SEA bureau

Door het effectief inzetten van zoekmachine adverteren (SEA: Search Engine Advertising) kan er direct een toppositie worden verkregen binnen zoekmachines als Google en Bing. Zoekmachine adverteren is heel handig als je snel verkeer wil genereren, bijvoorbeeld voor een campagne die je voor een specifieke periode onder de aandacht wil brengen. Hoe kun je SEA het beste inzetten, welke kosten kun je verwachten en waarom zou je SEA uitbesteden? Op deze pagina beantwoorden we al jouw SEA vragen!

SEA collega van SEA bureau Eindhoven
SEA collega van SEA bureau Eindhoven

SEA marketing is een goede manier als je snel meer verkeer naar je website wil genereren. Door te bieden op advertentieposities in de zoekmachine, garandeer je namelijk een prominente plek in de zoekresultaten. Je bepaalt zelf je SEA budget en wat je wil betalen per bezoeker. Afhankelijk van je SEA budget kun je tientallen of zelfs wel duizenden extra bezoekers per maand naar je website trekken. Uiteraard wil je dat deze bezoekers ook converteren, dus is het belangrijk dat je voor de meest relevante landingspagina('s) zorgt én wellicht aan de slag gaat met conversie optimalisatie (CRO).

Wil jij weten hoe je het meeste uit je SEA marketing kunt halen? Onze SEA specialisten helpen je graag verder. Wil je SEA volledig uitbesteden aan een SEA bureau of wil je jouw medewerkers opleiden tot SEA specialist zodat je zelf aan de slag kunt? Hoe je het ook aan wil pakken, onze SEA specialisten denken graag met je mee. Neem je even contact met ons op?

Wil jij ook starten met SEA Marketing? Onze SEA specialisten helpen jou graag met het opstellen en uitvoeren van jouw SEA strategie.
Neem contact met ons op en ontvang direct meer converterende bezoekers!

Waarom SEA Marketing?

SEA Marketing is een snelle en slimme manier om extra verkeer naar je website te krijgen. Bijvoorbeeld voor een tijdelijke campagne, promotie van een product of evenement of een tijdelijke oplossing terwijl je aan het werken bent aan je organische vindbaarheid (SEO). Doordat je zelf de budgetten beheert, bepaal je zelf hoeveel een bezoeker je waard is. Door slim om te gaan met CPC's en te blijven optimaliseren kunnen onze SEA Specialisten ervoor zorgen dat een bezoeker steeds minder kost. Ook kun je eerdere bezoekers bereiken via een remarketing campagne. Samen met onze SEA Specialisten leg je jouw doelen vast en komen we tot een praktische SEA Strategie.

Google adverteren

De meest bekende en meest gebruikte zoekmachine is nog steeds Google. Met een marktaandeel van ruim 92% kun je niet anders dan investeren in een goede vindbaarheid in Google. Voor de betaalde advertenties (SEA) doe je dit via Google Ads. Google Ads is het advertentieplatform van Google. Hierin stel je de advertenties in en kun je ook de resultaten goed bijhouden en analyseren. Extra fijn: Google Ads kun je gemakkelijk koppelen aan Google Analytics zodat je alle verkeersbronnen in één overzicht hebt. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk zien of Google Ads juist beter presteert dan je overige verkeerskanalen of dat er juist nog verbetering nodig is.

Bing adverteren

Waak er wel voor, dat niet al je aandacht enkel naar Google gaat. Bing mag dan wel een kleinere zoekmachine zijn, met een marktaandeel van slechts 3%, Bing kan toch een goede plek hebben in je SEA strategie. Doordat Bing de standaard zoekmachine in Microsoft Edge is, kun je via Bing een andere doelgroep bereiken dan via Google. Microsoft Edge wordt bijvoorbeeld vaak zakelijk gebruikt en door een wat oudere doelgroep, misschien zijn dat wel de mensen die jij juist wil bereiken! Daarnaast is de concurrentie in veel gevallen een stuk kleiner in Bing dan in Google. Grote kans dus dat je een deel van je doelgroep beter via Bing kunt bereiken én ook nog eens voor lagere kosten.

Shopping advertenties

Naast adverteren met tekstadvertenties is het ook mogelijk om binnen de zoekmachines te adverteren met producten. Dit kan bijvoorbeeld via Google Shopping. In Shopping bestaan advertenties niet meer alleen uit tekst maar is het ook mogelijk om productafbeeldingen, prijzen en andere beschrijvingen toe te voegen. Typt een persoon een bepaalde zoekterm in? Dan krijgt deze mogelijk ook jouw product in Shopping te zien. Zo kun je dus al zichtbaar zijn tijdens de eerste fases van de customer journey.

