Met CRO kun je het rendement van je platform en online marketinginzet verhogen. Dat is namelijk het doel van Conversie Optimalisatie. Hoe? Door je gebruiker écht te leren kennen en optimalisaties op gebruikersdata te baseren en te valideren. Wil jij ook de conversies van jouw site verbeteren? Partout, hét Conversie Optimalisatie bureau in Eindhoven, helpt je graag verder.
Stel, je hebt een prachtige website, de tools werken, de content klopt, maar toch valt het aantal conversies tegen. Zijn er bijvoorbeeld weinig verkopen, contactaanvragen, downloads of nieuwsbriefinschrijvingen? Dan moet er iets veranderen. Om een website écht succesvol te laten zijn moeten de gehele customer journey en de conversie optimalisaties elkaar aanvullen.
Om deze resultaten te bereiken, is het belangrijk dat je je concentreert op het doel van je website; bezoekers naar conversie leiden. Goed om te weten is dat een conversie niet altijd een verkoop hoeft te zijn. Het kan hierbij bijvoorbeeld ook gaan om een download van een whitepaper of inschrijving voor een event. En het verhogen van die conversies, is precies wat CRO (Conversion Rate Optimization) inhoudt.
Een uitstekende klantervaring is één van de sleutels tot het succes van een website. Het is daarom enorm belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is. Een gebruiksvriendelijke website levert namelijk al snel meer conversies op. In tools zoals Google Analytics kunnen gegevens worden uitgelezen over het gedrag van jouw websitebezoeker.
Data vertelt echter nooit het hele verhaal. Met data kunnen pijnpunten in de customer journey inzichtelijk worden gemaakt, maar als je die punten écht wilt verbeteren moet je begrijpen waarom bezoekers afhaken. Om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers worden tools zoals Hotjar, Clarity of Leadinfo geïmplementeerd. Op welke elementen wordt er geklikt op een website? Tot waar lezen bezoekers de content op een pagina? Wanneer je op basis van de informatie uit tools constateert dat het gebruikersgedrag niet aansluit bij het behalen van het conversiedoel, kunnen ideeën ontstaan die je middels CRO experimenten wilt bewijzen. De nog niet bewezen website optimalisatie ideeën noemen we hypotheses. Deze hypotheses kunnen vervolgens worden getest en gevalideerd. Indien mogelijk valideren we doormiddel van A/B testen zodat we zeker weten dat we de beste optimalisaties doorvoeren.
In ons whitepaper 'CRO methodes' neemt onze CRO specialist je mee in de verschillende methodes die Partout inzet bij het analyseren van een website voor conversie optimalisatie.
Elke website heeft meerdere doelen (KPI’s) waarmee succes berekend wordt. Het percentage van het aantal bezoekers dat zo’n doel heeft behaald, heet het conversiepercentage. Met CRO ga je dit conversiepercentage verhogen. Daarnaast heeft het inschakelen van een CRO specialist nog meer voordelen:
Meer rendement uit jouw campagnes;
Je leert jouw doelgroep beter kennen en kan de website en campagnes hierop aanpassen;
Een kostenbesparing: alleen effectieve aanpassingen worden doorgevoerd;
Je investering verdient zich snel terug.
Partout helpt jouw organisatie bij het behalen van meer kwalitatieve bezoekers. We bepalen samen met jou waar de focus op ligt en maken een plan hoe we dit gaan verbeteren. Genereert jouw website dagelijks al flink wat bezoekers en omzet? Twijfel dan niet om ons alsnog in te schakelen. Er zijn altijd dingen te vinden die beter kunnen.
Wanneer de website een conversiedoel heeft, biedt conversie optimalisatie meerwaarde op het moment dat:
De website traffic genereerd uit verschillende marketingkanalen maar de conversies niet evenredig meegroeien met het aantal bezoekers.
Er campagnes worden gemaakt, maar de resultaten niet goed gemeten worden of niet het potentiële rendement behalen.
Wij kunnen vooraf voor jou een kosten- baten analyse maken waarna jij besluit of je met ons in zee gaat. Onze CRO specialist gaat voor jou aan de slag met:
Het maken van een meetplan: waarbij de datastack wordt beoordeeld en eventueel aangevuld met extra meetpunten.
