Pas SEO toe op Pinterest voor meer gratis bezoekers

Toby Michielsen
Toby Michielsen
Toby Michielsen | Blog | 10 min leestijd | 18 maart 2022
Blog | 10 min leestijd | 18 maart 2022
SEO pinterest marketing

In de afgelopen jaren is Pinterest uitgegroeid tot een van de beste platformen om social media verkeer te realiseren, met name voor marketeers en e-commerce sites. Dat komt doordat Pinterest een visuele zoekmachine is, in tegenstelling tot andere social media platformen. Dit brengt vele voordelen met zich mee.

Op de meeste social media platformen geldt, hoe meer volgers je hebt, hoe meer interactie je krijgt op je post. Op Pinterest is dit meestal niet het geval. Je kunt je berichten optimaliseren, zodat de kans groter is dat mensen jouw bericht vinden. Het is zelfs zo, dat iemand met 2.000 volgers meer interactie kan krijgen op zijn Pinterest bericht - ook ‘Pins’ genoemd - door goed te optimaliseren dan iemand met 50.000 die niet optimaliseert.

Wil je weten hoe jij ook meer bezoekers kunt realiseren met Pinterest marketing, zonder daarvoor te hoeven betalen, op je pin, en dus ook op je site? Lees dan snel verder, want we gaan jou uitleggen hoe je SEO kan toepassen op jouw Pinterest account.

Hoe werkt Pinterest SEO?

Pinterest SEO lijkt enorm veel op Google SEO. Binnen Google SEO zijn Autoriteit, Techniek, Content en de belangrijkste speerpunten van SEO. Bij Pinterest SEO is dit precies hetzelfde.

Autoriteit: word een autoritaire Pinner

Een autoritaire Pinner is een gebruiker van Pinterest waarnaar veel gerefereerd wordt door andere gebruikers. Net als Google, zal Pinterest de voorkeur geven aan nuttige inhoud van een autoritaire Pinner boven dezelfde kwaliteit inhoud van een minder autoritaire Pinner.

Het is daarom ontzettend belangrijk om de autoriteit van je Pinterest profiel te vergroten. Maar, hoe doe je dit? Er zijn twee manieren om je te bewijzen tegenover Pinterest: de kwaliteit en autoriteit van jouw Pinterest profiel en de kwaliteit van de site waarnaar de pins linken.

Zorg voor hoge kwaliteit Pins

Allereerst dien je een zakelijk Pinterest account aan te maken. Nadat je dit hebt gedaan en hebt geleerd hoe je Pinterest zakelijk kunt gebruiken, wordt het tijd om een pinner van de hoogste kwaliteit te worden. Een top Pinner stelt consequent hoogwaardige content samen die zeer relevant is voor de doelgroep. Dit doe je door:

  • Relevantie: maak Pinterest prikborden aan die relevant zijn aan jouw product of dienst en waar jouw doelgroep naar op zoek naar is. Prik daarnaast alleen relevante inhoud op deze prikborden.
  • Verbind jezelf met Pins van hoge kwaliteit: Zoek, met de zoekfunctie, 10 tot 20 pins van hoge kwaliteit van andere autoritaire pinners en pin deze vast aan jouw relevant board. Hiermee laat je zien dat jij hoge kwaliteit content biedt en daar ook nog eens aanvulling aan geeft. Na enkele dagen merk je al dat jouw boards meer betrokkenheid realiseren.
  • Consistentie: Je mag dan wel de beste pins plaatsen op Pinterest, maar als je dat niet regelmatig en consistent doet zal Pinterest je niet zien als de betrouwbare content creator die hun bedrijf zal helpen groeien. Wees dus consistent en laat je Pinterest werkzaamheden niet stilvallen.

Tip: Heb je al veel content gemaakt maar begin je net aan Pinterest, plaats je content niet allemaal tegelijk, maar verspreid over de dagen, zo blijf je consistent

Zorg dat je site mobiel vriendelijk en snel is

Wist je dat ruim 85% van de Pinterest gebruikers het platform via de telefoon bezoekt? Dit is de reden dat je ervoor moet zorgen dat de link waarnaar je verwijst op orde moet zijn, ook voor mobiele gebruikers. Het maakt namelijk niet uit hoe goed je je Pin optimaliseert, als de site waarnaar je verwijst een zooitje is zal Pinterest voorkeur geven aan een andere Pin.

Naast mobiel-vriendelijkheid van de link, is er een technisch aspect van belang: de site snelheid. Bij Pinterest staat een goede gebruikservaring namelijk hoog in het vaandel. Om dit te waarborgen, meet Pinterest de bounce percentage van Pinners na het klikken op een link op het platform. Wanneer de gebruiker binnen enkele seconden weer terug op Pinterest komt, is dit het signaal dat er op de site niets boeiends te zien was. Dit noemen we een “bounce”, wanneer dit vaak gebeurt zal het bounce percentage hoog zijn en zal jouw pin niet meer worden getoond, dit omdat Pinterest voorkeur geeft aan berichten met een goed werkende link met daarachter relevante content.

Advertentie tip: Ga je adverteren binnen Pinterest, dan kan je site invloed hebben op de kosten per klik. Een goede site met content die antwoord geeft op de vraag van de Pinterest gebruiker, zal minder betalen dan een site die traag laad met slechte content.

Zorg dat je Pins opgeslagen worden

Wanneer je merkt dat je site meer bezoekers krijgt via Pinterest, ben je goed bezig. Maar, je bent er dan nog niet! Je wil namelijk ook dat mensen jouw Pin vastprikken op hun bord. Dit is namelijk hét signaal binnen Pinterest dat jouw content goed is. Hoe meer mensen jouw Pin opslaan, hoe beter jouw Pins zichtbaar worden hoe meer mensen jouw pins zien, hoe meer bezoekers je op je site zal realiseren. En dit alles voor 0 euro. Super toch!?

Tip: Pins met een mooie relevante afbeelding van 600 bij 900 pixels worden vaker opgeslagen.

Content: Pinterest Keyword Optimalisatie

Als je wilt dat je pins worden weergegeven in het nieuwe Pinterest feed, dan is het slim om naast dit blog ook eens de Pinterest best practices door te nemen. Hierin legt Pinterest precies uit hoe je de beste Pins maakt, gebaseerd op goede voorbeelden. Naast deze best practices is het ook van belang dat je optimaliseert op het zoekgedrag van jouw potentiele Pinterest gebruiker.

Hoe optimaliseer je je Pinterest borden?

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen waar jouw potentiele bezoekers op zoekt binnen Pinterest. Dit kun je achterhalen door woorden omtrent jouw producten of diensten in de zoekbalk in te voeren, waarna Pinterest zelf suggesties geeft omtrent dit onderwerp. Stel je hebt een meubelwinkel en wil jouw woonkamer meubels beter online vindbaar maken, dan ziet het er als volgt uit. Probeer maar eens!

SEO pinterest zoekfunctie suggesties
SEO pinterest zoekfunctie suggesties

Zoekvolumes per onderwerp in Pinterest

In het advertentie gedeelte van Pinterest heb je de mogelijkheid om de in kaart te brengen hoeveel mensen er op een bepaald onderwerp zoeken binnen Pinterest. Het zou natuurlijk zonde zijn als jij geweldige content maakt waar bijna niemand op zoekt. Om verder te gaan over het onderwerp woonkamer geeft Pinterest de volgende gegevens weer:

SEO Pinterest zoekvolumes
SEO Pinterest zoekvolumes

Wanneer je jouw bord of pin op dit onderwerp optimaliseert heb je dus een potentieel bereik van 1 miljoen bezoekers per maand. In de meeste gevallen is het wel: hoe hoger de potentie op bezoekers, hoe hoger de concurrentie. Dus de content die je gaat plaatsen en de optimalisaties die je gaat toepassen moeten van de hoogste kwaliteit zijn.

Hulp nodig met Pinterest SEO?

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over Pinterest SEO of wil je graag geholpen worden met SEO-werkzaamheden? Neem dan vrijblijvend contact op met Partout, hét SEO bureau in Eindhoven. Wij helpen je graag verder.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital