Misschien herken je het wel; je bent aan het scrollen op Instagram en ineens zie je een advertentie van de schoenen die je toevallig net hebt bekeken op een andere website. Dat is remarketing! Voor marketeers een ontzettend handig hulpmiddel om marketingdoelen op een meetbare manier te behalen. Maar hoe werkt het precies? In dit blog leggen we je alles uit over remarketing. Wil je direct hulp bij het opstellen van een remarketing campagne? Onze SEA specialisten helpen je graag verder, neem contact met ons op via 06 535 870 19.
Wat is remarketing?
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een vorm van online marketing waarin een doelgroep die (online) interesse heeft getoond in een product of dienst, opnieuw wordt getarget met een advertentie. De doelgroep heeft het betreffende product of dienst gezien op de website van het bedrijf, echter zijn ze nog niet tot een actie (bijv. aankoop) overgegaan. Door deze groep opnieuw te herinneren aan het betreffende product of dienst, middels bijvoorbeeld een advertentie, is de kans groter dat ze overgaan op conversie.
Onze online advertising specialisten zijn experts in het opzetten van effectieve remarketing campagnes. Wij excelleren in het creëren van de perfecte remarketing strategie op de juiste kanalen. Zo zetten we remarketing bijvoorbeeld in bij social media campagnes op Facebook, Instagram of LinkedIn, of via search of display campagnes op Google Ads. Wil jij de kansen van remarketing ook benutten? Onze specialisten helpen je graag met jouw remarketing strategie.
Hoe werkt remarketing?
Remarketing werkt via een tag. Een tag is een klein codefragment dat geïntegreerd kan worden op een webpagina. Zo’n codefragment wordt ook vaak een pixel genoemd. Als je een pixel geïntegreerd wordt op een website, moet er rekening gehouden worden met een aantal regels vanuit de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG). Zo is het bijvoorbeeld van belang dat er een Cookiemelding op de pagina wordt geïnstalleerd. Met Cookies vraag je bezoekers om toestemming om gegevens bij te houden van hun websitebezoek. Gegevens die vervolgens gebruikt kunnen worden bij remarketing. Lees ons andere blog om er achter te komen hoe je cookies volgens de AVG op de juiste manier kan integreren in je website.
Wat zijn de voordelen van remarketing?
Het grote voordeel van remarketing is dat je kunt targetten op een doelgroep die al een keer eerder op je website of product heeft geklikt. Het uitgangspunt hierbij is dat deze groep mensen wellicht sneller tot conversie overgaan omdat ze interesse hebben getoond in je producten of diensten. Maar dat is niet het enige voordeel van het inzetten van remarketing. Er kan namelijk ook getarget worden op basis van de producten die de bezoekers in het winkelmandje hebben gezet. Dan kun je de persoon een reminder sturen ('Er ligt nog iets in je winkelmandje'), waardoor personen worden herinnerd aan het product en hopelijk sneller overgaan op aankoop ervan. Een andere vorm van remarketing is het retargeten van personen die reeds een product of dienst hebben afgenomen. Deze groep heeft mogelijk interesse om soortgelijke of andere gerelateerde producten af te nemen. Door middel van retargeting kan je de doelgroep blootstellen aan advertenties met vergelijkbare producten of artikelen of diensten die van pas komen bij het aangekochte product.
Wanneer gebruik ik remarketing?
Remarketing is breed toepasbaar. Vaak wordt er alleen maar gedacht aan e-commerce, oftewel webshops. Maar dit is niet altijd terecht. Remarketing is vooral interessant voor bedrijven die online leads of sales genereren. Remarketing is dus ook zeer interessant voor zakelijke dienstverleners die online leads verzamelen. Bijvoorbeeld het online aanvragen van een offerte, een ticket voor een evenement reserveren, enzovoorts.
Welke vormen van remarketing zijn er?
Er zijn talloze manieren van remarketing. We zetten de meest gebruikte vormen voor je op een rijtje.
Remarketing via Google
Via Google kun je verschillende soorten remarketing campagnes opzetten. De meest gebruikte manier: Google Ads remarketing op het Google Display Network (GDN). Volgens Google kun je via dit netwerk meer dan 90 procent van alle internetgebruikers bereiken. Het Google Display Netwerk bestaat uit meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps waar je retargeting kunt toepassen. Zo worden relevante beeld en/of tekstadvertenties getoond aan potentiële klanten. Daarnaast kan er via Google ook Google Search remarketing worden toegepast. Daarbij worden via Google Ads remarketing lijsten ingezet om te retargetten (RSLA).
Remarketing via Facebook
Naast Google kun je via Facebook Business ook remarketing campagnes opzetten die je vervolgens kunt gebruiken voor je Instagram- of Facebook campagne. Remarketing via Facebook Business werkt net zoals bij Google Ads via een tag, de Facebook Pixel.
Remarketing via LinkedIn
Deze vorm van remarketing is voor b2b bedrijven zeer interessant, aangezien LinkedIn een zakelijk social media netwerk is. Net zoals Facebook en Google werkt remarketing op LinkedIn ook met een tag, de Insight tag.
Hoe wordt remarketing ervaren?
Soms wordt retargeting als vervelend of zelfs irritant ervaren door internetgebruikers. Dat komt doordat remarketing soms te agressief wordt ingezet door bedrijven. De advertenties zijn dan te vaak en te nadrukkelijk aanwezig, wat ervoor zorgt dat mensen dit als vervelend ervaren. Het is daarom van belang om rekening te houden met de behoefte van de doelgroep, voordat je een remarketing campagne opzet. Je wilt namelijk niet dat je doelgroep aversie krijgt voor jouw advertenties omdat je te vaak retarget.
Wat is de toekomst van remarketing?
Remarketing zal in de nabije toekomst sterk gaan veranderen. Dat komt omdat Google Chrome, de meest gebruikte webbrowser, eind 2023 gaat afstappen van third party cookies. Third party cookies zijn kleine bestandjes die een website op de computer van de bezoeker plaatst. Deze cookies worden ingezet om retargeting campagnes mee te draaien. Door het wegvallen van deze third party cookie wordt retargeting niet onmogelijk maar wel een stuk ingewikkelder.
Anno 2023 zijn er echter nog verschillende manieren om remarketing in te zetten. Bijvoorbeeld door zelf data te verzamelen en klantprofielen op te stellen, door zogenaamde first party data te gebruiken. Daarnaast kun je met server-side tools zorgen voor first-party integratie van externe tools voor Google Analytics en conversie tracking. Bij Partout houden we de ontwikkelingen omtrent remarketing anno 2023 goed in de gaten.
Partout is jouw remarketing bureau
Wil je meer weten over remarketing of wil je hulp bij het opzetten van een remarketing campagne? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven.