Heb jij de SEO trends goed in de gaten gehouden? Dan weet je waarschijnlijk wat 2023 voor je in petto heeft! Wij sommen de 9 belangrijkste SEO trends voor 2023 voor je op. Heb jij rekening gehouden met deze trends in jouw SEO strategie?
1. AI & SEO: Chat GPT3
Je kunt het bijna niet gemist hebben; de lancering en hype rondom Chat GPT3! Een slimme AI chat die een uniek antwoord kan geven op verschillende vragen. Je kunt 'm hele teksten laten schrijven, maar ook bijvoorbeeld vragen stellen over het bouwen van code of het beantwoorden van simpele vragen. Maar het laten schrijven van teksten door Chat GPT is in strijd met de richtlijnen van Google, niet zo handig voor je SEO strategie dus. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop Chat GPT jouw leven als SEO specialist tóch een stuk makkelijker kan maken! Waar kun je dan bijvoorbeeld aan denken?
- Laat Chat GPT basis scripts schrijven voor Structured Data, of laat 'm juist basis scripts omschrijven tot specifieke scripts met de juiste input
- Vraag om ideeën voor blogs, headings in je artikel, te beantwoorden vragen op je pagina, een leuke introductie of om een grapje
- Laat Chat GPT een briefing schrijven op basis van door jou geleverde zoekwoorden en alinea's, zodat je dit saaie taakje niet meer zelf hoeft te doen
- Vraag om een samenvatting of conclusie van jouw geschreven tekst die je bovenaan of onderaan het artikel kunt plaatsen
- Laat Chat GTP een aantal simpele vragen beantwoorden die je kunt opnemen in een FAQ op je pagina of website
- Heb je een kennisbank op je website? Laat Chat GPT dan de juiste definities geven van de verschillende termen die je uit wil leggen
- Heb je een evergreen artikel dat wat verouderd is? Vraag Chat GPT om een update van de informatie zodat je dit in je artikel kunt verwerken
- Last van een writers block? Laat Chat GPT de eerste alinea van je artikel schrijven om je op weg te helpen!
Bovenstaande geeft een mooi voorbeeld van hoe Chat GPT jouw leven makkelijker kan maken, maar dit kan natuurlijk op veel meer manieren! Ben vooral creatief, maar blijf wel origineel.
2. TikTok & IG als zoekmachines
We weten al langer dat Google écht niet de enige zoekmachine in de wereld is. En dan heb ik het niet over concurrenten zoals Bing of DuckDuckGo. Want ook bijvoorbeeld ook TikTok en Instagram worden steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Met name door de jongere generatie. Google erkent deze bedreiging zelf ook, daarom maakten ze afgelopen jaar de mededeling dat de meerderheid van Gen Z juist TikTok of Instagram als start gebruikt van een zoekvraag, in plaats van Google.
Nou is het niet meteen zo dat deze 'nieuwe zoekmachines' geschikt zijn voor álle vragen. Maar ze worden vooral gebruikt voor het vinden van leuke nieuwe restaurantjes, reistips of recepten. Daardoor voor veel markten nog steeds heele rg interessant en zeker de moeite waard om voor te optimaliseren. SEO kan immers ingezet worden voor meer zoekmachines dan alleen Google en Bing.
3. Surround Sound SEO
Vroeger werd er vooral gesproken over Share of Voice, later over Share of Search en nu over Surround Sound SEO. Maar wat houdt het allemaal in? En waarom is Surround Sound SEO beter dan Share of voice of Share of Search?
- Share of Voice kun je het beste zien als het aandeel organisch verkeer dat je realiseert of de organische zichtbaarheid van je merk, ten opzichte van de concurrentie. De Share of Voice geeft dus inzicht in hoeveel mensen liever jouw website bezoeken dan die van de concurrent.
- Share of Search meet eigenlijk de merkzichtbaarheid van jouw merk ten opzichte van de overige spelers in de markt. Hierbij laat je non-branded termen dus volledig buiten beschouwing. Share of Search is dus ook een mooie metric om je merkbekendheid te meten en de invloed van je campagnes op je merkbekendheid.
- Bij Surround Sound SEO is het je doel om in zoveel mogelijk topresultaten zichtbaar te zijn. Dit kan via verschillende zoekresultaten voor hetzelfde zoekwoord en zelfs in zoekresultaten in verschillende zoekmachines. Wordt een deel van de topresultaten bijvoorbeeld gedomineerd door Pinterest, YouTube of blogs van andere websites? Dan liggen er wellicht meer kansen dan je denkt. Naast met je eigen website in de topresultaten staan, heb je ook de mogelijkheid om via de andere resultaten zichtbaarheid te claimen.
