Heb je moeite met het bereiken van jongeren uit generatie Z? Je bent niet de enige. Generatie Z zou namelijk de meest eigenzinnige en moeilijk te bereiken doelgroep aller tijden zijn. Maar is het echt zo’n onbereikbare doelgroep? Zeker niet! Wij hebben al meer dan 10 jaar ervaring met jongerenmarketing. In dit blog leggen we de basislessen van jongerenmarketing uit. Wil je meteen ons werk zien? Bekijk onze cases van De Kindertelefoon en CBR.
Jongerenmarketing is het ontwikkelen van marketingmateriaal dat aansluit bij de behoeftes en belevingswereld van jongeren in de leeftijdsgroep die uiteenloopt van 6 tot 25 jaar. Deze leeftijdsgroep wordt ook wel Generatie Z genoemd.
De kenmerken van jongeren uit gen Z
Allereerst is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat brengt hen in beweging? Waar willen ze worden bereikt? Mensen die behoren tot Generatie Z, ofwel Gen Z, zijn geboren tussen 1996 en 2015. Ze zijn opgegroeid in een wereld vol digitale gemakken, zoals smartphones en tablets en zijn échte digital natives. Duurzaamheid en authenticiteit zijn belangrijke thema’s voor Generatie Z. Daarnaast zijn ze realistischer en pragmatischer dan millennials (geboren tussen 1980 en 1995).
Luister naar jongeren
We begrijpen de doelgroep door met ze in gesprek te gaan en goed te luisteren. In contact komen met een jongere doelgroep is iets wat de communicatieprofessionals van bureau Jong & Je Wil Wat als geen ander kunnen. Jong & Je Wil Wat is een bureau, gespecialiseerd in jongerencommunicatie en daarnaast onze partner in projecten met jongerenmarketing. Samen organiseren we workshops en brainstormsessies met de doelgroep. Na deze eerste onderzoeksfase, start de ontwikkelfase.
Hoe bereik je jongeren uit generatie Z in zes stappen?
In de ontwikkelfase is de input vanuit de workshops en brainstormsessies met de doelgroep leidend. Naast deze input, kan er rekening worden gehouden met onderstaande zes stappen. Deze zes stappen geven inzichten over de wensen en behoeftes van Generatie Z. En kunnen helpen bij het ontwikkelen en optimaliseren van geschikte marketingmateriaal voor jouw jongerencampagne.
- Laat zien dat je ze waardeert voor wat ze zijn en dat je ze niet onderschat. Besteed zorg aan je communicatie- en marketingmaterialen. Als deze van hoge kwaliteit zijn, laat je zien dat je ze serieus neemt en dat werkt stimulerend bij de doelgroep.
- Benader ze op online platformen waar ze veel tijd doorbrengen. Snapchat, TikTok, Instagram en YouTube zijn belangrijke kanalen voor de doelgroep. De content op deze social media weten de aandacht van Generatie Z vast te houden. Maar vergeet ook Google Voice niet, jongeren zijn experts in voice search!
- Kies voor eerlijke en oprechte communicatie. Uit onderzoek van youth insights & marketing agency Immersive Youth blijkt dat 100% van de respondenten het liefst authentieke, grappige content ziet. Wees dus oprecht in je uitingen en voorkom dat je verhaal nep overkomt. Daarom valideren we de communicatie ook altijd met de doelgroep.
- Hou het kort en bondig. Speel daarbij in op de behoefte aan visuele communicatie zoals hoogwaardige fotografie en korte, maar krachtige videocontent. Bij een videoboodschap moet in de eerste 3 tot 5 seconden duidelijk zijn wat je boodschap is.
- Maak gebruik van influencers die ze vertrouwen en serieus nemen. Generatie Z hecht veel waarde aan het oordeel van bekenden. Dit kunnen vrienden of familieleden zijn, maar dit kunnen ook influencers zijn. Influencers worden als betrouwbaar en herkenbaar gezien bij generatie Z en dit zorgt ervoor dat jongeren reclame-uitingen van influencers sneller tolereren. Lees hier meer over influencer marketing.
- Ga interactie aan. Het voordeel van jongeren bereiken via social media is de mogelijkheid om de interactie aan te kunnen gaan. Generatie Z waardeert interactie met een merk. Door je open op te stellen en in te gaan op hetgeen zij willen zien, kun je écht het verschil maken.
Het belangrijkste onderdeel van jongerenmarketing is valideren en leren
Een cruciaal moment in jongerenmarketing is valideren. Het is namelijk belangrijk dat onze ideeën en prototypes aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Door kwalitatief onderzoek komen we erachter of de bedachte uitingen aanzetten tot het gewenste gedrag. Is er nog werk aan de winkel? Dan gaat het prototype terug naar de tekentafel. Na deze testfase, ontwikkelen we een uitgewerkt bereikplan. Hierin staat beschreven welke online en offline kanalen we inzetten om de jongeren te bereiken. Vervolgens stellen we samen met de opdrachtgevers een meetplan op. Zo kunnen we bijhouden of het gewenste effect meetbaar wordt gemaakt.
Wij zijn jouw bureau voor jongerenmarketing
Door onze kennis over algoritmes van sociale netwerken, gebruik van kanalen en het zoekgedrag van jongeren, zijn we als geen ander in staat om jongeren te bereiken. Daarbij is Jong & Je Wil Wat verantwoordelijk voor het bedenken van de juiste communicatieboodschappen, die vervolgens worden gecreëerd en gevalideerd door ons designteam. De samenwerking tussen Partout en Jong & Je Wil Wat heeft al tot heel wat toffe én succesvolle campagnes geleidt. Campagnes waar we trots op zijn! Wil je meer lezen over ons werk in jongerenmarketing? Lees dan onze cases over de campagnes voor de Kindertelefoon en het CBR.
Direct in contact komen met één van onze jongerenmarketing marketeers? Dat kan! Neem vrijblijvend contact op met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder.