Wat is een goede nieuwsbrief? 7 tips onder elkaar.

Floor Beenen
Floor Beenen
Floor Beenen | Blog | 10 oktober 2022
Blog | 10 oktober 2022
e-mail marketing
e-mail marketing

Je herkent het vast wel; elke dag stromen er tientallen mails in je inbox. Uit het Nationaal e-mailonderzoek 2021 blijkt zelfs dat 34% van de Nederlanders gemiddeld 1 tot 3 keer per dag zijn of haar e-mail checkt. Het is dan ook belangrijk dat jouw email niet ondergesneeuwd wordt in een inbox door andere mailtjes. Daarom zetten we in dit blog 7 handige tips op een rij die je helpen bij het creëren van een ijzersterke nieuwsbrief! 

1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Voordat je kunt achterhalen wat een goede nieuwsbrief is, is het goed om te bepalen welk doel je wilt bereiken met de nieuwsbrief. Wil je bijvoorbeeld dat jouw klanten een bepaalde actie ondernemen of wil je alleen informatie overbrengen? Door een doel op te stellen kun je achteraf meten of je een goede nieuwsbrief hebt verstuurd.

2. Stel de doelgroep samen

Weet je welk doel je wilt bereiken met je nieuwsbrief? Dan is het tijd om de doelgroep te bepalen. Door te achterhalen waar je nieuwsbrieflezers naar op zoek zijn, weet je ook aan welke behoefte je in de nieuwsbrief moet voldoen. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de Nederlanders e-mail gebruikt voor het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals? Achterhaal dus goed waar jouw klanten naar op zoek zijn. Heb je dat helder? Mooi! Stem dan de onderwerpregel van de nieuwsbrief af op het onderwerp waarmee je denkt jouw doelgroep te activeren.

3. Houd je e-mail overzichtelijk

Heb je een superscherpe onderwerpregel bedacht? Goed bezig! Het is nu tijd om te kijken naar de inhoud van de nieuwsbrief. Een tip is om je e-mail zo overzichtelijk mogelijk te houden. Zorg bijvoorbeeld voor een e-mail template die aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Zo zorg je voor herkenning bij de klant. Daarnaast is het goed om lange teksten te vermijden. Bijna iedereen leest zijn mail het liefst op een smartphone en daarom zijn snelle, duidelijke en korte teksten cruciaal. Vergeet vooral niet om je nieuwsbrief een duidelijke call-to-action (CTA) mee te geven waar je de klant mee verleidt door te klikken naar een externe landingspagina.

4. Zorg dat er geen spelfouten in de nieuwsbrief staan

Het klinkt misschien heel normaal, maar toch komt het nog steeds voor; spelfouten in een nieuwsbrief. Belangrijk dus dat je jouw nieuwsbrief altijd goed controleert op spelling. Het is helemaal niet verkeerd om hiervoor het vier-ogen principe te hanteren. Laat altijd iemand even je nieuwsbrief lezen voordat je de mail verstuurd. Zo weet je zeker dat er een goede mail uitgaat. 

5. Personaliseer je nieuwsbrief voor een betere ervaring

Door je nieuwsbrief te personaliseren, geef je de lezer het gevoel dat de nieuwsbrief relevant is om te lezen. Personaliseren hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van de voornaam in de onderwerpregel of in de aanhef van je nieuwsbrief. Er zijn nog meer e-mail marketing voorbeelden waarin je personalisatie kunt toepassen. Weet je bijvoorbeeld de geboortedatum van je lezers? Zet dan een leuke verjaardagscampagne op om je klanten te verrassen. Kan je achterhalen welk product of dienst bij de eerdere aankoop van je klant past? Voeg dan dynamische content toe aan je volgende nieuwsbrief. Natuurlijk is meten nog steeds weten. Zo kun je diverse A/B-testen uitvoeren om te kijken wat voor jouw klanten wel en niet werkt.

6. Maak jouw e-mail mobile-proof

Je smartphone is niet meer weg te denken. Logisch dus dat bijna iedereen zijn of haar e-mail leest op een telefoon. Het is daarom nog belangrijker geworden om jouw e-mail responsive te maken voor elk device. 

7. Kies de beste tijd om je nieuwsbrief te versturen

We spreken van goede e-mail marketing als je weet waar je doelgroep naar op zoek is en op welk moment je ze het beste kunt bereiken. Het beste moment achterhaal je door de verzenddag en het tijdstip van verzenden te testen. Benieuwd wat voor jouw nieuwsbriefabbonees het beste verzendmoment is? Lees dan ook zeker even onze tips voor de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen.

E-mailmarketing & Marketing Automation

Wil jij ook starten met het opzetten van een goede nieuwsbrief of complete e-mailstrategie? Er zijn nog veel meer tips om een goede nieuwsbrief te maken. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Neem dan gerust contact op met de E-mailmarketing & Marketing Automation specialisten van Partout.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital