Een Google Bedrijfsprofiel (of Google Business Profile) aanmaken is zó gedaan! Maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Wat kun je nou eigenlijk met zo'n Google Bedrijfsprofiel? En wat heb je er eigenlijk aan? Op al deze vragen geven wij je antwoord in dit artikel. Lees dus gauw verder!
Wat is Google Bedrijfsprofiel?
Google Bedrijfsprofiel is een gratis dienst van Google waar je jouw bedrijf in kunt aanmelden. Door een Google Bedrijfsprofiel aan te maken (ook bekend als Google My Business/Google Business Profile), kom je op een makkelijke en gratis manier op verschillende plekken in de Google zoekresultaten terug. Op deze manier wordt je bedrijf beter en makkelijker door je doelgroep gevonden.
De voordelen van Google Bedrijfsprofiel
Het belangrijkste voordeel is dat je veel informatie over je bedrijf kwijt kunt, waar je zelf invloed op hebt. Ook biedt Google Bedrijfsprofiel extra mogelijkheden om, met name lokaal, gevonden te worden. Dit zijn de belangrijkste plekken waar je met de informatie in je Google Bedrijfsprofiel getoond wordt.
Knowledge graph
De knowledge graph is een soort extra visitekaartje in Google. Zoekers krijgen de knowledge graph te zien als ze zoeken naar jouw bedrijf. In de knowledge graph kun je onder andere je adres- en contactgegevens, je openingstijden en een verwijzing naar je website kwijt. Ook worden hier je Google reviews getoond, lees hier onze tips voor meer reviews in je Google bedrijfsprofiel. De knowledge graph is een makkelijke manier om extra zichtbaar te zijn in de zoekresultaten en heel erg gemakkelijk te realiseren door je Google Bedrijfsprofiel goed in te vullen.
Local Pack
De local pack wordt in de Google zoekresultaten getoond bij lokale zoekopdrachten. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een online marketing bureau, dan toont Google alle online marketing bureaus bij jou in de buurt. Heb je een Google Bedrijfsprofiel én heb je deze goed ingevuld (daar gaan we straks nog op in), dan kun jij ook zo'n zoekresultaat claimen.
Google Maps
De Local Pack toont in principe dezelfde gegevens als Google Maps. Dat betekent dus dat je met je Google Bedrijfsprofiel óók zichtbaar bent in Google Maps. Zoeken klanten dus direct naar jouw bedrijf, dan zijn al je gegevens makkelijk zichtbaar. Maar ook als ze, bijvoorbeeld, naar een online marketing bureau op zoek zijn, wordt jouw bedrijf als resultaat getoond!
Google Bedrijfsprofiel voor lokale vindbaarheid
Zoals je in bovenstaande voorbeelden kunt terugzien is een Google Bedrijfsprofiel dus vooral heel erg voordelig voor lokale bedrijven. Als klein lokaal bedrijfje, is het namelijk moeilijk om tussen de organische zoekresultaten te komen. Een volledige SEO-strategie is in dat geval wat overdreven. Maar wil je in jouw directe omgeving goed vindbaar zijn? Dan kan een Google Bedrijfsprofiel dus heel erg goed helpen.
Bedrijven met 1 lokale vestiging
Voor een klein bedrijf met 1 vestiging is Google Bedrijfsprofiel helemaal perfect! Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een bloemist in Eindhoven? Dan wil je met name voor mensen in Eindhoven zichtbaar zijn. Door je Google Bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in te vullen, zal jouw bloemist tevoorschijn komen in zowel de Local Pack, Knowledge Graph én Google Maps zoekresultaten. Doordat jouw adresgegevens bekend zijn bij Google, kan jouw bloemist getoond worden op het juiste moment aan de juiste mensen.
Bedrijven met meerdere vestigingen
Ook voor bedrijven met meerdere vestigingen is Google Bedrijfsprofiel een uitvinding. In dat geval is het wel belangrijk dat je voor elke vestiging een eigen Google Bedrijfsprofiel aanmaakt. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een keten bloemisten en heb je vestigingen in zowel Groningen, Amsterdam als Maastricht? Dan wil je voor bezoekers in al die steden goed vindbaar zijn. Door voor elke vestiging een eigen Google Bedrijfsprofiel aan te maken, zorg je ervoor dat Google jouw bloemist kan tonen aan mensen in Groningen, en jouw Limburgse vestiging aan mensen in Maastricht.
Bedrijven met landelijke dekking
Bedrijven met landelijke dekking zijn voornamelijk bedrijven die landelijk bezorgen of die (digitale) diensten leveren. Heb je bijvoorbeeld landelijk een aantal distributiecentra en bezorg je bloemen door heel Nederland? Dan valt jouw bedrijf onder een bedrijf met landelijke dekking. Aan je adresgegevens hebben mensen dus niet zoveel. In dat geval is de Knowledge Graph het beste wat je uit je Google Bedrijfsprofiel kunt halen. Mensen kunnen dan snel je openingstijden en andere bedrijfsinformatie zien. Ook heel erg handig, maar minder lokaal geörienteerd.
