Hoe wij Koopmans helpen met het domineren in search om hun merken te laten groeien

Uitdaging

De Nederlandse zoekresultaten voor bakgerelateerde onderwerpen worden gedomineerd door grote supermarktketens. Voor Koopmans was het daarom noodzakelijk om een niche te vinden waarin zij met relevante content konden opvallen.

Daarnaast wilde Koopmans meer inzicht krijgen in de behoeften en vragen van verschillende soorten bakkers, van beginners tot experts, en daarop inspelen met inspirerende en behulpzame content.

Aanpak

Om Koopmans te helpen hun doelen te bereiken, ontwikkelden we een datagedreven strategie die focuste op de vragen en behoeften van thuisbakkers.

1. Persona's en klantreizen ontwikkeld

  • We brachten verschillende typen bakkers in kaart en ontwikkelden persona’s om beter inzicht te krijgen in hun wensen en uitdagingen.
  • Voor iedere fase van de klantreis (zoals "Ik wil bakken", "Ik ben aan het bakken" en "Ik heb gebakken") bepaalden we welke vragen relevant zijn.

2. Contentstrategie op basis van bakvragen

  • We voerden uitgebreide zoekwoordanalyses uit en koppelden de resultaten aan veelgestelde vragen van de klantenservice.
  • Het concept "bakvragen" werd ontwikkeld om specifieke zoekopdrachten te beantwoorden, zoals "Welke appels gebruik ik voor appelflappen?" of "Hoe bak ik perfecte oliebollen?".

3. Recepten en user-generated content

  • We voegden een sectie toe waar gebruikers hun eigen recepten konden insturen, wat zorgde voor een boost in zichtbaarheid op specifieke zoekopdrachten zoals "worstjes in bladerdeeg".

4. Focus op niche-dominantie

  • In plaats van direct te concurreren op generieke recepten, kozen we voor onderwerpen met minder concurrentie, zoals hulp bij bakken. Vanuit deze autoriteit groeiden we door naar zichtbaarheid op bredere receptcategorieën.

Resultaten

Sterke online zichtbaarheid

Koopmans behaalde topposities op zoekopdrachten zoals "hulp bij bakken", waarmee ze hun zichtbaarheid binnen nichecategorieën sterk vergrootten.

Stijging in search volume

Over de afgelopen 10 jaar steeg het zoekverkeer naar Koopmans aanzienlijk, mede door de focus op relevante zoekopdrachten.

Boost door user-generated content

Door gebruikersrecepten toe te voegen, zoals voor "worstjes in bladerdeeg", kon Koopmans concurreren met grote supermarkten op recepten.

Relevante content voor elke bakker

Dankzij het concept van bakvragen en de koppeling met Dr. Oetker-producten werden bezoekers geholpen met praktische tips die perfect aansloten bij hun behoeften.

Herken je deze uitdagingen?

Wil je jouw merk zichtbaarder maken en een autoriteit worden in jouw niche? Bij Partout creëren we strategieën die aansluiten bij jouw doelgroep en je merkdoelen versterken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe wij jouw digitale succes kunnen vergroten.

Jurian Rokven Design Lead
Jurian Rokven

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital