Meer online leads, dat willen we allemaal wel! Maar hoe vind je de meest kansrijke klanten? En hoe bereik je ze op precies het juiste moment met precies de juiste boodschap?
Bij Partout zorgen we voor kwalitatieve leads die je onder aan de streep het meeste opleveren. En daar hebben we jouw hulp hard bij nodig. Wij geloven niet in dichtgetimmerde meetings, maar juist in een open samenwerking. Samen werken aan jouw online leadgeneratie?
Wat is precies een lead? Een lead is een consument die interesse toont in de producten of diensten die jouw bedrijf levert. Een lead kan dus een bezoeker op je website zijn of iemand die een whitepaper download op een van je webpagina’s. Bij leadgeneratie draait alles om het identificeren en aantrekken van potentiële klanten. Daarbij probeer je potentiële geïnteresseerden aan te zetten tot actie, met als ultieme doel: conversie!
Bij Partout kunnen we je helpen bij het genereren van leads. Samen bouwen we strategisch aan een sterke relatie tussen je merk en online leads. In een open samenwerking gaan we aan de slag met het uitstippelen van een strategie op maat. Een goede voorbereiding is het halve werk. Aan de slag met effectieve leadgeneratie? Zo doen we dat:
We brengen de ideale lead voor jouw merk of organisatie in beeld
We stellen de customer journey op van potentiële leads
We onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt en welke kanalen ze gebruiken
We omschrijven wat jouw merk uniek maakt ten opzichte van concurrenten
Als je producten aan consumenten verkoopt is online leadgeneratie buitengewoon waardevol, in business to business (B2B) is het ronduit onmisbaar. Waarom? Bij B2B gaat het vaak om een complexe koopproces, waarbij de lead meer tijd nodig heeft om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Dit koopproces wordt ook wel de customer journey genoemd. Door de potentiële klant te begeleiden tijdens het complexe aankoopproces, help je deze lead verder in de salesfunnel.
Kwalitatieve leads genereren met ons Growth Canvas model waarin we stap voor stap toewerken naar het genereren van kwalitatieve warme leads.
Marketing Automation tool bekijken.
Allereerst is het zaak om leads te bereiken. Content marketing levert een grote bijdrage aan leadgeneratie. Content zorgt ervoor dat je een relatie opbouwt met een potentiële lead. Het inzetten van content, kan op verschillende manieren en middels verschillende kanalen.
SEO: De basis van jouw online vindbaarheid is zoekmachine optimalisatie. Na een uitgebreide zoekwoordanalyse maken we inzichtelijk welke relevante zoekopdrachten de doelgroep gebruikt in Google. Op basis van deze analyse bepalen we samen binnen welke thema’s jouw merk of organisatie vindbaar wil zijn en welke SEO content er ontwikkeld moet worden. Hierbij zoeken we altijd naar de optimale mix tussen zoekvolume, relevantie en concurrentie.
Social media marketing: Social media marketing kan ingezet worden om verkeer naar de website te verhogen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn. Op deze kanalen kunnen organische berichten worden geplaatst (zonder mediabudget) en advertenties. Het uiteindelijke doel? Leads genereren door ze naar je website gaan.
SEA: Adverteren via een zoekmachine, ofwel Search Engine Advertising (SEA) is een veel gebruikte manier om leads te genereren. Door gebruik te maken van SEA campagnes ben je als merk verzekerd van hoge posities in Google. Én je betaalt alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Bovendien zorgen SEO-landingspagina’s voor een sterke relevantie, een goede gebruikservaring en dus een hoge kwaliteitsscore van de campagnes binnen Google Adwords. Dat betekent een hoger doorklikpercentage, meer bezoekers én lagere kosten per klik.
E-mail: E-mail marketing is dé tool die ingezet wordt om geïnteresseerden te bereiken. E-mail marketing wordt ingezet om traffic naar je website te verhogen. Met content die bij voorkeur afgestemd is op de wensen van de ontvanger, kun je ontvangers van een mail verleiden om door te klikken naar de website. Door te werken met segmentatie en personalisatie, kan het succes van een mailing verhoogd worden. Actief testen speelt hierbij een belangrijke rol. Omdat bij e-mail elke opening en iedere klik geregistreerd wordt, kun je uitstekend bepalen welke e-mail marketing strategie de meeste leads oplevert.
Als bezoekers zijn bereikt, start de fase waarin je een lead opwarmt. Bij deze fase is het doel bezoekers te voorzien van content en diensten, waardoor leads uiteindelijk overgaan op actie. Denk hierbij aan het plaatsen van een relevante call-to-action op de website of leads verleiden tot het downloaden van whitepapers, nieuwsbrieven of brochures. In deze fase bouw je als een organisatie een relatie op met de leads. Je probeert de toegevoegde waarde van het product, merk of dienst aan te tonen zodat leads de volgende stap van de customer journey ingaan. Het ‘opwarmen’ van leads wordt ook wel lead nurturing genoemd.
De meeste bezoekers zijn, wanneer zij landen op je website, nog niet klaar om een product of dienst te kopen. Bij online leadgeneratie voorzie je deze nieuwe bezoekers stapsgewijst van nieuwe informatie. Op die manier ontwikkel je een relatie met nieuwe leads tot het moment dat ze uiteindelijk klaar zijn voor een aankoop. Daarbij is het verstandig om eerst een vertrouwensband op te bouwen met de lead. Dit doe je door op het begin niet te veel gegevens te vragen, want dat kan afschrikken. Wanneer de lead verder in de customer journey is, zal hij of zij eerder geneigd zijn om meer gegevens te delen. Dit doen we met behulp van marketing automation-tools.
Het uiteindelijk doel van online leadgeneratie is conversie! Bij deze laatste stap in de customer journey, worden de ‘hot leads’ persoonlijk benaderd met bijvoorbeeld een exclusief aanbod, waardoor ze overgaan op conversie. Om de hot leads te onderscheiden van de andere leads, wordt er gebruik gemaakt van lead scoring.
Op basis van de vervolgacties krijgen alle leads punten. Door een scoringssysteem te gebruiken krijgen leads die passen bij je organisatie en gewenst gedrag vertonen meer punten. Zo onderscheiden we met lead scoring de ‘hot leads’ van de andere geïnteresseerden. Met lead scoring wordt het voor de sales afdeling gemakkelijker om de interessante leads op het juiste moment te benaderen in de customer journey. Voorbeelden van acties waarvoor leads punten krijgen zijn:
Binnen lead scoring is het ook mogelijk om een negatieve score toe te kennen. Zo zal de negatieve score van de totaalscore worden afgehaald. Hiermee hebben negatieve acties van de leads een negatieve impact en krijg je een nog beter beeld hoe waardevol de lead is. Denk hierbij aan het toekennen van een negatieve score wanneer iemand zich uitschrijft voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld voor een langere tijd inactief is.
Benieuwd hoe je marketing automation en lead scoring kunt toepassen voor jouw organisatie? Partout d.n.a. heeft ervaring met het succesvol toepassen van marketing automation in jouw online leadgeneratie.
Wij hebben de laatste jaren veel ervaring opgedaan met online leadgeneratieprojecten en merkontwikkeling voor B2B organisaties. Uit deze ervaringen is een visie gedestilleerd:
1. Wij werken doelgericht.
Wij leveren graag een aantoonbare bijdrage aan de organisatiedoelen van jouw bedrijf. Daarom ligt onze focus op het genereren van zoveel mogelijk kwalitatieve leads. Alle overige doelstellingen (van websitebezoekers tot aan de social media engagement) zijn onderschikt aan het hoofddoel. Ideaal, want zo houden we onze rapportages lekker kort.
2. Wij sturen datagedreven.
Wij zijn gek op data. Daarom bestuderen we alle cijfers die ons meer vertellen over succes én (net zo belangrijk) falen. Toegegeven; dit vraagt een extra investering, maar betaalt zich over de periode van enkele jaren ook dubbel en dwars uit. Via structurele data-analyses krijgen we de sales funnel van jouw bedrijf onder controle, waardoor het aantal leads jaar na jaar toeneemt. Uiteraard tegen een zo goed mogelijk rendement.
3. Wij denken middelenonafhankelijk.
Wij pinnen ons liever niet vast op één specifiek kanaal. De praktijk leert namelijk dat ieder nicheproduct vraagt om een maatwerk middelenmix. Dit maatwerk leveren we door het beschikbare budget uit te smeren over verschillen kanalen. Dit biedt twee voordelen. Ten eerste ben je heel snel zichtbaar in verschillende media en belangrijker nog, we testen welke kanalen het beste werken voor leadgeneratie en zichtbaarheid. Na deze eerste testfase (van enkele maanden) volgt een belangrijke verbeterslag: we verschuiven budget van de minst rendabele kanalen naar de meer rendabele kanalen. Deze aanpak maximaliseert de kans op succes. Zeker de op de (middel)lange termijn.
4. Onze strategieën en planning zijn dynamisch.
Door onze werkwijze plannen we in de opstartfase van een samenwerking slechts twee kwartalen vooruit. We evalueren na een half jaar de behaalde resultaten, zodat we zien waar de sterktes en zwaktes liggen in de uitgedokterde strategie. Kortom, de bestemming staat vast, maar de route ernaartoe kan veranderen gedurende de reis.
Op het gebied van leadgeneratie kunnen wij je op veel vlakken ondersteunen: van strategie tot uitvoering. Onze specialisten hebben ervaring op het vlak van online leads genereren, marketing automation en het opzetten van leadcampagnes. Welke leadgeneratiestrategie het best bij jouw bedrijf past is afhankelijk van je wensen. Benieuwd naar jouw mogelijkheden voor online leadgeneratie? Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven denkt graag met je mee!
Klaar voor een open gesprek?
Plan een gratis afspraakNeem contact op
Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.
Kom op bezoek in Eindhoven
Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl
Loop voorop, volg ons
Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.
Volg ons op LinkedIn