Google Bedrijfsprofiel aanmaken
Een Google Bedrijfsprofiel aanmaken is echt zó gedaan! Heb jij je Google Business Profile dus nog niet geclaimd? Doe dat dan meteen!
Stap 1: Claim je Google Business Profile
Ga naar de Google Bedrijfsmanager en controleer of er al een Google Business Profile voor jouw bedrijf is. Het kan zijn dat iemand anders deze ooit al voor jouw bedrijf heeft aangemaakt, dan kun je deze hier terugvinden en toegang voor jezelf claimen.
Stap 2: Kies je bedrijfsnaam- en categorie
Heb je nog geen Google Business Profile kunnen vinden, dan kun je deze hier aanmaken. Vul je bedrijfsnaam in en kies een categorie waarbinnen je bedrijf valt. Deze categorieën zijn vooraf bepaald door Google zelf, je moet dus uit deze lijst een categorie kiezen.
Stap 3: Voeg een locatie toe (optioneel)
In deze stap kun je een fysieke locatie toevoegen. Heb je bijvoorbeeld een winkel of een kantoor waar klanten welkom zijn, dan kun je dat in deze stap aangeven. Is dat niet het geval, dan kies je voor 'nee' en ga je naar de volgende stap.
Stap 4: Kies je servicegebied
Mogelijk bied je diensten aan en geldt daar een servicegebied voor. Dat servicegebied kun je in deze stap aangeven. Lever je bijvoorbeeld online services, dan is je servicegebied mogelijk heel Nederland.
Stap 5: Voeg je contactgegevens toe
Als je Google Business Profile volledig is gevuld, dan worden je contactgegevens op een heel handige manier in de zoekresultaten getoond via de knowledge graph. In stap 5 kun je al je belangrijke contactgegevens invullen.
Stap 6: Verifieer je bedrijf (heel belangrijk!)
Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Als je bedrijf namelijk niet geverifieerd is, dan ben je ook niet zichtbaar in de zoekresultaten. En daar doe je het natuurlijk wel voor! Je bedrijf verifiëren doe je lekker ouderwets: via briefpost op het adres dat je in de vorige stap hebt ingevuld. Je krijgt dan een kaartje met een verificatiecode. Deze code kun je vervolgens in je Google Bedrijfsprofiel invoeren en vanaf dat moment is je bedrijf geverifieerd!
Stap 7: Stel producten & diensten in
In deze stap kun je je diensten en services instellen. Je kunt verschillende diensten toevoegen, dus ben vooral zo volledig mogelijk. Zijn er meerdere termen voor een bepaalde dienst? Dan kun je deze ook allemaal toevoegen.
Stap 8: Voeg je openingstijden toe
Om het je potentiële bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken, vul je je openingstijden toe. Natuurlijk alleen als dit van toepassing is. Voor een fysieke locatie geldt dit bijvoorbeeld altijd. Maar ook als je een webshop met klantenservice hebt, hanteer je hoogstwaarschijnlijk specifieke openingstijden. Ben je eigenaar van een informatieve website zonder openingstijden, dan hoef je deze dus ook niet in je Google Bedrijfsprofiel in te vullen.
Stap 9: Stel in of je berichten wil ontvangen
In stap 9 kun je bepalen of je wil dat mensen berichten naar je organisatie kunnen sturen via Google Bedrijfsprofiel. Op deze manier kun je bijvoorbeeld vragen, klachten of contactverzoeken krijgen. Stel deze functie dus alleen in als je ook daadwerkelijk iets met de reacties gaat doen. Anders wek je verwachtingen die je helaas niet waar gaat maken.
Stap 10: Voeg een beschrijving toe
In stap 10 voeg je een beschrijving toe. Dit is een heel erg belangrijk deel. In deze beschrijving wil je namelijk uitleggen wat jouw bedrijf doet. Daarnaast is het belangrijk dat je dit op een aantrekkelijke manier schrijft, je wil mensen immers overtuigen van jouw business. Én je wil ook goed gevonden worden in Google. Dus in deze beschrijving kun je het beste ook gebruikmaken van belangrijke zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Waarschijnlijk heb je hier zelf al wel een beeld bij en anders zou je een SEO zoekwoordonderzoek kunnen (laten) uitvoeren.
Stap 11: Voeg foto's toe
Deze stap zal niet voor elk bedrijf even belangrijk voelen, maar goede foto's kunnen een knowledge graph resultaat in de zoekresultaten een stuk aantrekkelijker maken. Of je nou een goede foto van je bedrijfspand toevoegt of kiest voor een mooie interieurfoto of foto's van je product(en), het geeft je potentiële klant een goed beeld van jouw organisatie. Run je een eenmanszaak? Dan zou je zelfs een foto van jezelf toe kunnen voegen zodat je potentiële klant direct een soort van band met je kan opbouwen.
