Blog

Zoekwoordanalyse: SEO als start en niét als finishing touch

Evie thumbnail

Evie van Rooij

Search marketeer

Publicatie

1 juli 2025

Leestijd

6 min leestijd

SEO en contentmarketing zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch zien we in de praktijk dat veel merken ze nog steeds los van elkaar benaderen. Contentcreatie wordt vaak gestart zonder eerst naar zoekgedrag of datagedreven inzichten te kijken. Pas achteraf wordt dan ‘nog even’ geoptimaliseerd voor Google. 

Klinkt bekend? Dan laat je waarschijnlijk kansen liggen. 

In dit blog lees je waarom het slim is om juist wél met SEO te beginnen en hoe dat zorgt voor content die beter scoort, meer oplevert en écht relevant is voor je doelgroep. 

1. SEO geeft je inspiratie voor content creatie

Er zijn talloze manieren om contentinspiratie op te doen. Creatieve brainstorms, sparsessies met collega's — ze leveren vaak verrassende ideeën op. Maar pas op: het gevaar van merkdenken ligt al snel op de loer. Wat jij als merk interessant vindt om te delen, sluit lang niet altijd aan bij wat je doelgroep daadwerkelijk wil weten of zoeken. 

Wil je impact maken met je content? Zorg dan dat je ideeën niet alleen creatief zijn, maar ook gebaseerd op de vragen, behoeften en zoekintenties van je publiek. 

Contentcreatie is bedoeld om de vragen die jouw doelgroep online stelt zo goed mogelijk te beantwoorden. De beste bron om deze inzichten te achterhalen is Google. Een effectieve contentstrategie start daarom met een uitgebreide zoekwoordanalyse. Zo zorg je voor relevante content die jouw doelgroep helpt en inspireert. 

Door een zoekwoordanalyse uit te voeren voordat je content gaat schrijven, benut je de volgende voordelen: 

  • Je brengt de online vragen en behoeften van je doelgroep in kaart. 
  • Je kunt gericht brainstormen over contentideeën. 
  • Je schrijft direct de juiste content en hoeft minder bij te sturen, dit scheelt kostbare tijd. 
  • Je kunt de contentkalender vullen met relevante onderwerpen, voor jaarrond sterke content. 

2. Zoekwoordanalyses laten je zien hoe je de content moet schrijven

Met een goede zoekwoordanalyse achterhaal je welke zoektermen en concrete vragen je doelgroep in Google invoert, maar ook welke intentie er achter deze zoekopdrachten zit. Kijk niet alleen naar de zoekwoorden en volumes, maar probeer je analyse te verdiepen door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Welk type content ontwikkeling is er nodig? 
  • Voor wie schrijf je de content? 
  • In welke fase van de customer journey bevinden de bezoekers zich? 

Welk type content ontwikkeling is er nodig?

De zoekwoorden uit de analyse bieden je inzicht in de verschillende zoekintenties binnen een thema. Zo wijzen oriënterende vragen die beginnen met 'Wat is…?', 'Waarom…?', 'Hoe…?' op een informatiebehoefte. De intentie achter deze zoekopdrachten is om kennis op te doen. Dit biedt de kans om jouw expertise te tonen door deze vragen te beantwoorden met content als blogberichten, how-to video's of whitepapers op beginnersniveau. 

Zie je binnen de analyse veel zoektermen terug van vergelijkende aard, zoals 'Kosten product X', 'Voordelen product X', 'Product X vs product Y', etc.? Dan wijst dit op een aanschafintentie. Als je content schrijft voor deze landingspagina's zorg je voor een eenvoudige productvergelijking, het tonen van reviews en garanties en het wegnemen van andere onzekerheden voorafgaand aan de aankoopbeslissing. 

Voor wie schrijf je de content?

SEO-inzichten vertellen je niet alleen wat mensen zoeken, maar ook wie er zoekt.  Zorg dat de tone-of-voice en het kennisniveau van je content aansluiten bij je publiek. 

Voorbeeld: als de zoekwoordanalyse veel specifieke en vaktechnische zoekwoorden bevat is de content vaak bedoeld voor specialisten met uitvoerende werkzaamheden. Het gaat dan vaak om long tail zoekopdrachten (bestaande uit combinaties van zoekwoorden i.p.v. een enkele term). Bevat de analyse overwegend generieke - en short tail zoekopdrachten (bestaande uit één woord), dan wijst dit op een breder publiek, bjvoorbeeld beslissers of leidinggevenden. 

In welke fase van de customer journey zitten de bezoekers?

Keywords die wijzen op informatieve content worden gebruikt door bezoekers die zich nog in de bewustwordings- of oriënterende fase binnen de klantreis bevinden. Zij zijn zich nog niet bewust van een probleem of behoefte waarbij jouw merk een passende oplossing biedt. Content schrijven focust zich in dit geval op informeren en call-to-actions voor kleine conversies als nieuwsbriefinschrijvingen of het downloaden van informatiefolders.

Content geschreven voor productvergelijking wordt getoond wanneer bezoekers zich dichter bij de aankoopfase bevinden. Dit mag een call-to-action bevatten voor bijvoorbeeld het maken van een afspraak of het bestellen van een product.

3. Zoekresultaten onthullen Google's ranking prioriteiten

Beperk je zoekwoordanalyse niet enkel tot het zoekgedrag binnen je doelgroep, maar analyseer ook de bijbehorende zoekresultaten binnen Google.

Allereerst kun je hiermee de concurrentie voor elke zoekterm inschatten. Welke organisaties hebben topposities en wat zijn de pagina- en domeinautoriteit van deze websites? Bepaal vervolgens de focus zoekwoorden voor je contentcreatie, door te kiezen voor een juiste balans tussen relevantie, zoekvolume en concurrentie.

Nog interessanter: de zoekresultatenpagina van Google voor specifieke zoekwoorden geven je inzicht in de belangrijkste content-ranking-factoren binnen het thema. Welke content biedt jou de grootste kans op een hoge ranking? Door de consistentie binnen de topresultaten te vergelijken kun je o.a. de volgende inzichten opdoen:

  • Hoe belangrijk is de laadsnelheid? Is de page speed van de topresultaten erg hoog, dan zal je hier rekening mee moeten houden bij de content creatie 
  • Speelt actualiteit een grote rol binnen het thema? Als de topresultaten allemaal recente nieuws- of blogberichten zijn dan loont het om de content regelmatig te updaten en snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen 
  • Wanneer de bovenste zoekresultaten overwegend video's zijn kan het beter zijn om video content te kiezen i.p.v. content te schrijven 
  • Bevatten de toppagina's korte content als FAQ's of tips, of vooral lange content artikelen? Stem hier jouw creatie op af 

SEO content (laten) schrijven

Door SEO-inzichten als leidraad te nemen bij content ontwikkeling creëer je content die het hele jaar bezoekers trekt en zorgt voor meer interactie op je website. Mocht je na het lezen van dit blog nog vragen hebben dan helpen we je graag.

Wanneer je SEO-content liever wil laten schrijven, dan staan onze specialisten ook voor je klaar! Wij kunnen de volledige SEO-copywriting uit handen nemen, van zoekwoordanalyse tot content creatie én plaatsing. Je kunt ook contact opnemen voor een workshop SEO-copywriting, volledig afgestemd op jouw organisatie.

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3