Display advertenties

Met Google Display advertenties bereik je mensen met beeldadvertenties die geplaatst worden op verschillende websites of apps. De advertenties zijn te herkennen aan de banner-achtige vorm, vaak met bewegende tekst of een bewegende afbeelding. Adverteren met Google Display ads is een mooie manier om een grote doelgroep te bereiken en te zorgen voor awareness, verkeer of conversie. Hoe je Display advertenties het beste voor jouw organisatie in kunt zetten, onderzoeken onze SEA Specialisten samen met jou.

YouTube en Google Discover advertenties

Je kunt tegenwoordig geen YouTube video meer kijken zonder dat er video advertenties voorbij komen. Niet zo gek, want video is hartstikke populair en video advertenties werken. Wil jij weten hoe jij je doelgroep het beste kunt bereiken middels Video advertenties? Advertenties die in YouTube gebruikt worden, kunnen ook in Google Discover gebruikt worden. Een mooie manier om extra zichtbaar te zijn!

SEA uitbesteden

Wil je graag hulp bij het opzetten van een SEA campagne of wil jij de gehele SEA strategie eens goed onder de loep nemen? Kom dan vrijblijvend in contact met de SEA Specialisten van Partout. Wij helpen je graag met het verbeteren van de zichtbaarheid binnen de belangrijkste zoekmachines. Dit kunnen we doen via traditionele tekst - advertenties, maar ook voor adviezen rondom Video-, Shopping- en Display advertenties kun je bij ons terecht. Onze SEA experts weten als geen ander wat er nodig is om een goede en effectieve SEA-campagne op te zetten en te bijlven optimaliseren. Daarbij zorgen wij voor:

  • De targeting van de juiste zoekwoorden, doelgroepen en locaties;
  • Relevante en overtuigende advertenties;
  • Landingspagina’s met een hoge relevantie en gebruiksvriendelijkheid;
  • Hoge kwaliteitsscores;
  • Zo laag mogelijke kosten per klik;
  • Een hoog doorklikpercentage;
  • Een goede ROAS met maximaal rendement;
  • Een campagne met maximaal rendement en conversies!

Case

SEA Strategie voor Brainport Eindhoven

Brainport zelf

Brainport Eindhoven is een innovatief ecosysteem in Eindhoven. Brainport heeft een uniek samenwerkingsmodel. Brainport Regio Eindhoven is een samenwerkingsverband tussen gemeenten in Metropoolregio Eindhoven, bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn in de regio Zuidoost-Brabant.

Uitdaging

In de maaksector is er een tekort aan Tech talent, zoals IT’ers, engineers, etc. Dit tekort bestaat in Nederland en dus ook in Eindhoven. ‘Hoe zorg je ervoor dat er meer Tech talent in het innovatieve ecosysteem van Brainport komt werken?’ dat is de uitdaging voor Brainport en dus ook voor ons.

Plan

Samen met Brainport hebben we gezocht naar een middel om meer Tech talent aan te trekken. We hebben een plan opgesteld om dit Tech talent te koppelen aan de bedrijven die onder Brainport vallen.

Wat we doen

We zetten verschillende kanalen in, waaronder SEA om wereldwijd Tech talent te benaderen. Zo rekruteren we Tech talent wereldwijd over 30 landen voor Brainport. Dit doen we op verschillende kanalen, waaronder display advertising, YouTube advertising en Search advertising. Via SEA kunnen we heel gericht targetten, zodat we de perfecte kandidaten op het juiste moment bereiken.

Samenwerking

Om maandelijks het meest uit het budget te halen loopt er een maandelijks SEA traject. In de maandelijkse call bespreken we het resultaat en spreken we de kansen door. Daarnaast leiden we de medewerkers van Brainport op middels trainingen en workshops.

Resultaat

We realiseren jaarlijks honderd tot duizenden sollicitanten die geïnteresseerd zijn in de Tech industrie. We stimuleren de lokale economie door het werven van expats. Zo zorgen we ervoor dat de metropoolregio Eindhoven én Nederland toonaangevend blijft in de Tech industrie.

Veelgestelde vragen over SEA

Lees hier meer informatie over adverteren en vindbaarheid binnen zoekmachines.

Wat is SEA?

Adverteren in zoekmachines is een veelgebruikt en effectief online marketingkanaal. Bij elke online strategie is een goede vindbaarheid van de website super belangrijk. Want wat heb je aan een goed werkende website als niemand de website kan vinden? Zoekmachine adverteren is een manier om de vindbaarheid van je website direct te vergroten. Ben je met de inzet van SEO vooral op de langere termijn bezig met het verbeteren van de vindbaarheid binnen zoekmachines, bij SEA zie je direct resultaat. Door middel van adverteren op relevante onderwerpen binnen een zoekmachine kan een hoge positie op de zoekresultatenpagina behaald worden. Dat leidt tot meer bezoekers en kan uiteindelijk ook zorgen voor meer conversie op je website. In combinatie met conversie optimalisatie (CRO) kan SEA helemaal een boost aan je websiteverkeer én conversies zorgen!

Hoe werkt adverteren via Google of Bing?

Zoekmachine adverteren is eigenlijk niets anders dan het plaatsen van advertenties binnen zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube. Het belangrijkste doel van deze advertenties is het vergroten van relevant verkeer naar je website of landingspagina's.

Maar hoe werkt het adverteren op Google nou precies? Je start met het opzetten van een SEA-campagne in de advertentietool van Google Ads of Bing Ads. In deze campagne is het mogelijk om meerdere advertentiegroepen aan te maken, voor verschillende producten en/of diensten. Per advertentiegroep worden de zoekwoorden toegevoegd. Deze zoekwoorden moeten passen bij het specifieke onderwerp. Om de juiste zoekwoorden in kaart te brengen, doe je eerst een zoekwoordonderzoek. Hierna worden voor de verschillende zoekwoorden advertenties gemaakt. Wanneer een persoon op één van de zoekwoorden zoekt, kunnen deze advertenties getoond worden binnen de zoekresultaten in de zoekmachine.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren?

Het voordeel van adverteren via een zoekmachine is dat het een effectieve en snelle manier is om een hoge positie binnen zoekmachines en zoekresultaten te realiseren. Advertenties kunnen namelijk boven organische resultaten vertoond worden. Bovendien betaal je op basis van het CPC- (cost per click)-principe en dus alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en dus jouw website bezoekt.

De voordelen van zoekmachine adverteren via Google of Bing:

  • Specifieke targeting op basis van zoekwoorden, doelgroepen en locaties;
  • Vertoningen boven de organische zoekresultaten in Google en Bing;
  • Betere vindbaarheid van de website;
  • Vergroten van de naamsbekendheid;
  • Direct meer bezoekers naar je website;
  • Meer conversie op de website door relevante bezoekers;
  • De resultaten zijn meetbaar binnen Google Ads en Google Analytics.

Wat is adverteren via Google Display?

Naast de bovengenoemde zoekwoordgerichte campagnes is het ook mogelijk om te adverteren via het zogenaamde Google Display netwerk. Dit is simpel gezegd, adverteren op websites (zogenaamde partners) die Google-advertenties toestaan. Dit netwerk van partners geeft je campagne een groot bereik maar heeft een lager conversiepercentage in vergelijking met bijvoorbeeld de gerichte zoekwoordcampagnes zoals SEA en Google Shopping. Wel is het mogelijk om een meer uitgebreide targeting in te stellen op niet alleen zoekwoorden maar ook bijvoorbeeld interesses of bepaalde domeinen. Wil je weten hoe Google Display jouw merken verder kan helpen? Neem dan contact op met onze SEA Specialisten.

Wat is het verschil tussen SEA & SEO?

Er zijn veel verschillen tussen SEA en SEO, maar het belangrijkste verschil is de manier waarop het resultaat wordt behaald, het is namelijk zo dat SEA direct resultaat levert én je er telkens voor moet betalen en SEO een langzaam proces is waarbij je niet van de ene op de andere dag resultaten kunt verwachten. Het duurt lang om een ​​pagina voor verschillende zoekwoorden te positioneren en hogere posities in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen, maar als je die eenmaal hebt, zorgt dat wel voor een continue stroom gratis bezoekers.

Organische positionering (SEO) kan ervoor zorgen dat de site voor een langere periode goed scoort op diverse zoektermen binnen bepaalde onderwerpen in de zoekresultaten. Bij SEA boek je direct resultaat, zodra de advertenties zijn goedgekeurd, worden ze weergegeven op de zoektermen waar een bod op word gedaan. Je krijgt dus direct resultaat in de vorm van bezoekers op je site. Tegelijkertijd is het van korte duur. Zodra de advertenties zijn stopgezet, merk je niets meer van eerder werk.

De beste strategie is om zowel SEO als SEA in te zetten. Je zou bijvoorbeeld SEA in kunnen zetten terwijl je aan het bouwen bent aan stabiele en goede SEO posities. Maar je kunt SEO en SEA elkaar ook juist aan laten vullen door juist SEA advertenties in te zetten waar je SEO resultaten nog te wensten over laten. Waar je SEO resultaten al in de top 3 staan, voegt een SEA advertentie minder toe dan wanneer je organisch niet eens op de eerste pagina staat. Zo haal je het beste uit beide kanalen!

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital