Blog
SEO copywriting

Evie van Rooij
Search marketeer
Publicatie
26 juni 2025
Leestijd
4 min leestijd
Zoekmachineoptimalisatie is essentieel voor het succes van je online marketingstrategie. Een belangrijk onderdeel daarvan is SEO-copywriting — het schrijven van teksten die je website beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google.
Wil je het organische verkeer naar je website vergroten? Dan zijn unieke, relevante en kwalitatieve SEO-teksten onmisbaar. De specialisten van Partout helpen je graag met advies of het schrijven van effectieve SEO-teksten die resultaat opleveren.
Wat is SEO-copywriting?
SEO-copywriting is het schrijven van webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Door op de juiste wijze SEO teksten te ontwikkelen kun je hogere posities behalen in Google. Dit zorgt voor meer organisch verkeer naar je website met als uiteindelijk doel meer conversie!
SEO-copywriting bij Partout betekent:
- SEO-teksten die zorgen voor een betere vindbaarheid
- SEO-teksten die de bezoekers overtuigen tot conversie
Waarom is SEO-copywriting belangrijk?
Geoptimaliseerde content zorgt ervoor dat zoekmachines weten waar je website of pagina over gaat. Zo kan de website gematcht worden aan relevante zoekopdrachten. Het schrijven van SEO-teksten die zorgen voor betere zoekwoordposities, meer verkeer en meer conversie op de pagina's, heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot specialistisch werk. Zoekmachines als Google worden steeds slimmer en stellen steeds meer eisen aan SEO-content. Het is daarom belangrijk voor SEO-copywriters om continu op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen zoekmachines om hierop in te kunnen spelen.
Wat zijn goede SEO-teksten?
Om een goede positie te behalen in de zoekresultaten moeten SEO-teksten onder andere voldoen aan de volgende richtlijnen:
- Een goede SEO-tekst is gebaseerd op een goed gefundeerde zoekwoordenanalyse.
- De webteksten zijn eenvoudig leesbaar voor scannende lezers.
- De SEO-teksten bevatten relevante interne links met de goede anchorteksten.
- Er is een overtuigende call-to-action aanwezig.
- SEO-teksten zijn volledig en concreet en hebben een goede concurrentiepositie.
- De juiste focuszoekwoorden zijn op een natuurlijke manier in de tekst verwerkt.
- Ze zijn geoptimaliseerd voor featured snippets en ze zijn 'voice proof'.
Maar! Je schrijft nooit vóór een zoekmachine. Je schrijft voor een bezoeker, en je optimaliseert voor de zoekmachine.
Zoekwoordenonderzoek (Keyword Research)
Als vertrekpunt voor het schrijven van SEO-teksten is het belangrijk om eerst een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Er kan een hele mooie en fijne leesbare tekst geschreven worden, maar wat heb je daaraan wanneer het zich richt op de verkeerde zoekwoorden? Daarom voeren we bij Partout eerst een uitgebreide zoekwoorden analyse uit, waarbij we de volgende factoren in kaart brengen:
- Wat is het zoekgedrag van de doelgroep?
- Welke vragen heeft de doelgroep over het onderwerp?
- Wat zijn veelgebruikte zoekwoorden?
- Wat is het maandelijkse zoekvolume voor deze zoekwoorden?
- Hoe groot is de concurrentie voor de zoekwoorden?
Op basis van ons zoekwoordenonderzoek bepalen we per SEO-pagina op welke zoekwoorden de tekst zich moet focussen. Hierbij zoeken we naar een combinatie van een hoge relevantie, veel zoekvolume en een concurrentieniveau waarbij het ook daadwerkelijk mogelijk is om een hoge positie te behalen. Vanuit een adviserende rol zullen we in overleg samen de focus zoekwoorden bepalen. Geïnteresseerd geraakt in ondersteuning door Partout bij SEO-copywriting? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketingbureau in Eindhoven, en wij helpen je graag.
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
