Brand sprint: leg in 2 dagen de basis voor een sterk merk

Je weet dat branding belangrijk is, maar hebt geen tijd voor lange strategische trajecten? Wij maken de essentie van je merk helder, sneller dan wie ook. Na onze brand sprint beschik je over een merkverhaal én designuitgangspunten. Zo kun je direct aan de slag met je gloednieuwe merk of herpositionering.

Merkontwikkeling versnellen met een brand sprint

Merkontwikkeling kan sneller en beter. Op basis van onze jarenlange ervaring met branding en design sprints hebben we een brand sprint ontwikkeld. Daarmee halen we jouw onderscheidende kracht naar boven en vertalen die naar een unieke branding. In onze Brand Sprint komen alle belangrijke aspecten aan bod. We graven minstens zo diep dan anderen, maar vertalen je merkinzichten direct naar praktische brondocumenten en creatieve uitgangspunten.

Waarvoor kun je een brand sprint inzetten?

Een brand sprint is ideaal als je toe bent aan een nieuwe fase en je positionering wilt aanscherpen. Je geeft je (toekomstige) medewerkers en (potentiële) opdrachtgevers een duidelijk beeld, wie je bent, wat je doet en wat je bijzonder maakt. Met een brand sprint leg je nieuwe merkuitgangspunten voort tekst, beeld en interactie vast die houvast en richting geven aan je branding voor langere tijd.

Wat levert een brand sprint mij op?

  1. We worden snel en concreet in woord en beeld wat je merkidentiteit is en hoe je deze communiceert. We besteden minder tijd aan strategische adviezen en laten direct zien wat de merkinzichten betekenen en hoe je ze kunt toepassen.
  2. We maken meteen een eerste doorvertaling in kernboodschappen, zodat je ook al een idee krijgt van de activatiemogelijkheden die het merkverhaal biedt. Vanuit de gepresenteerde richting kun je direct doorpakken met het ontwikkelen van concrete campagnes en salesactiviteiten.
  3. Op basis van je merkpersoonlijkheid bepalen we concrete richtlijnen voor stijl, beeld, tone of voice en interactie waarmee je designers en copywriters een duidelijk kader geeft om binnen de nieuwe branding te gaan werken.

Concreet leveren we je de volgende onderdelen op:

  • je merkverhaal op basis van het BrandKey model
  • je merkpersoonlijkheid op basis van het Archetype-model van Jung
  • bouwstenen voor beeldgebruik, tone of voice en interactie
  • eerste creatieve doorvertaling richting een communicatieconcept voor campagnes, website en socials

Wie doen mee aan de brand sprint workshop?

Vanuit Partout verzorgen twee branding experts de verschillende onderdelen in de brand workshop. Vanuit jouw organisatie verwachten we de betrokkenheid van:  

  • medewerker(s) die de producten of diensten goed kennen
  • medewerker(s) die de markt goed kennen (inclusief de concurrentie)
  • medewerker(s) die de klanten goed kennen

We streven naar een groepsgrootte van 6 personen om de vaart in de brand sprint te houden.

Hoe ziet een brand sprint er in de praktijk uit?

  1. Voorbereiding en onboarding deelnemers
    Voordat we de daadwerkelijke brand sprint workshop doen, zorgen we voor een goede voorbereiding.
    • We delen alle vragen met je, zodat de deelnemers weten wat ze kunnen verwachten, wat hun rol en het overkoepelende doel is.
    • We vragen alle aanwezige inzichten over producten of diensten, markten, concurrenten en doelgroepen bij je op voor een grondige analyse. Is dit onvoldoende, dan doen we in overleg aanvullend onderzoek.
       
  2. De brand workshop
    In een werksessie van 4 uur gaan we samen met jouw team de diepte in. We reageren op de aangeleverde input, stellen verdiepende vragen, challengen je huidige beloftes en onderscheidend vermogen, analyseren de positionering van je belangrijkste concurrenten, houden een interactieve archetypesessie om je merkpersoonlijkheid te bepalen en nog veel meer. Dit alles verloopt volgens onze eigen brand sprint methodiek die binnen de gereserveerde tijd gegarandeerd de benodigde inzichten oplevert.
     
  3. Terugkoppeling van de brand workshop
    De inzichten die we uit de brand workshop halen, delen we zo snel mogelijk in de vorm van een debriefing met daarin al een eerste doorvertaling (kijkje in de keuken). Door deze tussenfase kun je direct bijsturen en aanvullen. Idealiter reageer je binnen een paar dagen en pakken we daarna door.
     
  4. Jouw merk als eindresultaat
    We definiëren je merkpersoonlijkheid, formuleren je merkessentie, schrijven een merkverhaal en ontwikkelen een creatieve boodschap. Deze merkpijlers presenteren we aan jou en je team. Uniek is dat we dus meteen van abstract naar heel concreet gaan (hoe ziet een banner of advertentie eruit?), zodat de merkrichtlijnen meteen voelbaar zijn in de praktijk. Na de presentatie ontvang je een hand-out die volledig zelfverklarend is, zodat je alles intern kunt doorpresenteren. We verwachten je feedback binnen een week, voor eventuele aanscherping. Daarna maken we alles definitief in een branding document dat als merk toolkit dient. 
     

Wat zeggen onze opdrachtgevers over de brand sprint workshop?
 

Tanja Wijker, Marketing manager bij Autarco: "Deze sessie samen met Partout heeft ons waardevolle inzichten opgeleverd die wij concreet kunnen toepassen in onze communicatie. De begeleiding van de sessie was erg professioneel waarbij er erg veel aandacht is besteed aan het uitwerken van Autarco's unieke USP's. Alle input is uiteindelijk vertaald naar een pakkend merkverhaal voor onze drie (zeer verschillende!) doelgroepen."

