Wat zijn Indented Search Results?
Waarschijnlijk ben je ze al wel eens tegengekomen, maar wist je toen nog niet dat het indented search results waren. Indented search results zijn meerdere zoekresultaten van één domein op dezelfde positie in de zoekresultaten. Deze resultaten worden getoond voor zoekopdrachten waarbij de zoekintentie voor Google niet helemaal duidelijk is. Of voor zoekwoorden waarbij de zoekintentie kan variëren.
Om toch altijd aan de zoekvraag te kunnen voldoen, heeft Google besloten in dit soort gevallen meerdere resultaten te laten zien. Dit kunnen twee resultaten zijn, maar het komt ook voor dat er drie of vier van hetzelfde domein getoond worden. Het domein moet dan natuurlijk wel de content bieden die de verschillende zoekintenties afvangt. In de zoekresultaten ziet dat er dan zo uit:
Waarom wil je Indented Search Results?
Waarschijnlijk zie je zelf al een aantal mooie voordelen van zo'n extra zoekresultaat in Google. Je claimt namelijk een groter deel van de zoekresultaten in Google én duwt je concurrent verder naar beneden. Daarnaast kun je ook altijd aansluiten op de zoekvraag, ook als deze niet helemaal duidelijk is. Dit doe je door het vraagstuk op verschillende pagina's vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Natuurlijk wel alleen als het relevant is. Maar daar gaan we later op deze pagina nog wat dieper op in.
Voordelen van Indented Search Results
De voordelen zullen inmiddels wel duidelijk zijn;
- Meer plek in de zoekresultaten
- Minder plek voor je belangrijkste concurrenten
- Je bedient zoekers met verschillende zoekintenties en vragen, dus bent vollediger
- En waarschijnlijk klikken meer mensen door naar je website!
Nadelen van Indented Search Results
Het hébben van indentend search results zal niet zo snel nadelen opleveren, maar het verkrijgen ervan wellicht wel:
- Het is soms lastig te bepalen voor welke zoekresultaten indented zoekresultaten mogelijk zijn
- Als je geschreven content niet genoeg van elkaar verschilt, kunnen de pagina's juist met elkaar gaan concurreren in plaats van dat ze elkaar versterken
- Je krijgt indented zoekresultaten niet zomaar in je schoot geworpen en succes is niet vooraf gegarandeerd
Kun je optimaliseren voor Indented Search Results?
Je kunt inderdaad optimaliseren voor indented search results. En daar geven we je graag wat handige tips voor, zodat de kans groter is dat je ze ook écht zelf kunt bemachtigen!
1. Zoekwoordonderzoek
Wil je gaan scoren met indented zoekresultaten, dan moet je natuurlijk wel weten welke zoekopdrachten daarvoor in aanmerking komen. Daarvoor begin je met een zoekwoordonderzoek. Neem de huidige zoekwoorden waarop je rankt onder de loep en analyseer waar sprake is van meerdere zoekintenties. Dit zal voor een deel op gevoel zijn en voor een deel zichtbaar worden vanuit de zoekresultaten. Zorg dat je zoekopdrachten rondom beide zoekintenties in je zoekwoordonderzoek meeneemt en ze waar mogelijk aan de juiste zoekintentie probeert toe te wijzen.
2. Concurrentie analyse
Vervolgens selecteer je de belangrijkste concurrenten. Kijk hierbij met name naar de concurrenten die wél indented search results pakken. Dat zullen niet dezelfde concurrenten zijn als waar je normaal naar kijken, maar dit zijn wél je concurrenten als het gaat om indented search results. Analyseer welke indented search results zij pakken en waarom. Selecteer vervolgens de zoektermen waarbij jij boven deze concurrenten scoort en optimaliseer je pagina's om ook in aanmerking te komen voor indented search results
3. Optimaliseren voor Indented Search Results
Heb je de juiste zoektermen en concurrenten geselecteerd en geanalyseerd. Dan is het tijd om ook daadwerkelijk te gaan optimaliseren voor indented search results.Hierbij kun je in principe 3 verschillende situaties hebben.
Momenteel heb je geen pagina's over het onderwerp op je website
Bestaan er nog geen pagina's op je website rondom het onderwerp, dan moet je deze gaan creëren. Voor de verschillende zoekintenties rondom het onderwerp. Je hebt één hoofdpagina nodig die het onderwerp in z'n algemeenheid beschrijft, de belangrijkste algemene vragen over het ondewerp beantwoordt en wat meer op de vlakte blijft. Voor de overige zoekintenties (dit kan er 1 zijn, maar dit kunnen er ook meerdere zijn) creëer je vervolgens verschillende pagina's die enkel ingaan op die ene zoekintentie rondom het onderwerp en de vragen die daar bij horen. Zorg er wel voor dat de pagina's rondom het onderwerp met elkaar gelinkt zijn via interne links.
Een voorbeeld:
In dit voorbeeld gaat juist het eerste zoekresultaat dieper in op de materie door uit te leggen hoe je Surround Sound SEO gebruikt. Het tweede zoekresultaat gaat veel oppervlakkiger in op wat Surround Sound SEO is. Hoogstwaarschijnlijk kiest Google voor deze volgorde omdat dit een relatief nieuw fenomeen is. Meer mensen zijn dus op zoek naar hoe je het inzet, dan wat alemene (oppervlakkigere) informatie erover. De kans is groot dat deze twee resultaten in de toekomst van plek verwisselen, omdat het onderwerp dan niet meer zo nieuw is en meer mensen al snappen hoe ze het in kunnen zetten.
Momenteel heb je 1 pagina over het hoofdonderwerp op je site
Heb je al een pagina over het onderwerp? Dan blijf je daar hoogstwaarschijnlijk wat oppervlakkiger over het onderwerp en geef je er vooral meer informatie over. Wil je optimaliseren voor indented search results, dan heb je 1 of meerdere extra pagina's nodig om ook de overige zoekintenties te dekken. Gebruik hiervoor de zoektermen die je gevonden hebt en analyseer goed hoe de concurrentie (die al indented search results hebben) dit doen. Daar kun je namelijk veel van leren. Schrijf goede SEO geoptimaliseerde pagina's voor deze zoekintenties, zorg voor crosslinks tussen de pagina's en monitor! Om Google een zetje te geven kun je de nieuwe pagina('s) ook even ter indexatie indienen in Google Search Console. Houd goed in de gaten of je inderdaad indented search results krijgt voor je geoptimaliseerde pagina's. Krijg je ze niet? Dan is het tijd om weer terug te gaan naar de tekentafel, waarschijnlijk valt er dan nog wel wat te verbeteren!
Momenteel heb je 2 (of meer) pagina's over het onderwerp op je site, met verschillende invalshoeken
Heb je al verschillende pagina's met verschillende invalshoeken over een onderwerp dat geschikt is voor indented search results? Dan is de kans groot dat je toch nog niet voldoende onderscheid maakt tussen de verschillende zoekintenties. Je invalshoeken geven in dat geval onvoldoende antwoord op de verschillende vragen en/of ze dekken de verkeerde informatie. Analyseer in dit geval nog eens goed de verschillende zoektermen en de bijbehorende zoekintenties en analyseer de concurrentie nauwkeurig. Waarom krijgen zij wel indented search results en jij niet? Zodra je dit achterhaald hebt, kun je je eigen pagina's aan de hand van je getrokken conclusies gaan verbeteren! Ook hier geldt, dat je de pagina's in de gaten moet blijven houden om te monitoren wat er verandert in de zoekresultaten.
Nog enkele search indented optimalisatietips
Misschien vind je het moeilijk om de pagina's te optimaliseren voor indented search results. Hopelijk helpen onderstaande tips je in dat geval verder!
- Start met het optimaliseren van de titles: Deze moeten duidelijk aangeven wat de invalshoek van de pagina is en welke zoekintentie beantwoord wordt. Uiteraard worden hier ook de belangrijkste zoektermen in verwerkt.
- Zorg dat al je pagina's over hetzelfde onderwerp een goede interne linkstructuur hebben. De pagina's moeten onderling naar elkaar linken waar relevant.
- Voorkom duplicate content, schrijf echt alleen meerdere pagina's als er ook echt een duidelijk verschil is in zoekintentie tussen deze pagina's.
Hulp nodig bij het realiseren van Intented Search Results?
Heb jij nog geen intented search results en heb je hulp nodig bij het realiseren van deze zoekresultaten? Of heb jij al intented search results en heb je ervaren wat voor positief effect dit heeft op je bezoekers en wil je weten hoe je dit verder kunt uitbreiden? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze SEO specialisten, zij helpen jou graag verder! Wil je daarnaast meer te weten komen over SEO bekijk dan eens ons blog over de SEO trends van 2023.