4. E-E-A-T: Experience, Expertise, Authority & Trust
E-A-T wordt E-E-A-T! In plaats van content die geoptimaliseerd is voor Expertise, Authority & Trust, wordt nu ook Experience belangrijker. Op deze manier probeert Google websites die écht weten waar ze het over hebben te belonen voor hun kennis en kunde. De Helpful Content updates waren een mooie aanloop naar deze aanpassing in de Google Quality Rater Guidelines. Content moet helpful zijn en dit is het wanneer een website over relevante en Betrouwbare zaken schrijft, waar deze Ervaring, Expertise en Autoriteit in heeft. Zo hoeft een planten-website die schrijft over lego, niet te verwachten dat deze hoog in de zoekresultaten getoond wordt.
5. Endless scrolling en effect op CTR's per positie
Google is bezig met het uitrollen van endless scroll, ook op desktop. Op je mobiele device kwam je dit natuurlijk al tegen, maar binnenkort ga je dit ook terugzien op de desktop versie van je zoekresultaten. En dat heeft uiteraard effect op de CTR per positie. Met name op de lagere zoekresultaten. Je kunt hierdoor meer klikken verwachten van lager rankende zoekwoorden. Doordat je niet hoeft door te klikken naar een 2e of 3e pagina, kunnen de CTR's op zoekwoorden die buiten de top 10 ranken een stuk hoger uitvallen dan je gewend bent!
6. Google Analytics 4, oftewel GA4
Vanaf juli 2023 kun je Google Universal Analytics niet meer gebruiken. In plaats daarvan heeft Google Analytics 4 gelanceerd. Ondanks dat GA4 een hoop nieuwe voordelen biedt is het wel een kwestie van aanpassen. Het overgrote deel van de rapporten ziet er namelijk anders uit in GA4 en wordt ook anders opgebouwd. Maar daarvoor krijg je wel een hoop meer mogelijkheden terug. Zo kun je rapporten makkelijker personaliseren naar je eigen behoeften én zijn er veel meer doormeetmogelijkheden. Heb je je nog niet verdiept in de mogelijkheden van GA4? Dan is 2023 het jaar om dit zeker wel te doen.
7. Google Lens
Google Lens is de nieuwe manier van zoeken binnen Google Images. Google maakt het je makkelijker om naar producten of antwoorden te zoeken via een afbeelding. Upload je afbeelding en zoek bijvoorbeeld een vergelijkbare jurk in een andere kleur, kom erachter wat voor soort vogel dat gekke beestje in je achtertuin is of ontdek waar die mooie natuurfoto is gemaakt. En Google Lens werkt, dat bewijzen de cijfers wel. Google Lens wordt zo'n 3 biljoen keer per maand gebruikt! Dan moet het wel werken toch?
8. UX geoptimaliseerde content
Gewoon goede kwalitatieve content is niet meer genoeg. In deze tijd waarin gebruiksgemak steeds belangrijk wordt, wordt het ook steeds belangrijker dat jouw content geoptimaliseerd is voor je bezoekers. Zoek dus vooral samenwerkingen op tussen SEO en UX om tot die ultieme UX geoptimaliseerde content te komen. Zet je gebruiker voorop door antwoord te geven op de juiste vragen met de meest optimale gebruikerservaring.
9. Voice Search
Voice Search, word je er al moe van deze elk jaar terug te zien tussen de nieuwe trends? Want nieuw is Voice Search al lang niet meer. En het heeft ook niet de baanbrekende veranderingen gebracht die sommige specialisten hadden verwacht. Waarom zetten wij Voice Search dan tóch weer in dit trends lijstje? Omdat Google de Speakable Content Structured Data uit de Beta versie heeft gehaald. Wat betekent dat dan? Dat Google aangeeft dit type Structured Data daadwerkelijk gebruikt. Je kunt Speakable Markup dus gebruiken om je content te optimaliseren voor Voice Search, waardoor je ook automatisch optimaliseert voor featured snippets. Win-win dus!
Er gebeurt jaarlijks zó veel in SEO land, dat je onmogelijk alle trends kunt coveren. Maar wij denken met deze trends toch wel de meest belangrijke en invloedrijke trends te tackelen. Wil jij een 2023-proof SEO Strategie? Bij Partout houden wij rekening met de laatste trends en bouwen wij aan een toekomstproof SEO basis. Even bellen om te sparren?