Marketing psychologie

Wij genereren meer conversie door het beslissingsgedrag van je klant te beïnvloeden.

Marketing en psychologische beïnvloeding zijn twee begrippen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Binnen de marketingwereld zijn we constant bezig met het beïnvloeden van consumenten door middel van offline en online content. Het beïnvloeden van potentiële klanten gaat een stuk gemakkelijker als je de behoeftes, verwachtingen en het gedrag van consumenten begrijpt. Hiervoor gebruiken wij psychologie en beïnvloedingstechnieken.

Wat is gedragsbeïnvloeding en hoe werkt het?

Om gedragsbeïnvloeding uit te leggen is het van belang dat je weet hoe het brein werkt. Het brein bestaat uit twee verschillende systemen. Het eerste systeem laat zich leiden door intuïtie. In het andere systeem denken we bewust na over keuzes. Beslissingen die in dit gedeelte van het brein genomen worden, hebben een langere verwerkingstijd nodig en kosten meer energie. We denken over het overgrote deel van onze keuzes niet rationeel na, maar laten ons leiden door gevoel, het eerste systeem. Dit systeem laat zich leiden door intuïtie. Vrijwel alle beslissingen, ongeveer 95%, nemen we onbewust en intuïtief. Gedragsbeïnvloedingstechnieken spelen (vooral) in op het eerste systeem van je brein.

Verschillende beïnvloedingsstijlen

Gedragsbeïnvloeding is een verzameling van technieken en beïnvloedingsstijlen uit verschillende gedragswetenschappen, om menselijk gedrag te kunnen beïnvloeden of zelfs veranderen. De methodiek van gedragsbeïnvloeding biedt mogelijkheden om gedrag of keuzes van klanten te stimuleren of juist te ontmoedigen. Denk hierbij aan het gebruik van perifere cues (aantrekkelijke content) bij het beïnvloeden van intuïtieve keuzes. Wereldwijd worden gedragsbeïnvloedingstechnieken toegepast door merken in de hele wereld.

Kom meer te weten over de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini op onze pagina over gedragspsychologie

Hoe passen wij gedragsbeïnvloeding toe?

  • Strategie 
    Gedragsbeïnvloeding begint met het in kaart brengen van het gedrag van je doelgroep. Je speelt in op pijnpunten en gewoonten en biedt de doelgroep een oplossing. Door na te denken over de voordelen en angsten van jouw doelgroep met betrekking tot het gebruik van jouw product of dienst, weet je wat je moet benadrukken of juist wegnemen.

  • Online marketing 
    Wij passen verschillende psychologische verleidingstechnieken toe om meer conversie te halen uit online marketing middelen. Bijvoorbeeld bij dataverrijking via e-mailcampagnes, het maximaliseren van online donaties via banners of het verhogen van opt-ins van nieuwsbrieven. We borduren voort op eerdere cases, dus de succeskans is hoog.

  • Digital design 
    Het design ziet er prachtig uit en navigeren door de website gaat als vanzelf. Dan is het nu tijd voor het laatste zetje: design dat een bijdrage levert aan de conversie. Via kleine grafische aanpassingen worden de belangrijkste conversiepunten extra aantrekkelijk, bijvoorbeeld door een kleurnuance of een pijltje naar belangrijke content.

  • Data analyse 
    We geloven in de kracht van het experiment. Kleine projecten, snel testen en gericht uitrollen. Zo sturen we continu op inzichten, data en return on investment. Tijdens een data analyse project verschuiven we budget om een optimaal rendement te behalen. Hierdoor blijft een testtraject met verschillende variabelen overzichtelijk en worden de resultaten begrijpelijk gerapporteerd. Alles wat we leren, nemen we mee bij volgende projecten.

Samenwerking met psychologen

Wij passen dagelijks psychologische verleidingstechnieken toe, bijvoorbeeld bij het vormgeven van de ideale call to action voor een landingspagina. Bij complexere online marketinguitdagingen werken we samen met psychologen die gespecialiseerd zijn in marketingpsychologie. Psychologische inzichten worden toegepast bij het maken van beïnvloedingskeuzes en dit merk je in de online resultaten!

Aan de slag met gedragsbeïnvloeding

Meer groei, meer omzet, meer leads. Wat je doelstellingen ook zijn, wij helpen je om je marketinguitingen zo goed mogelijk in te richten met gebruik van gedragsbeïnvloedingstechnieken. Door goed na te denken over wat je doelgroep wil, hoe we dit het beste kunnen vormgeven en wat de eventuele weestand is bij de doelgroep, zetten we de beste middelen in om het maximale resultaat te bereiken.

Wil je ook de conversie van jouw website, webshop of mailings verhogen door het effectief toepassen van psychologische beïnvloeding? De conversie optimalisatie specialisten van Partout denken graag met je mee!

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital