Snapchat marketing

Snapchat is een vluchtig kanaal met tijdelijke content en ‘gekke’ filters en heeft voornamelijk jonge gebruikers.

Een gekke foto sturen naar iemand waar verder niets mee gebeurt? Dat is Snapchat. Je maakt een rare selfie en stuurt die naar een of meerdere vrienden en daarna verdwijnt de foto weer. Handig toch? Snapchat heeft wereldwijd meer dan 300 miljoen actieve gebruikers. Die versturen dagelijks 400 miljoen snaps naar elkaar.  In Nederland zijn er 2,56 miljoen gebruikers waarvan het grootste percentage te vinden is in de groep tieners (12-19 jaar).

Waarvoor gebruik je Snapchat marketing:

  • Exclusieve content zoals een kortingscode delen
  • Kijkje achter de schermen
  • Campagnematig

Voordelen van Snapchat marketing:

  • Specifieke doelgroep
  • Snapchat is een persoonlijk kanaal
  • De content die je deelt is tijdelijk

Snapchat voor bedrijven

Belangrijke vragen om te stellen wanneer je wilt kijken of Snapchat marketing geschikt is voor jouw bedrijf zijn:

  • Wie wil ik bereiken en zit deze doelgroep op Snapchat?
  • Wat wil ik vertellen en zit mijn doelgroep hierop te wachten?
  • Heb ik de juiste mensen en middelen (tijd) om hiermee aan de slag te gaan?

Ga niet aan de slag met Snapchat zonder een goede strategie erachter. Bedenk niet alleen hoe je Snapchat in gaat zetten, maar ook hoe je jouw doelgroep kunt informeren en interesseren voor je Snapchat kanaal.

Snapchat is bij uitstek een bereikskanaal en dan met name onder jongeren. De exacte cijfers wisselen nog wel eens, maar rond 80 procent van de gebruikers is jonger dan 25 jaar. Houdt wel goed het karakter van het kanaal in het oog. Snapchat is leuk, tijdelijk en persoonlijk, dus sluit daar als merk goed op aan.

Snapchat strategie uitbesteden

Op dit moment is adverteren op Snapchat in Nederland nog niet mogelijk. In Amerika is het al wel een langere tijd mogelijk, bijvoorbeeld door een filter te kopen. De verwachting is dat Snapchat advertentiemogelijkheden ook breder uitgerold gaan worden op termijn. Goed om te weten is dat de targeting mogelijkheden van Snapchat op dit moment zeer beperkt zijn en niet te vergelijken zijn met andere kanalen zoals Facebook of Twitter.

Snapchat campagne

Ondanks dat Snapchat adverteren nog niet mogelijk is, kun je wel degelijk leuke campagnes op Snapchat uitzetten. Hieronder vind je tips voor het bedenken van Snapchat campagnes, al dan niet gekoppeld aan een winactie:

  • Geef een kijkje in de keuken. Laat zien hoe het er achter de schermen aan toegaat.
  • Geef je volgers een VIP-behandeling door informatie en aanbiedingen als eerste of enige met deze groep te delen.
  • Bedenk iets leuks met de ‘tools’ van Snapchat: Geofilters, fotofilters, teken-opties, etc.
  • Laat teasers zien van iets nieuws dat er aankomt.
  • Take-overs: geef iemand anders tijdelijk toegang tot jouw Snapchat-account.
  • Roep bijvoorbeeld snappers op om een leuke snap (selfie, foto, getekend beeld, etc.) te sturen of te delen in hun story en verloot onder alle ingekomen beelden een prijs.
  • Maak gebruik van de tijdelijke aard van de snaps. Deel coupons of een soort speciale snap die mensen kunnen laten zien op een fysieke locatie om bijvoorbeeld korting of een gratis product (toegang?) te krijgen.

Aan de slag met Snapchat marketing

Benieuwd of Snapchat het juiste social media kanaal is voor jouw merk en hoe je Snapchat marketing in kunt zetten? Wij helpen je graag! Geïnteresseerd geraakt in onze Snapchat marketing dienst? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder.

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken? 

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital