We delen onze kennis en geven je inzichten en skills zodat je zelf beter wordt en meer zelf kunt gaan doen. We open digital, zo noemen we dat. Neem vrijblijvend contact met ons op via 06 53587019 of info@partout.nl.