Martijn Bronkhorst, CTO bij Impact Food Systems: "In our efforts to define and evolve our brand, we found our match with Partout. Within a limited amount of time they were able to capture and present us with what we were looking for, a bespoke brand identity. An empathic creative partner that asks the right questions, provides fitting support and delivers as promised. We look forward to engaging with Partout again."

Yannick Bosch, Proces Mining Consultant bij DataLane: "Wij zijn erg gecharmeerd van de werkwijze van Partout en hoe ze de brand sprint hebben georganiseerd. Partout heeft ons enorm geholpen in het vertalen van onze visie naar een sterk merkverhaal. Door de juiste vragen te stellen waren wij in staat om in een korte tijd tot de juiste inzichten en bevindingen te komen."

Rutger Buddingh, CEO bij ZilliZ: "Een korte tijdspanne hebben we een duidelijk beeld gekregen van onze identiteit als merk en bedrijf als geheel. Wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat de no nonsens en vakkundige benadering van Partout voor draagvlak bij alle interne stakeholders heeft gezorgd. Hierdoor kunnen we nu verder bouwen om ons nog duidelijker te profileren, zowel extern als intern."

Cases

Zilliz

ZilliZ is aanbieder van software voor zorgadministratie gericht op de kleinschalige zorg. Na jaren van stabiele groei, zijn de ambities binnen het bedrijf fors aangescherpt. Deze nieuwe ambities vragen om een brand sprint! Tijdens de brand sprint is de propositionering van ZilliZ aangescherpt. ZilliZ heeft hart voor de zorg en deze propositie hebben we doorgetrokken in de branding van het bedrijf met de leus; ‘ZilliZ zorgt zoals jij’.  

DataLane

DataLane is leider op het gebied van process mining voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld. In een paar jaar tijd heeft DataLane zich van startup ontpopt in een groeiend, succesvol bedrijf. Partout heeft DataLane geholpen bij het creëren van een nieuwe digitale branding. Tijdens de brand sprint is het merk DataLane verankerd in een sterk merkverhaal. De inzichten en bevindingen van de brand sprint zijn vervolgens meegenomen in het design van o.a. een nieuwe website, waarin duidelijk de nieuwe digitale positionering naar voren komt en die DataLane de professionele uitstraling geeft die ze verdienen. Deze nieuwe branding helpt DataLane o.a. bij acquisitie in nieuwe segmenten in de markt en bij het aannemen van nieuw personeel.  

Autarco

Autarco, een bedrijf gespecialiseerd in zonnestroomsystemen, was toe aan een nieuwe stap in de groeiende organisatie. In een Brand sprint hebben we onderzocht hoe we samen tot een onderscheidende positionering konden komen in de competitieve markt van de duurzame energie. Door gerichte vragen te stellen hebben we het archetype kunnen vaststellen van Autarco. Op basis van het karakter van de organisatie én de eigenschappen van het archetypen hebben we uiteindelijk communicatie uitingen ontwikkeld die perfect passen bij de nieuwe positionering. ‘Make every moment count’ met Autarco.  

Impact Food Systems

Impact Food Systems (IFS) heeft als ambitie om het wereldwijde voedselsystemen te transformeren. Echte ‘Future Forward Agriculture’ dus! Met haar Re-Focus aanpak zorgt IFS ervoor dat bedrijven in staat zijn om duurzame oplossingen te ontwikkelen voor de voedingsindustrie. Partout heeft geholpen bij het neerzetten van een sterke positionering en identiteit die helemaal bij het snelgroeiende bedrijf past én waarmee ze indruk maken in de huidige markt.  

Sparren of een brandsprint iets voor jou is?

Meest gestelde vragen over onze brand sprint workshop

Lees hier de meest gestelde vragen over onze brand sprint workshop

Wat is een merkessentie?

Voordat je aan een merkverhaal of visuele uitstraling begint, moet je weten wie je merk is. We leggen merkidentiteit en merkwaarden vast om te komen tot de brand essence, de essentie van het merk. Vaak is de essentie terug te brengen tot 1 of 2 woorden zodat je bij ‘rijplezier’ denkt aan BMW en bij ‘veiligheid’ aan Volvo. De brand sprint helpt een merk te positioneren om vervolgens op spraakmakende manier te activeren.

Wat is een merkidentiteit?

Een merk bestaat in het hoofd van de consument als een netwerk van associaties. Een merk geeft mij bevestiging bij mijn keuze en heeft als doel om het beslissingsproces van consumenten te vereenvoudigen. Een merk is meer dan een naam alleen. Door coherente communicatie in woord, beeld, producten, diensten en service wordt een onderscheidende identiteit voelbaar en wordt je merk geassocieerd met de essentie waarvoor je staat, zoals ‘rijplezier’= BMW en ‘veiligheid’= Volvo.

Wat gebeurt er na de brandsprint?

Met de output van de brand sprint heb je een sterk kader om de volgende stappen te kunnen zetten. Uiteindelijk is wat je doet en hoe je communiceert het bewijs van je belofte naar de consument. Elk contactmoment in de klantreis doet er toe! We werken daarom je identiteit uit in een huisstijl, merkuitingen (site, presentaties) en campagnes. Als alle middelen klaar zijn, helpen we je bij de groei van je naamsbekendheid, omzet en relaties door middel van online marketing en sales.

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken?

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital