Een veel gehoorde klacht van retailers is dat consumenten vaak in een winkel kijken en vervolgens online het product kopen. Tegenwoordig geldt dit ook andersom: veel consumenten oriënteren zich online, om vervolgens in een fysieke winkel het product te kopen. Hier zijn veel online retailers ook niet blij mee. Dat consumenten zich online oriënteren, betekent dat ze interesse hebben in je product of merk. Voor sommigen is het echter belangrijk om een product in het echt te zien om het daadwerkelijk aan te schaffen, of het gaat om een product wat ze bijvoorbeeld bij de supermarkt kunnen halen. Op deze manier draagt je website dus wel bij aan de omzet, maar vaak wordt dit deel van de omzet niet inzichtelijk gemaakt. Het effect op de offline omzet door online activiteiten wordt ook wel het ROPO-effect genoemd.
Wat is het ROPO-effect?
ROPO staat voor Research Online Purchase Offline. Oftewel, online oriënteren en offline kopen. Dit heeft een direct gevolg op de omzet, zowel online als offline zal dit de omzet beïnvloeden. In de onderstaande schematische weergave wordt het nogmaals verduidelijkt:
Dit effect is al meerdere malen onderzocht. Het onderzoek van Accenture blijkt bijvoorbeeld dat bij 88% van de offline aankopen is er tenminste één online contactmoment aanwezig. In een ander onderzoek voorspelt Forrester dat in 2017 50% van de Amerikaanse offline retail sales wordt beïnvloed door online oriëntatiegedrag. Niet de minste cijfers en daarom interessant voor diverse merken die zowel online als offline aanwezig zijn.
Hoe werkt het in de praktijk?
Een mooi voorbeeld van de positieve invloed van het ROPO-effect is de BAS Group. De BAS Group is de overkoepelende organisatie van formules als Dixons, MyCom en iCentre. Zij hebben wel dit deel van de omzet inzichtelijk gemaakt. Tijdens het Retailing Congres 2015 presenteerden zij hun bevindingen: 1% meer online traffic zorgt voor 0,25% extra offline omzet, náást online omzet die volgt uit de online traffic.
Dit zijn harde cijfers, waarmee het succes van hun online strategie wordt getoond. Bezoekers van de website kopen hierbij dus niet alleen online, maar ook offline zorgen zij voor extra sales. Door het ROPO-effect in kaart te brengen kan de Bas Group precies zien wat het effect is van online campagnes en deze waar nodig optimaliseren.
Bij de BAS Group werkt het uitstekend en ook uit de eerder genoemde onderzoeken is het resultaat bewezen. Het ROPO-effect is daarmee een interessant effect voor diverse merken die online en offline aanwezig zijn.
Wil je meer weten over het ROPO-effect of wat dit voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact op met ons, we vertellen je er graag meer over.