Vanaf het tweede halfjaar (H2) van 2024 staat ons een ingrijpende gebeurtenis te wachten, waar we als marketeers naartoe leven. Waarom vraag je je af? 🤯 Dit is namelijk hét moment waarop Google Chrome begint met de geleidelijke afschaffing van third-party cookies. Deze verandering komt voort uit de Digital Markets Act (DMA), een Europese wet die van kracht wordt in maart 2024.
Consequenties van de DMA
De DMA heeft als doel ondernemers en consumenten te beschermen en de concurrentie op digitale markten te bevorderen, wat op zijn beurt bijdraagt aan een verbeterde bescherming van de privacy. Hoewel dit goed nieuws is voor gebruikers en consumenten, vormt het een uitdaging voor veel marketeers en bedrijven, aangezien het de tracking van gebruikersgedrag aanzienlijk moeilijker maakt.
Grote spelers, zoals Google, werken echter al hard aan oplossingen om deze uitdaging aan te gaan. Voorbeelden hiervan zijn Consent Mode, Customer Match en Enhanced Conversions. Door meer data te delen (met de juiste toestemming) met partijen zoals Google, kunnen marketeers het verlies van third-party cookies grotendeels compenseren. Kunstmatige intelligentie speelt hier ook een essentiële rol bij het opvullen van gaten in de data.
Belangrijke data op een rijtje:
-
Maart 2024: Om first-party audiences en audiences van Google Analytics 4-audiences te gebruiken, moet je Google Consent Mode hebben geïnstalleerd en correct geïntegreerd met je cookiebanner.
-
Juni/juli 2024: Google voltooit de aangekondigde eliminatie van third-party cookies in zijn Chrome-browser in juli 2024.
-
November/ december 2024: Consent Mode wordt verplicht, waarbij Google Ads Conversion Tracking vanaf dat moment niet meer werkt zonder Consent Mode. Deze datum is echter al een paar keer uitgesteld, dus we kunnen niet met zekerheid zeggen wanneer dit moment precies gaat plaatsvinden.
Een cruciale vraag voor organisaties is hoe ze met deze veranderingen willen omgaan. Willen ze de data van hun klanten delen met derden? En nog belangrijker: begrijpen ze volledig welke data ze op welke manier delen door het plaatsen van verschillende cookies?
De inschatting van Jermaya (GA4-specialist)
‘Alle adverteerders moeten de functionaliteit van hun huidige setup controleren om een strategie te ontwikkelen voor cookieless tracking. Als je daar zicht op hebt en ervoor kiest om niet alles te delen, kun je overwegen om over te stappen op server side tracking. Op die manier behoudt men volledige controle over welke data wel en niet wordt gedeeld.’
Belangrijk om te benadrukken is dat deze veranderingen snel zullen plaatsvinden. Zelfs in maart bestaat het risico al van functionele beperkingen in Performance Max-campagnes en alle remarketingfuncties zonder Consent Mode.
Wat is consent mode?
Consent Mode is een mechanisme dat signalen over de toestemmingskeuzes van gebruikers naar Google stuurt en op basis daarvan de werking van Google-tags aanpast, waaronder Google Ads, GA4 en Floodlight.
Er zijn twee implementatieopties beschikbaar:
-
Optie 1 'Basis': Als gebruikers tracking niet accepteren, worden er geen gegevens naar Google verzonden.
-
Optie 2 'Geavanceerd': Als gebruikers tracking niet accepteren, worden cookie-loze en anonieme hits naar Google gestuurd.
In beide opties worden, als gebruikers tracking accepteren, alle gegevens zoals gebruikelijk naar Google verzonden, maar met een extra parameter die de toestemming van de gebruiker aangeeft. In het geval van Optie 2 worden geen cookies ingesteld of gelezen, en worden andere gegevens (zoals cookie-ID's en klik-ID's) gestript of geanonimiseerd. Het is belangrijk op te merken dat sommige persoonlijke en gevoelige gegevens (bijvoorbeeld gebruikers-ID, aangepaste dimensies) nog steeds naar Google worden verzonden, en deze moeten handmatig geanonimiseerd worden als er geen toestemming is verleend.
Zodra de instellingen voor Consent Mode zijn gedefinieerd, beïnvloeden ze automatisch alle Google-producten en wordt een gcs-parameter toegevoegd aan alle Google-producten. De instellingen zijn te controleren met behulp van GTM-preview, browser developer tools of extensies.
Op dit moment zijn er twee beschikbare parameters:
-
analytics_storage, voor het beheren van toestemming voor analytics cookies/tracking.
-
ad_storage, respectievelijk voor advertenties.
Een waarde van `gcs=111` geeft volledige toestemming aan, terwijl `100`, `101` of `110` geen of gedeeltelijke toestemming aangeeft.
Met Consent Mode v2, die vanaf maart wordt geïntroduceerd, voegt Google twee nieuwe parameters toe: `ad_user_data` en `ad_personalization`.
Sommige Consent Management Platforms (CMP), zoals OneTrust of Cookiebot, bieden ingebouwde ondersteuning voor Consent Mode en zullen toestemmingsinstellingen definiëren. Het is belangrijk je trackinginstellingen bij te werken om ervoor te zorgen dat toestemmingsgegevens correct naar Google worden verzonden en er geen gegevens verloren gaan door onjuiste tracking.
Binnen Google Tag Manager maakt Consent Mode het beheer van tags eenvoudiger, omdat je geen extra controles aan triggers hoeft toe te voegen. Je kunt op een eenvoudige manier een overzicht krijgen van toestemmingsinstellingen voor alle tags en deze in bulk bewerken.
Bij het gebruik van de "Geavanceerde" optie worden niet-geautoriseerde gegevens gemodelleerd door Google, wat enkele mogelijke voordelen en nadelen in GA4 met zich meebrengt, met name voor websites met minder verkeer, waar drempels een rol kunnen spelen. Deze niet-geautoriseerde gegevens zijn niet direct zichtbaar in rapporten.
Meer weten?
In het licht van deze aankomende veranderingen en de complexiteit van Consent Mode, is belangrijk dat jouw organisaties proactief de digitale marketingstrategieën herziet en aanpast. Wil je hier meer inzicht in of hulp bij? Neem contact met ons op.