Een kwantitatieve/kwalitatieve analyse: waarbij de conversiefunnels en drempels in de customer journey op basis van data in kaart worden gebracht. Naast data analyse kan de CRO specialist informatie van de doelgroep krijgen door het inzetten van online enquêtes.
Opstellen van hypotheses: waarbij op basis van de resultaten van het dataonderzoek, in combinatie met gedragspsychologische principes, hypotheses worden geformuleerd over de optimalisaties.
Validatie: waarbij testen worden uitgevoerd om de hypotheses te bevestigen of te ontkrachten, zodat de beste optimalisaties op basis van bewijslast doorgevoerd kunnen worden.
CRO zorgt niet voor meer verkeer naar de website zoals dat bij SEO en SEA wel het geval is, maar waarom is CRO dan toch zo belangrijk?
Door CRO in te zetten zorg je dat de keuzes voor het verbeteren van een website geprioriteerd worden op basis van data, waardoor je optimaliseert op de plaatsen waar het de meeste impact heeft. Zo worden keuzes voor het budget makkelijker gemaakt. Door de objectieve argumentatie van optimalisatiekeuzes en validatie op basis van testen worden onnodige risico’s bovendien verkleind.
We hebben er een paar belangrijke praktische voordelen op een rijtje gezet:
Het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website
Het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat de customer journey zo soepel mogelijk kan verlopen. Wanneer een bezoeker drempels ervaart in de customer journey vergroot de kans dat de bezoeker afhaakt en de conversie niet afrondt. Door het opsporen en wegnemen van die drempels maak je het makkelijker voor de bezoeker om het doel te bereiken.
Bezoekers omzetten in klanten
Door de bezoekers beter te leren kennen en het gedrag te analyseren krijg je een beter beeld bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Met die informatie kun je het aanbod van de website aanpassen zodat de content de doelgroep meer aanspreekt.
Beter rendement uit marketingkanalen
Met een gebruiksvriendelijke website en relevante content vinden bezoekers makkelijk waar ze naar zoeken. Dit leidt in veel gevallen tot langere bezoeken op de website en meer interacties. Zo zorgt een CRO geoptimaliseerde website ook voor betere resultaten in de zoekmachines.
Kortom zorgt conversie optimalisatie voor een gebruiksvriendelijke website voor jouw doelgroep. Een website die door de relevantie sneller gevonden kan worden en waar bezoekers makkelijk en intuïtief doorheen navigeren van de landing op de pagina tot het voltooien van een conversie. Met het rendement wat gehaald kan worden uit de marketingkanalen is het mogelijk om aan de ene kant budget te besparen door alleen te betalen voor advertenties die er echt toe doen voor de doelgroep en aan de andere kant een hoger rendement te halen uit de bezoekers met een hoger conversiepercentage door ze aan te spreken met de juiste content.
CRO staat voor Conversion Rate Optimization, wat inhoudt dat je een website optimaliseert om het aantal conversies per aantal bezoekers op een bepaald doel te verbeteren, om (indirect) meer omzet te realiseren. Met CRO ga je ervoor zorgen dat je websitebezoekers doen wat je wil dat ze doen.
Het optimalisatie proces kan bijdragen aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en conversie van een website. Een conversie is gerealiseerd wanneer een websitebezoeker wordt omgezet (geconverteerd) naar een klant of een prospect. Voorbeelden van conversies zijn:
Een aankoop doen in een webshop
Een formulier invullen
Aanmelden voor een nieuwsbrief
Gegevens achterlaten voor een contactaanvraag.
Bij gebruiksvriendelijkheid gaat het er om hoe gemakkelijk de bezoekers in staat zijn om hun doelen te bereiken. We maken de customer journey dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Bij het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van een website, komt ook vaak UI/UX design kijken.
Klaar voor een open gesprek?
Plan een gratis afspraakNeem contact op
Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.
Kom op bezoek in Eindhoven
Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl
Loop voorop, volg ons
Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.
Volg ons op LinkedIn