Google Bedrijfsprofiel vullen
Een goed gevuld Google Bedrijfsprofiel ziet er niet alleen beter uit in de zoekresultaten, je wordt er ook beter vindbaar door. Én het is natuurlijk een goede plek om Google reviews te verzamelen, welke je vervolgens kunt gebruiken als overtuigingskracht voor het aantrekken van nieuwe klanten. Hoe je beter vindbaar kunt worden door een goed gevuld Google Bedrijfsprofiel heeft alles te maken met SEO.
Google Bedrijfsprofiel en SEO
Ook Google Bedrijfsprofiel kun je optimaliseren voor een betere vindbaarheid. Dit doe je met name door goed gebruik te maken van zoekwoorden bij het invullen van je Google Bedrijfsprofiel, maar ook door het zo volledig mogelijk invullen van je Google Bedrijfsprofiel. Door dezelfde zoektermen in je diensten, services en omschrijving te gebruiken als je bezoeker gebruikt in de zoekmachine, sta je al met 1-0 voor ten opzichte van je concurrentie. Hiervoor moet je wel weten welke zoekopdrachten je doelgroep gebruikt. Dit doe je door vooraf een uitgebreid zoekwoordonderzoek te doen.
Google Bedrijfsprofiel gebruiken
Als je Google Bedrijfsprofiel eenmaal goed ingesteld staat, dan is de volgende stap het ook daadwerkelijk in gebruik nemen van je Google Bedrijfsprofiel. Dit doe je door bijvoorbeeld Google posts te plaatsen, evenementen toe te voegen en natuurlijk de vragen van je bezoekers te beantwoorden.
Interactie met je doelgroep
Een belangrijk kenmerk van je Google Bedrijfsprofiel is dat het erg transparant is. Je kunt er veel informatie over je eigen bedrijf in kwijt, maar andere mensen kunnen ook informatie over jouw bedrijf kwijt. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen in de vorm van reviews of vragen. Belangrijk is dus om hier op een goede manier mee om te gaan.
Hoe goed je klantenservice ook is, en hoe hard je ook je best doet om al je klanten tevreden te houden, er gaat een keer een moment komen dat je een negatieve review krijgt. En op dat moment is het vooral belangrijk hoe je hiermee omgaat, want je hele doelgroep kan meekijken. Laat reviews dan ook nooit onbeantwoord, en beantwoord alles op een nette en zakelijke manier. Ook als je het niet met de review eens bent. Door een goede oplossing op een negatieve review te plaatsen, laat je namelijk ook een stukje service zien.
Ditzelfde geldt voor vragen. Beantwoord altijd alle vragen. Iedereen kan namelijk meelezen en door zelf de vragen te beantwoorden, heb je de meeste invloed op het antwoord en hetgeen dat andere mensen dus meelezen. Daarnaast geeft het ook een goed beeld van je betrokkenheid als organisatie of ondernemer als men ziet dat alle vragen altijd netjes beantwoord worden.
Monitor & Analyseer
Wat ook heel erg fijn is, is dat Google Bedrijfsprofiel handige statistieken heeft waarin je kan zien hoe mensen met je Google Bedrijfsprofiel resultaten omgaan. Waar ze op klikken, wat ze bekijken en waar ze interesse in hebben. Zo kun je dus goed zien wat werkt en waar je eventueel van kunt leren.
Optimaliseer voor lokale vindbaarheid
Google Bedrijfsprofiel leent zich perfect voor lokale zoekopdrachten voor lokale bedrijven. Via Google Bedrijfsprofiel word je namelijk ook getoond in Google Maps, met een groot deel van de informatie die je zelf ingevuld hebt. Heb je een lokaal bedrijf en ben je afhankelijk van lokale klanten, dan leent Google Bedrijfsprofiel zich perfect voor het bereiken van deze lokale doelgroep.
Belangrijk hiervoor is om je servicegebied goed in te stellen. Google gebruikt dit heel erg goed om lokale ondernemers aan lokale zoekers te tonen. Ook de omschrijvingen van je diensten, producten en je bedrijf kunnen je helpen om lokaal beter zichtbaar te worden. Door hier je servicegebied (stad of regio) in te benoemen, eventueel meerdere keren, maak je Google én je bezoeker duidelijk dat je een lokale ondernemer bent.
Natuurlijk zijn er nog meer manieren om Google Bedrijfsprofiel (lokaal) in te zetten voor een betere vindbaarheid. Wij van Partout, het online marketing bureau in Eindhoven, helpt je daarbij graag op weg! Neem vooral contact met ons op om eens te sparren over de mogelijkheden.