Video is key in elke contentstrategie. Met video krijg je meer aandacht, interactie en conversie. Video’s zijn het beste in staat om de communicatieboodschap over te brengen en zeker op smartphones.
Wist je dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is? Als je dus aan de slag wilt met video content marketing is het belangrijk om YouTube in te zetten. Daarnaast is YouTube het grootste videokanaal ter wereld en wordt dit voor verschillende toepassingen gebruikt. YouTube kan je organisatie/merk een gezicht geven en kan gebruikt worden voor promotiedoeleinden zoals een YouTube campagne. Daarnaast wordt YouTube massaal door jongeren gebruikt om vloggers te kunnen volgen. Vloggers zijn mensen die door middel van video content hun dagelijkse activiteiten vast leggen. Tegenwoordig kijken jongeren meer video’s online dan op tv.
Bedrijven gebruiken YouTube marketing als marketingstrategie om te profiteren van de enorme bezoekersaantallen op YouTube. Een voorbeeld van een succesvolle YouTube marketingstrategie is het uploaden van waardevolle video content, zoals product reviews of tutorials. Meer dan een miljard mensen over heel de wereld gebruiken YouTube. En elke minuut wordt er rond de 300 uur aan video content geüpload. Dat is 5 uur aan video content per seconde, wat YouTube een behoorlijk populair kanaal maakt. Naast Google is YouTube bovendien een van de grootste zoekmachines. YouTube biedt daarom een perfect medium om een doelgroep te bereiken.
Als je YouTube in wilt zetten binnen jouw Social Media marketing strategie, heeft het wel een aandachtspunt. De video’s die je upload moeten wel kwalitatief goed én relevant zijn.
YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Het is dus belangrijk dat je videocontent vindbaar is voor jouw doelgroep. Om je videocontent goed te laten indexeren, is het van belang je video’s te voorzien van relevante metadata.
Metadata draagt onder andere bij aan de vindbaarheid van de video in YouTube, maar ook in Google. Google indexeert namelijk geen afbeeldingen of video’s, maar alleen tekst. Door relevante metadata mee te geven aan de video kan deze ook geïndexeerd worden door Google en heeft het een positieve invloed op SEO, wanneer je ook in deze data je focus zoekwoorden verwerkt. Het is daarom ook van belang om relevante zoekwoorden te gebruiken waarmee je gevonden wilt worden. Net als SEO voor een website is het ook bij een video van belang de zoekwoorden consistent terug te laten komen in de titel, beschrijving en tags.
Metadata bestaat uit de volgende onderdelen:
Wist je dat je extra interactie bij jouw kijkers kunt opwekken als ze een video aan het bekijken zijn? Dit doe je met annotaties. Annotaties zijn klikbare overlay’s in YouTube video’s. Deze annotaties kunnen gebruikt worden om de betrokkenheid te vergroten, meer informatie te geven of de kijker hulp te bieden bij het navigeren. Je kunt een annotatie ook gebruiken voor externe links, zodat je meer verkeer naar je website genereert.
Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube.com en met de YouTube video’s. Het adverteren loopt echter geheel via Google Adwords. Via Google Adwords kunnen videoadvertenties worden gemaakt met de video’s op YouTube. Een groot voordeel van YouTube adverteren zijn de specifieke target mogelijkheden van je doelgroep. Je kunt namelijk de advertentiedoelgroep verfijnen op geslacht, leeftijd, interesse en locatie.
Wil jij zelf aan de slag met video content marketing en wil je YouTube hiervoor als kanaal inzetten? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder. Daarnaast kunnen wij je helpen met het creëren van video content en het optimaliseren van je YouTube kanaal.
Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken?
Klaar voor een open gesprek?
Plan een gratis afspraakNeem contact op
Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.
Kom op bezoek in Eindhoven
Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl
Loop voorop, volg ons
Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.
Volg ons op LinkedIn